През 1974 г. претендентите във Ф1 стартират наравно в последния старт

https://www.24chasa.bg/sport/article/10475748 www.24chasa.bg
Хамилтън се забива в задната част на болида на Верстапен. СНИМКА: РОЙТЕРС

Феновете на Формула 1 трябваше да чакат 47 години, за да видят как двамата претенденти за титлата стартират с равни точки в последното състезание за сезона. В неделя в Абу Даби ще се реши спорът между Луис Хамилтън и Макс Верстапен, като двамата са лидери с по 369,5 точки. Това стана след драматичната победа на Хамилтън в Саудитска Арабия, където взе и допълнителната точка за най-бърза обиколка. Единственото предимство на Верстапен останаха повечето победи през сезона, но Луис може да го изравни и по този показател в Абу Даби.

Ситуацията е била същата само през 1974 г., когато преди последния старт на пистата “Уоткинс Глен” в САЩ Емерсон Фитипалди с “Макларън” и Клей Регацони с “Ферари” влизат в битката с по 52 точки.
Драмата е невероятна. Карлос Рьотеман печели първа позиция на старта, а до него е Джеймс Хънт. Трети е Марио Андрети, а претендентите за титлата са едва 8-и (Фитипалди) и 9-и (Регацони) или са един до друг.

Рьотеман стартира най-добре, като зад него е Джейс Хънт, а трети се измъква бразилецът Карлос Паче, след като Андрети задавя двигателя на старта. Ники Лауда и Джоди Шектър правят всичко възможно, за да провалят състезанието на Фитипалди, за да помогнат на Регацони. Но швейцарският пилот има проблеми с болида си и не може да навакса. Влиза два пъти в бокса за нови гуми, но и това не помага. Така в един момент е на две обиколки от лидерите.

Макс гледа отчаяно как Хамилтън се радва в Абу Даби.
Макс гледа отчаяно как Хамилтън се радва в Абу Даби.

В последните обиколки Лауда и Шектър отпадат, което изкарва Фитипалди до четвъртото място, което му е предостатъчно. Взема 3 точки по тогавашната система и печели титлата.

Карлос Рьотеман печели състезанието, следван от съотборника си Паче, като така “Брабъм” записва двойна победа. Хънт остава трети.

Състезанието продължава и след фатален инцидент. Младият австриец Хелмут Кьонинг в едва второто си състезание се разбива в мантинелата още на 10-ата обиколка. Тогава се използват такива като на обикновен път. Желязото разполовява болида му и практически го обезглавява.

Зрителите в Абу Даби могат да очакват нещо подобно в неделя, ако се съди по драматичния развой на състезанието в Саудитска Арабия.
Луис Хамилтън се измъкна начело, следван от съотборника си Ботас, но
Мик Шумахер се разби. При жълт флаг всички без Верстапен спряха за смяна на гуми. Тогава стюардите спряха състезанието и нидерландецът бе първи на рестарта. Превъртя гумите и Хамилтън го изпревари. Макс обаче мина извън пистата и си върна лидерството, а Естебан Окон изскочи втори.

Тогава обаче дойде троен удар на Никита Мазепин, Джордж Ръсел и Серхио Перес и нов червен флаг. От ФИА наредиха Верстапен да върне мястото на Хамилтън. И той натепа спирачките в състезателна линия и по чудо Хамилтън не се разби в него. Така Верстапен отнесе две наказания за общо 15 секунди, но запази второто място.

От “Ред Бул” обвиниха ФИА, че има двоен аршин, когато се дъни Хамилтън. При рестарта той подходи прекалено бавно и по-добре загря гумите си. За същото бе наказан Себастиан Фетел през сезона, но сега на 7-кратния шампион му се размина, както и за нарушение на тренировките в петък.

Верстапен бе бесен и веднага напусна подиума след награждаването.
Състезанието в Абу Даби ще е историческо и заради друг факт. То ще е последното в кариерата на шефа на ФИА Жан Тод.