Три пъти повече хора от предпочитащите физически магазини ще изберат да пазаруват от интернет за кампанията
Рекордните 96% от българите знаят какво представлява търговската кампания Черен петък, което е продължаващ нарастващ тренд от последните години, откакто тя се провежда, а 72% от тях тази година възнамеряват да се възползват от специалните оферти с намаления и да направят покупка. Това показва ежегодното проучване на Kantar* за нагласите и очакванията за деня с големите отстъпки. Шопинг събитието, което дава старт на празничното пазаруване, навлезе у нас преди 7 години, когато едва 10% бяха чували и само 5% се включиха в него.
Контекстът на извънредната ситуация насочва потребителите към онлайн пазаруването, което е лесно, бързо, сигурно и безопасно. Така, в сравнение с миналата година, три пъти повече хора от предпочитащите физически магазини споделят, че първият им избор за Черния петък ще са онлайн магазините (73,7% от потенциалните клиенти). Като цяло, пазаруващите онлайн са 78%, което бележи леко повишение спрямо предходната година, като сред тях най-активна е групата 25-34 г., следвана от 18-24 г. (съответно 91,9% и 85,2% от тях си поръчват продукти онлайн).
eMAG.bg, от своя страна, е водеща платформа сред дестинациите за онлайн шопинг по време на Черния петък – споменавана като предпочитано място, за което първо се сещат, от 26,1% от респондентите в проучването, възнамеряващи да направят своите покупки в мрежата. Електронната платформа за пазаруване организира своя Black Friday в България за 8-ма поредна година, като през 2020 г. той ще се състои на 20 ноември.
Проучването отговаря и на въпроса кои ще са най-търсените продукти на Black Friday. Водеща е категорията Дрехи, към която са се насочили 37.9% от възнамеряващите да направят покупки по време на шопинг събитието, следвана от Обувки (21,6%) и Малки домашни електроуреди (11,6%). Други категории на фокус за тазгодишния Black Friday са Смартфони и джаджи, Големи домакински електроуреди, Играчки, продукти за бебета, Дом и декор, Ремонт и хоби.
Тенденциите в търсенето се определят както от промените в социалните навици – хората прекарват повече време у дома и се грижат за комфорта, здравето и за възможността да изпълняват лесно работните си задължения дистанционно, – така и от специфичните потребности на различните възрастови групи. 18-24-годишните ще търсят основно дрехи (50%); при младите родители на възраст 25-34 години най-голям ръст има категорията Играчки (10.8%); 35-44 г. ще се насочат предимно към дрехи, обувки и малки домашни електроуреди; а 45-55-годишните демонстрират повишен интерес в сравнение с миналата година към малки домашни електроуреди, гуми, ремонт и хоби. Дамите показват предпочитание към дрехи, обувки и козметика, докато при мъжете ръст на интереса се отчита към спортни уреди и лаптопи.
* Националното представително проучване е проведено по поръчка на eMAG сред 1027 респонденти на възраст между 18 и 55 г., живеещи в цялата страна, в периода 22 октомври – 4 ноември 2020 г.