В следващите 2-3 години няма да се сменят дилърската мрежа и сервизите
Стоян Желев е основател и собственик на официалния представител на Peugeot в България. Дълги години той бе и начело на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители. Точно преди седмица PSA Group, която притежава марките Peugeot и Citroen, купи германската Opel от GM. Потърсихме Стоян Желев за коментар на историческата сделка и как тя ще промени цялостната картина на пазара в чужбина и у нас.
- Г-н Желев, миналата седмица започна с изненадващата за мнозина новина, че PSA Group закупува Opel. Вие самият бяхте ли в течение на процесите около тази мултимилиардна сделка?
- Като партньор на PSA от близо 25 години ние имахме информация за това, че се водят преговори. Но подробностите около тях бяха пазени строго конфиденциално до момента на сключването на споразумението и това е напълно естествено предвид важността и мащаба на сделката.
- През последните десетина години имаше няколко опита за спасяване на Opel, които преминаха през партньорски стратегии с различни компании. Защо според вас GM не успяха да стабилизират марката и в крайна сметка се разделиха с нея след близо 90 години?
- Автомобилният пазар в Европа е изключително конкурентен и не всеки може да бъде успешен на него. Трудно ми е да посоча конкретните причини за неуспеха на GM, но със сигурност те са на стратегическо ниво - продуктова стратегия, производствена стратегия, пазарна стратегия. Важен фактор е и това, че не намериха начин да реализират синергии на европейския пазар с другите си марки. С Chevrolet основно залагаха на ниска цена и само подкопаха ценовите равнища на Opel, затова марката бе изтеглена от Европа.
- Как ще повлияе присъствието на играч като Opel в отбора на PSA?
- В отбора на PSA като че ли Opel има големи шансове да разгърне всички свои игрови таланти - немските си корени, новите технологични разработки, електрическите автомобили, надявам се и 4х4 платформите да са част от сделката. PSA ще стане още по-рентабилна и ще може да отделя още повече средства за технологично развитие на продуктите си. От гледната точка на днешния ден сделката изглежда добра за всички участници!
- Изпълнителният директор на компанията Карлос Таварес разкри, че разходите по Opel ще бъдат разпределени върху другите марки и с използването на общи платформи и технологии ще намалеят загубите с близо 1,7 милиарда до 2026 г. Няма ли да се унифицират прекалено трите марки, които са сходни като предлагани модели?
- Не виждам такава опасност. Унификацията на платформите и технологиите в никакъв случай не води до унификация на продуктите. Ето например Porsche, Аudi, VW, Seat и Skoda ползват една платформа за някои свои модели, но потребителите не усещат това по никакъв начин! Освен това няма никакъв смисъл да се унищожи идентичността на марката Opel, тя е ценна именно с това. В рамките на PSA през последните години се забелязва значително засилване на разликите в характера на двете основни марки - Peugeot и Citroen, лансирана е и трета, съвършено различна марка DS. Само ако се адресират различни потребители с различни вкусове и предпочитания, има смисъл да се поддържат няколко марки.
- Клиентите на Opel в България вероятно имат доста въпросителни след обявяването на сделката. Какви структурни промени ще настъпят в дилърската и сервизната мрежа на Opel и ще се запази ли някаква автономност?
- Не очаквам нещо да се промени в рамките на следващите 2-3 години. Първо ще се обединят покупките, производството, развойната дейност, а чак след това ще започне разглеждането на възможностите за оптимизация и синергии в дистрибуцията. И тук, ако се случва нещо, няма да е на нивото на ритейла, дилърската и сервизната мрежа, а на ниво на управление на националния пазар и едровата търговия.
- От PSA обявиха, че с привличането на Opel концернът излиза на второ място по продажби в Европа с дял от 16 %. Как ще се промени картината на нашия пазар?
- С придобиването на Opel/Vauxhall PSA Group ще достигне дори пазарен дял от 17% в Европа. Към момента на българския пазар марките от Групата PSA функционират независимо една от друга. В този аспект, както казах, не очакваме
споразумението да даде някакво отражение у нас в близките 2-3 години като пазарно присъствие.
- Има ли раздвижване на пазара на нови автомобили у нас и какви тенденции очаквате през настоящата година?
- Оптимист съм по отношение на продажбите на нови автомобили в страната. Надявам се положителната тенденция на ръст в продажбите от миналата година да се запази и през тази. Лансирахме изключителен модел - новият SUV Peugeot 3008 бе избран за автомобил на годината в Европа и е лидер по продажби в C-SUV сегмента във Франция. Очакваме и други нови модели до края на годината, които да се наложат като предпочитани и на българския пазар.
- Продължава масовият внос на употребявани коли и съответно търсенето. Вие и другите представители на автомобилните производители отдавна опитвате да постигнете облекчения и стимули за покупката на нова кола. Защо реално това не се получава?
- От икономическа гледна точка ежегодният внос на над 300 000 употребявани (и то все по-стари и употребени) автомобили означава тотално затъване в блатото на мизерията. Като добавим въздействието върху околната среда и здравето на населението на големите градове, процесът все повече заприличва на самоунищожение. За съжаление, през последните 20 години нито една политическа сила не прояви воля да защити дългосрочните интереси на българските граждани, макар и за сметка на някои краткосрочни политически минуси.
- Как се отрази въвеждането на данък уикенд при продажбата на автомобили с данъчен кредит?
- Повечето покупки на нови автомобили в България се правят от юридически лица и в този смисъл е логично въвеждането на нови данъчни ограничения да действа в посока намаляване на продажбите. Но всъщност проблемът не е в самия данък, а в това, че законодателят не е дефинирал точно и еднозначно как се изчислява и има много различни възможности за тълкуване. Това пък от своя страна поражда несигурност във фирмите и някои от тях отлагат покупките си. Ако формулировките бяха ясни, ръстът в продажбите на нови автомобили би бил още по-голям.
- Какво е бъдещето на електрическите автомобили в България?
- Това бъдеще е изцяло в ръцете на държавата в две основни направления. На първо място трябва да се създадат правила и условия за изграждане на инфраструктура за зареждане на тези автомобили. В момента има много фирми, които биха инвестирали в подобен проект, ако има ясни правила и са решени правните и техническите неясноти. На второ място трябва да се създадат ефективни стимули за закупуването на електромобили.
Знаем, че все още тези автомобили са значително по-скъпи от конвенционалните и трябват допълнителни облекчения - например право на данъчен кредит по ДДС, освобождаване от местни данъци. Това ще бъде в интерес на всички жители на по-големите градове, където замърсяването на въздуха е над допустимите норми. Ако държавата си свърши работата, електромобилите ще навлязат значително по-бързо и в България.