София готова да ограничи цапащи коли, но първо създава зони с до 30 км в час

https://www.24chasa.bg/region/article/9476011 www.24chasa.bg
С такса “задръстване” големите градове по света решават проблемите с тапите.

Правят анализ и за такса “задръстване”

София има техническа готовност за въвеждане на нискоемисионна зона в центъра на града, както предвиждат промени в закона за въздуха, които се разглеждат от парламента. Целта на промените е от юни 2022 г. да ограничат движението на цапащи атмосферата автомобили в градовете.

“Вървим паралелно с работата на законодателя. По целия първи градски ринг вече има камери, с които ще могат да се засичат нарушителите. Ако парламентът приеме до края на мандата си промените, общините трябва да изготвят наредби за въвеждането на нискоемисионни зони”, обясни зам.-кметът по транспорта на София Кристиан Кръстев.

По европейския проект Innoair освен купуване на електробуси се предвижда изготвяне и на анализи за въвеждане на зелени коридори, нискоемисионни зони и такса “задръстване” като различни мерки за ограничаване замърсяването на въздуха в София. “Предстои да обявим обществена поръчка за проучване и разработване на нискоемисионна зона, за да може да сме готови, след като промените в закона бъдат окончателно приети. Междувременно работим по въвеждане на

успокоена зона

в карето между

булевардите

“Прага”,

“Скобелев”,

“Витоша” и

“П. Славейков” Там ще има споделено движение между велосипедисти, автомобили и пешеходци. Колите ще могат да се движат с до 30 км в час. Това е нещо като предшественик на нискоемисионната зона”, обясни Кръстев.

Част от Innoair е и изготвяне на анализ за евентуално въвеждане на такса “задръстване”.

“Това е една от мерките, с които много големи градове в света решават проблема със задръстванията и замърсяването на въздуха. Има различни методи, но

най-често се

ограничава

достъпът на

автомобили

според

евростандарта

Възлагаме тези проучвания, за да получим широка аналитична база, на която да стъпим при изготвянето на конкретните предложения до СОС. Става дума за решения, които ще дадат възможност да се преборим с трафика и да намалим замърсяването на въздуха”, подчерта Кръстев.

Близо 1 млн. са регистрираните в София автомобили, като за първи път от 2011 г. насам има спад - през 2020 г. новорегистрираните са с 22 500 по-малко от тези през 2019 г.

Еднопосочно движение се готви за карето между бул. “Сливница” и улиците “Габрово”, “Скопие”, “Подполковник Калитин” и “Опълченска”.

Планира се и бързо трасе за трамвайна линия 8 от бул. “Вардар” до бул. “П. Владигеров”. При приближаване на трамвая светофарите ще му дават зелен сигнал, за да премине бързо.

За облекчаване на трафика на кръстовището на булевардите “Н. Петков” и “Цар Борис III” ще се обособи втора лента за ляв завой в посока “Княжево”.

Тази година София очаква да пристигнат 30 нови нископодови електробуса. Поръчани са и 30 съчленени тролейбуса, 25 нископодови съчленени трамвая и още 52 по-малки електробуса, които ще се ползват за довеждащ транспорт.

Кметове в малки градове не виждат как може да го направят

Кметовете на малки градове са скептични как ще се приложи изискването за зони, в които да се ограничава движението на цапащи коли, ако промените в закона бъдат приети.

Кметът на Кърджали Хасан Азис твърди, че преди да бъдат приети готвените промени, правителството трябва да даде стимули, за да се мотивират хората да купуват по-нови автомобили. “В случая кметовете трябва да играят ролята на наказателен отряд. За мен това не е много приемливо и ние няма как да го направим”, каза още Азис.

“Идеята е добра и крачка напред в подобряване на атмосферния въздух в градовете. Законодателят обаче трябва да я обмисли добре, тъй като правомощията на кмета и на общинския съвет не позволяват стриктното ѝ прилагане. Смолян може да бъде цапан с коли с варненска или пловдивска регистрация, където общините да са приели критерий, различен от тези в нашия град”, коментира Николай Мелемов, кмет на Смолян.

“Подобни мерки у нас са приложими за най-големите градове с развит градски и предимно електротранспорт. Прилагането в градове като Враца и Мездра означава да се спре цялото автомобилно движение, но не виждам това как може да стане на практика. Освен това за подобен закон е необходимо да има много добре развита система за отчитане на нивата на замърсяемост на въздуха навсякъде в страната. Кметовете и сега имат право временно да ограничават движението на автомобили в определени градски зони при извънредни обстоятелства”, казва и кметът на Мездра Иван Аспарухов.

Само автомобили с най-висок екологичен клас да влизат в центъра на Пловдив. Те ще имат стикер на стъклото, който камерите ще разпознават. Това е една от мерките, които местната власт обмисля да въведе за по-чист въздух.

Цапащите коли няма да могат да влизат в карето между булевардите “Цар Борис Трети Обединител”, “Христо Ботев”, “Руски” и “България”. В него сега е синята зона.