Така смолянската гимназия по туризъм и строителство реши проблема с практическите занятия по време на пандемия
Училището е сред поканените да изготвят национално меню
Проектът “Образование 4.0” на вестник “24 часа” и VIVACOM, който стартира през 2018 г., изведе темата за трансформацията на класната стая в синхрон с революцията в дигиталните технологии. Като част от инициативата беше популяризирано използването на облачни платформи за обучение и споделяне на ресурси, правене на тестове и оценяването им онлайн и дистанционно, използване на електронен дневник, мултимедийни платформи за учебно съдържание като видеоуроци и други начини за по-ефективен учебен процес.
Ползите и предимствата на дигитализацията се доказаха на практика по време на извънредното положение.
Продължаваме да разказваме за добрите примери при използването на технологиите в българското образование.
Виртуално състезание с ястия, приготвени в домашната кухня, организираха ученици от Смолянската гимназия по туризъм и строителство по време на дигиталното обучение.
“Практическите занятия трябва да ги има, това бе едно от предизвикателствата пред професионалните гимназии по време на пандемията. Всеки ученик приготвяше сам ястията в домашна обстановка, направи видео и след това го презентира пред съучениците и учителите.
Определихме
дори победители
в дигиталния
конкурс”,
казва директорката на гимназията Антоанета Караджова.
“Готвенето отдавна не е бъркане в казани и тави или пък елементарно приготвяне на супа, основно ястие и десерт. Реалностите са други. Българите вече пътуват много по света и виждат променящата се култура на храненето. Има и изобилие от телевизионни формати и специализирани канали по готварство и презентации. То вече е изкуство и целта ни е да научим децата не само да готвят вкусно, но и да творят. Не бива обаче да се забравят и традициите. Ние сме училище
в Родопите,
където кухнята
е специфична,
но е сред
най-харесваните
в България. В нея няма много продукти, защото районът е планински - картофи,фасул, месо, зеленчуци. Освен че са вкусни, ястията са и здравословни. Когато се представят по модерен начин обаче, са още по-привлекателни”, казва директорката.
Педагозите останали очаровани от интересните идеи за презентация по тераси и дворове, въпреки липсата на достатъчно инвентар по къщите на децата. Един от учениците заснел дори приготвяне на гергьовско агне.
На гимназията били нужни само няколко дни, за да премине в новата дистанционна форма на обучение. С усилията на учителите Катя Чочева, Камелия Миленова и преподавателката по информационни технологии Ружка Хаджиева се изградила структурата по практическите занятия.
Обучението се осъществявало чрез платформата Microsoft Teams, която осигурява виртуална класна стая и позволява генериране на дигитални учебни материали, които са достъпни за учениците по всяко време. Учителите могат да създават и оценяват онлайн тестове, след което да дават обратна връзка и бележки на своите ученици. Всички могат
да създават
документи и
да правят
презентации,
да обменят информация и идеи, да работят съвместно по проекти.
При старта се оказало, че е нужно да се закупят два таблета за ученици, които нямали устройства, и да се плати интернетът на 20-ина деца.
“В процеса на учене успяхме да ангажираме родителите в учебния процес. На мониторите децата бяха в кухните, а до тях майките и бабите им, които слушаха урока на учителя. Чувахме диалога, коментарите им”, казва директорката.
В гимназията с 50-годишна история се обучават общо 122-ма ученици за ресторантьори, готвачи и сроителни техници. По специалността “Строителство и архитектура” има две защитени паралелки - от 8 и 14 ученици. С подкрепата на бранша в града децата излизат извън специализираните кабинети в училището и получават практически знания на строителните площадки. Целта е да овладяват преподаваната материя в работна среда.
В гимназията се обучават и 17 ученици в самостоятелна форма на обучение. Миналата година е имало един випуск задочници - предимно хора, които по една или друга причина не са завършили образованието си. “Ние сме туристически район и е нормално да искат тази професия. Задочната форма обаче изисква присъствие, но те работят и трудно могат да отсъстват от работа. Самостоятелната форма е по-удачна”, коментират педагозите. От самото начало до днес гимназията осигурява кадри за нуждата на туристическия бизнес в региона.
Зрелостниците се реализират успешно след завършването на средното си образование. По-голямата част от тях продължават във висши учебни заведения, които са в областта на хранителните технологии. Мнозина още докато учат, упражняват професията си в курортните комплекси. Голям процент от възпитаниците са потомствени ресторантьори и готвачи. Някои завършват, защото имат семеен бизнес.
Една от особеностите на смолянската гимназия е тясната връзка с реалната икономика.
От години се
прилага дуалното
обучение,
за което се говори много напоследък.
Занятията по учебна практика са в реална среда. Имаме партньорска мрежа от заведения в Смолян, в Пампорово също. Самите собственици са наши възпитаници и имат желание тези деца да станат като тях. Работата с тях позволява едновременно с теорията учещите да придобиват и безценни практически умения. Практическата част в обучението е важна и за позиционирането на бъдещите специалисти на реално работно място с назначени персонални наставници.
“Доскоро имахме и ученически практики по проект на МОН, при който на база изработени часове учениците получаваха стипендии, които им служеха да се снабдяват с помощни материали и да инвестират в технологии”, казва директорката.
От години гимназията провежда през юни държавния изпит по практика не в кабинети и зали, а пред очите на по-малките ученици, родителите и кандидатите да учат в гимназията. Те наблюдават всичко - от приготвянето на храната до обслужването на клиента.
Нестандартен
модел на
кариерното
ориентиране
са и т.нар. шоу кухни и шоу барове. Пред кандидат-гимназистите, техните родители и роднини се презентират част от предлаганите специалности.
В учебната програма е включена и подготовка в сферата на кетъринга, който от години е запазена марка на училището. Учениците на практика извървяват целия път - от първоначалното проектиране до крайното реализиране на кетъринговите събития.
Няма място в региона, а и в други райони на страната, където учениците да не са показали как работят, докато учат. Едно от последните им участия е в НИМ, където сервирали приготвени от тях родопски ястия на форум на лекари от Източна и Средна Европа.
Кетъринговите форми носят допълнителни средства на училището, които им позволяват да обновяват материалната база в иновативна техника и да правят подобрения в учебния ресторант.
Гимназията е сред поканените в изготвянето на национално меню от типични и автентични продукти и ястия от страната под егидата на Министерството на туризма.
Зрелостниците провежда държавния изпит по практика пред очите на по-малките ученици, родители и кандидати да учат в гимназията.
Радослава Петрова приготвя ястия за участие във виртуалното състезание по време на дигиталното обучение.