Дядо Николай води рождественската литургия в "Св. Марина" в Пловдив

https://www.24chasa.bg/region/article/9348985 www.24chasa.bg
Митрополит Николай ще служи при строго спазване на противоепидемичните мерки.

„При богослуженията във всички храмове на Пловдивската митрополия ще бъдат спазени противоепидемиологичните изисквания със задължително носене на маски, използване на дезинфектанти.

Ще изпълняваме и предписанията на св. Синод във връзка с коронавирусната инфекция при по-голямо струпване на хора“. Това съобщи пред 24plovdiv.bg Знеполският епископ Арсений.

Рождественските богослужения започват сутринта от 8 часа на 25 декември, а кулминацията е службата в 9 часа. По традиция на този ден в митрополитския храм „Св. Марина“ рождественската света литургия ще бъде отслужена от Пловдивския митрополит Николай, който ще отправи Архипастирски поздрав и ще възвести благата вест за раждането на Христос.

Също така, в този ден, в края на богослужението ще се прочете и специалното патриаршеско и синодално рождественско послание. Наскоро дядо Николай успя да надвие Covid-19 и за радост на миряните води службите от Никулден насам.

Рождество Христово ще протече в духа на тържествените богослужения в храмовете, чрез които се прославя раждането на Спасителя на света Господ Иисус Христос във Витлеем.

В тези дни се пее църковното песнопение (песен): „Девицата днес ражда Свръхестествения, и земята поднася на Непристъпния пещера; Ангелите с пастирите славословят, а мъдреците със звездата пътешестват - понеже заради нас се роди Младенец - Предвечният Бог”, посочва епископ Арсений.

На празника християните, които са спазвали шестседмичен пост (40 дневен) и са се подготвили според църковните правила с изповед и покаяние, се причастяват със Светите Тайни (Тялото и Кръвта Христови) за душевно и телесно здраве, и за спасение на душите си.

Духовникът отбелязва, че Рождество Христово е празник и в същото време е и участие в неповторимо събитие. “Впрочем такова е православното разбиране за всеки един празник на Църквата.

Всеки църковен празник ни дава възможност да разберем и съответно да преживеем, в една или друга степен, същността на това, което Бог е направил за човека.

Дава ни възможност да познаем деи?ствието на божествения живот в света, да възприемем спасението като факт, едновременно в настоящето и в бъдещото време. В самото празнуване свещените събития стават съвременни на нашия живот”, обяснява Знеполският епископ.

По думите му чрез празника нашият живот се включва в тия събития и се преобразява така, че и ние бихме могли да ги преживеем, както са ги преживели и първите техни свидетели.

“В този смисъл и самите ние сме призвани да станем съвременници и свидетели, да встъпим в т. нар. литургично време, което е „сега“ и „днес“ и „во веки“.

В богослужебните църковни текстове всяко свещено събитие се представя като случващо се сега, като настояще, като съвременно събитие, което се отнася пряко до нас. В живота на Църквата минало, настояще и бъдеще се преживяват в неразривно единство.

И това е така, защото чрез живота в Христос вечността се среща с времето, освещава времето, обгръща ни във всяка частица от сътвореното време”, подчертава духовникът.

По думите му дълбокият смисъл на Рождество е, че Христос се роди, за да ни възроди, просвети, очисти, спаси не символично, не преносно, не в нормативно нравствен план, а същински - до последните глъбини на нашето сърце, ум, душа и тяло.

“Да, тъкмо с тази цел, заради нас, заради всеки един от нас и заради всички нас – заедно“, заключи дядо Арсений.