
Българин ще произвежда бронирани машини 8х8 по стандарт на НАТО у нас
Най-новата бойна машина на пехотата, представена в България, е РИЛА 8х8. Тя е произведена от водещата компания за бронирани автомобили в света –„Интернешънъл Арморд Груп“ (ИАГ), и се показва за първи път у нас на изложението за отбранителна техника ХЕМУС 2022 в Пловдив.
В началото на годината от ИАГ съобщиха, че в България вече се провеждат изпитания за сертифициране на бронирани автомобили по стандартите на НАТО и загатнаха за по-големи инвестиции. А преди около месец стана ясно, че компанията ще изгради български завод в Бургас. Първоначалната инвестиция се оценява на 20 милиона лева, като ИАГ вече е купила терена с площ от 150 декара в Индустриална зона – Бургас. Ще бъдат разкрити над 300 работни места. И тъй като у нас специалисти по брониране на автомобили няма, производителят ще изпраща местните кадри на обучения в своите заводи в ОАЕ и Турция и ще води чуждестранни експерти тук, за да работят с българския екип. Строежът на завода ще започне в края на годината, а основното производствено хале се очаква да заработи през 2024 година.
„Щастлив съм, че имам възможност да разширя присъствието на ИАГ в България и да подпомогна страната с инвестиция в индустрия с нарастваща важност в глобален мащаб“, коментира собственикът д-р Антон Стефов, успял вече на няколко международни пазара.
Българско производство по стандарти на НАТО
Плановете на българина, завладял световния пазар на бронирани автомобили, са бойната бронирана машина РИЛА 8х8 да се произвежда именно у нас. Характерно за автомобила е, че е от ново поколение, с най-съвременните технически и тактически характеристики, с възможности за надграждане.
В модулния корпус на РИЛА 8х8 могат да се интегрират различни видове оборудване за нуждите на армията. Машината разполага с най-високата балистична защита на бронята по стандартите на НАТОSTANAG 4569 - ниво 4,като изпитанията на изделията, които ще се произведат в Бургас, също ще се правят в България. От миналата година ИАГ извършва тестове за сертифициране по НАТО стандарти на автомобили 4х4 на „Централен артилерийски полигон – МО“ до село Змеево. Това стана след одобрение от международната лаборатория TNO в Нидерландия.
РИЛА 8x8 ще се произвежда в няколко конфигурации, но всички са с независимо окачване, което позволява бързо и плавно придвижване по неравни терени. Задвижва се от турбо дизелов двигател, като достига максимална скорост от 100 км/ч.
Брутното тегло на РИЛА 8x8 Б, демонстрирана на изложението ХЕМУС, е 26 тона. Машините преодоляват наклон при изкачване 60% и страничен наклон 30%. Конструирани са с автоматична трансмисия и двустепенна раздатъчна кутия. Работят с 24V електрическа система със 180 Ah батерия и 28V 90 Ah алтернатор.
РИЛА 8x8 има вграден интегриран дисплей за управление на електрониката, а в случай на пожар се активира автоматично гасене. Машината побира до 11 души екипаж. Преносима е с железопътен, въздушен и морски транспорт, което прави локацията на завода в Бургас изключително благоприятна за износ.
Още два модела показа ИАГ на изложението ХЕМУС и те също ще се произвеждат у нас.
Бронетранспортьорите РИЛА 4x4 MRAP и Jaws
имат система за интелигентно 4х4 задвижване и различни опции за двигател и трансмисия. Те също се надграждат и с военно оборудване. ИАГ ще демонстрира пред МО стрелба с куполите „Аспис“ и „Секютор“ от испанския производител „Ескрибано“ на полигона до село Змеево, където се провеждат и изпитанията.
В портфолиото на ИАГ влизат общо над 150 модела бронирани автомобили, които към момента се произвеждат в заводите в САЩ, ОАЕ и Турция. Военните машини се ползват от организации като ООН, НАТО и държави от ЕС, като навсякъде поръчките идват след спечелени търгове.
Д-р Стефов не крие, че иска да участва в модернизацията на българската армия и се надява обществената поръчка за бойни машини на пехотата със задвижване 8х8 да бъде възобновена. Той е убеден, че заедно с други български производители на отделни елементи би могъл да даде много конкурентна оферта, защото поддръжката на такава техника – сериозно перо в бюджета, може да се прави много по-бързо и по-евтино, когато производството и даже част от изпитанията за сертифициране са в страната.
Търгът за 1,5 милиарда лв. беше спрян преди около 2 години и не е ясно дали ще бъде подновен. Междувременно „24 часа“ научи, че правителството е сключило меморандум с Финландия, според който е възможно държавата да купи бронирани машини оттам, но чрез инхаус процедура.