Пътуването по новия участък днес ще е безплатно, вече и перничани ще могат да го ползват
Новите четири станции на софийското метро от “Овча купел” до околовръстния път при “Горна баня” бяха открити днес от столичния кмет Йорданка Фандъкова, транспортния министър в оставка Росен Желязков, ръководителя на представителството на ЕК в България Цветан Кюланов, председателят на СОС Елен Герджиков, шефът на “Метрополитен” ЕАД проф. Стоян Братоев, общински съветници и строители.
Те са част от третата метролиния. С тях тя вече има общо 12 метростанции от околовръстния път при “Горна баня” до кв. “Хаджи Димитър”.
Те бяха пуснати след тържествен водосвет, който бе отслужен на метростанция “Мизия”, а по традиция пътуването по новия участък днес ще е безплатно. Новият участък е с дължина 4 км и започва от жк „Красно село” през жк „Овча купел” до околовръстния път при кв. „Горна баня” и има 4 метростанции - „Овча купел”, „Мизия/Нов български университет”, „Овча купел 2” и „Горна баня”.
Така с новия участък столичното метро вече е 52 км и има 47 станции.
“От днес още един голям район на София е свързан с метрото. Това ще позволи само за 12 минути от “Овча купел” да се стигне до центъра. От днес метромрежата на София вече е 52 км. 80% от нея беше построена през последните 12 г. С новия участък още 50 000 души ще могат да пътуват с най-бързия, удобен и екологичен градски транспорт”, каза столичният кмет Йорданка Фандъкова.
Тя подчерта, че проектът за метрото е най-големият и значим за София, защото променя града.
“Развитието на метрото трябва да продължи и това е моя кауза! Преди години бяха гарантинирани средства за 8 км от третата линия, поех риск и отговорност да започнем и тези още 4 км и вписледствие тези усилия бяха оценени. Благодаря на правителството и на премиера в оставка Бойко Борисов за подкрепата за метрото. Имаме готовност да продължим да разширяваме метрото към кв. “Левски Г” и през район “Слатина”. Тези участъци са заложени в националния план за възстановяване. Настоявам час по-скоро той да бъде изпратен в Брюксел. Всеки ред в него е съгласуван с Европейската комисия. Нека да не се поддаваме на празно политиканстване и да не се пречи българите да се възползват от европейската солидарност”, каза още Фандъкова.
Относно бъдещите разклонения, сред които връзката със Симеоновски лифт, тя уточни, че е важно трасетата да се резервиват сега, за да “може някой след нас да построи там метро”. “Не приемам опитите на някои общински съветници с амбиции да спекулират с тази толкова важна за София тема”, каза Фандъкова.
Близо 400 милиона са заложени в националния план за възстановяване, с които да се финансира разширението на третата линия към кв. “Левски Г” и през район “Слатина”, подчерта транспортният министър в оставка Росен Желязков. Според него партньорството между държавата и общината е доказало, че е гаранция за успех. Той подчерта мултимодалността на проекта, тъй като прави връзка с жп линията София - Перник - Радомир.
“Днес е много важен ден за “Овча купел”, защото жителите му вече ще могат да пътуват с метрото. Имаше трудности, но резултатът е налице. Нашите метростанции са едни от най-красивите, а цената за строителството на километър метро е в пъти по-ниска от средната в Европа. Само за 12 г. построихме 34 км метро, а първият участък на метрото е строен 24 години”, каза проф. Братоев.
Строителството на втория етап на третия лъч стартира през юли 2017 г. Той е единият от общо два етапа, които бяха изпълнени през програмния период 2014-2020 г. със 102 млн.евро финансиране от Европейската комисия, от оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура”. Средствата са 66% от стойността на участъка, а останалите 34% са местно съфинансиране.
С новите 4 станции метрото ще превозва първоначално още около 25-30 000 пътници, а в бъдеще броят им се очаква да достигне 45 000 души дневно. Далекоперспективната прогноза за пътникопотока по 12-те станции на третата линия е общо 105 хил. пътници, а на цялото метро - почти 500 хил. дневно.
С новия участък над 60 000 жители на кварталите „Овча купел” 1 и 2 и долната част на „Горна баня” ще могат да се възползват от метрото. За 12 минути, заедно с пристигащите от Перник и Радомир, те ще могат да стигнат до центъра с подземните влакчета. Причината е, че на последната станция при околовръстния път с метрото е изградена и жп гара за направлението София - Перник - Радомир.
Освен това със строителството на метрото бе изцяло обновен бул. “Президент Линкълн”, който е основната пътна артерия в квартала. Ремонтът бе за 4,8 млн. лева. Беше изградена и нова улица - “Централна” за 1,3 млн. лв.
В края на месеца ще заработи и открит буферен паркинг до последната метроспирка при околовръстния път с „Горна баня”. Паркингът, който е на 3 нива, се намира между бъдещото локално платно от разширението на околовръстния път и бул. „Президент Линкълн”. Освен буферните паркинги до метростанция “Горна баня” и по ул. „Централна” бе изграден и още един - до станция “Мизия” на бул. „Монтевидео”. Така общо местата за паркиране в квартала са почти 700.
С новия участък метрото ще пести над 160 хил.човекочаса дневно на пътниците в сравнение с надземния транспорт. Трафикът по трасето на линиите ще намалее с до 25%. С над 105 000 по-малко дневно ще са колите, които ще се движат по улиците. Освен това метрото ще пести над 90 000 тона годишно вредни емисии.