Интердисциплинарни връзки на природните науки с изкуството вдигат успеха в Националната гимназия “Тревненска школа”
Иновативните и креативни училища ще променят системата, е позиция, която просветният министър Красимир Вълчев споделя често публично.
Министерството на образованието стимулира този тип училища чрез Националната програма “Иновации в действие”.
Тя стартира миналата година с участието на 720 общински, държавни, частни училища. По-интересни уроци, мотивирани ученици, креативни учители - това е кауза, която “24 часа” подкрепя от години.
Българското училище се промени само за два месеца чрез дистанционното обучение.
Какво следва по-нататък? Като медиен партньор на Националния форум за иновации в образованието “24 часа” ще ви покаже училища, учители и уроци, които си заслужават да бъдат следвани.
Когато на място демонстрират иновациите си, училищата ще могат да канят и други училища в града, общината или да правят форуми по теми, които предлагат.
Чрез програмата “Иновации в действие” бе въведен модул, който позволява организирането на подобни форуми.
Как се учи математика, физика, химия и биология чрез изследване на 7-те чудеса на света, орнаментиката от древността до Ренесанса или пък интериора на възрожденската къща?
Формулата са открили и прилагат успешно вече 3 години в Националната гимназия за приложни изкуства “Тревненска школа” в балканския град.
Училището, призвано да бъде съвременният
продължител на
възрожденската
школа
и автентичните ценности на България, от 2017-2018 учебна година въвежда иновацията “Проектно базирано обучение” - система, която функционира повече от 20 г. в добрите в образователно отношение държави като Белгия, Холандия, Норвегия, Франция, Англия, САЩ и други.
Нещо повече - креативният преподавателски екип вече бере плодовете от трупането на знания чрез работа по проекти - резултатите на учениците по БЕЛ и “История и цивилизация” от последните 2 учебни години показват тенденция за очевидно повишаване на успеха.
"Първоначално, когато разписвахме проекта, бях го заложил само за IX клас, но вече е за всички. За разлика от старата класно-урочна система, в която учителят си изпява урока, казва на децата да го назубрят от неразбираемите, написани на академичен език учебници и после резултатът е нула, проектно базираното обучение ги вълнува, дава им емоционално преживяване, връзка с практиката, работа в екип, развива лична отговорност и мотивация.
Не зубрят нещо, наложено им като учебно съдържание, а търсят, изследват и подхождат творчески. Това води наистина до трайни знания, защото първостепенен е интересът на детето”, обяснява разликата в подхода директорът Орфей Миндов.
Негови възпитаници са 112 деца в 3 специалности - дърворезба, интериорен дизайн и иконопис. В училището са
създадени
професионални
учебни общности
с по 5 преподаватели от различни общообразователни и художествени предмети, които работят по проектно базирано обучение.
Те търсят синхрона между уроците в учебното съдържание за целия първи гимназиален цикъл.
“Ако няма от VIII клас синхрон между история, български език и история на изкуството например, ти може да вземеш същата тема, само че от IX и X клас”, описва идеята директорът.
Класовете също се разделят на групи. Решават как да се казват, какви да им бъдат основните ценности, това ги събира като екип. После преподавателите предлагат няколко теми, по които учениците работят през цялата година.
Всеки клас в гимназията има 1 час седмично “Проектно базирано обучение” - част от общообразователната подготовка. През тази учебна година осмокласниците се занимавали с орнамента в изкуството на древните общества.
“Много широка тема, която има връзка и с историята, и с литературата, и с визуалната им грамотност”, разяснява директорът. В IX клас проучвали математиката в различните култури - Шумер, Египет, Рим, Гърция.
Децата правят проучване, разделят си материала така, че всеки да има отделна и различна част от задачата, която да проучва. От тези изследвания правят презентации и
във финалната
част трябва да
имат творчески
продукт
на базата на този проект”, разказва той.
Настоящите десетокласници например изследвали възрожденската архитектура и направили голям макет на Славейковата къща в Трявна с разпределението и всички елементи.
Поканили архитект, който да им обясни какви са принципите на архитектурата, материалите, функцоналните зони в интериора. Резбарите пък изработили дърворезби в стила на Възраждането, които са част от този интериор.
“След обявяването на извънредното положение училището премина изцяло на онлайн обучение в платформата Microsoft Teams. През втория учебен срок иновативните практики и видеопрезентациите бяха реализирани в електронна среда”, пояснява Орфей Миндов.
Той е категоричен, че
наесен ще
продължат да
развиват тази
образователна
система,
защото в нея влизат много важни компетенции, като тази децата да откриват и сами да стигат до знанията, а не някой да им ги налива наготово.
“Учениците в художествените училища обикновено имат притеснения да говорят пред много хора, те са по-чувствителни. С тези практики, с които ние ги подготвяме, в XII клас вече са много свободно говорещи, а презентациите им са професионално направени естетически.
Нещо, което е изключително важно, защото живеем в среда, която неглижира тотално визуалната грамотност и визията около нас”, убеден е Миндов.
Тази година за гимназия “Тревненска школа” има бум на кандидати. Желаещите да продължат в училището са 41, не за определената една, а за две паралелки. Една от причините е, че възпитаниците намират 100% реализация.
Имена на завършили в Трявна се срещат освен сред най-известните творци и сред екипите на престижни къщи за интериорен дизайн у нас и в Европа. Макар да е пазител на древни традиции, директорът казва, че не знае да има друго
толкова високо
технологично
училище
“От 6 г. ние работим със CNC, т.е. децата проектират на 3D компютърна програма и машина го изпълнява едно към едно.
Разполагаме с 3D скенер, триизмерна лаборатория, 3D принтери”, изброява Миндов и се надява, че следващата учебна година ще увеличат технологиите.
Проектът на гимназията за STEM център трябва да бъде реализиран до септември, ако получат финансиране от министерството но образованието.
Предвиждат да купят още един CNC рутер с гравир, лазерен кътер, който реже ажури на дърво, още един 3D принтер, както и широкоформатен принтер за печатане на винил и хартия, защото завършващите правят големи принтове за визуализирането на интериора.