
талианският производител Manifattura Automobili Torino (MAT) се споразумя с New Stratos за възраждане на спортния автомобил Lancia Stratos чрез суперлимитирана серия. Новата версия на легендарната кола ще бъде показана на салона в Женева в началото на март. Наследникът на Lancia Stratos няма да се превърне в масов модел, а плановете са да се произведе в 25 бройки.
В началото съвременнияг вариант на Lancia Stratos бе разработен от знаменитото ателие Pininfarina по поръчка на германския бизнесмен Михаел Строшек. Машината е направена на базата на Ferrari F430 Scuderia с 4,3-литров бензинов двигател с мощност 540 к.с. този мотор колата е способна да набира от място до 100 км/ч за 3,3 сек, а до 200 км/ч за 9,7 сек. Сглобяването на този прототип е струвало на Строшек колосалната сума от 3 милиона евро.
Италианците
от Pininfarina
замисляха да
пуснат возилото
в дребна серия,
след като над 40 души изразиха желание да си го купят. От Ferrari обаче секнаха мераците на тунинг фирмата заради използването на двигатели на компанията. Така Pininfarina се отказа от този проект. След това лицензът за производството на Lancia Stratos е бил купен от Manifattura Automobili Torino (MAT). Очаква се автомобилът с карбоново купе да струва около 750 000 евро.
Засега техническите детайли не са много, но се споменава мощност от около 550 к.с., както и специално настроено спортно окачване. Най-любопитната част е, че се готви и версия Safari, която най-вероятно ще е предназначена за рали състезания.
Lancia Stratos HF (HF от High Fidelity) е прочут италиански спортен автомобил, произвеждан от компанията в периода 1972 - 1974 г.
В соцвремената
именно тази кола
бе най-търсена
от децата,
които колекционираха коли със снимки от емблематичните дъвки “Бибип”.
Stratos е и знаменит рали автомобил, защото е проектиран от скицата до напълно завършен модел специално за състезания. Трите водещи фигури зад този амбициозен проект са Чезаре Фиорио (който по-късно е спортен директор на тимовете от Формула 1 – “Скудерия Ферари”, “Лижие” и “Минарди”), британският състезателен инженер Майк Паркъс и заводският рали пилот Сандро Мунари.
Каросерията на возилото е с клиновидна, аеродинамична форма и е необичайно късо и широко, предоставяйки максимална теглителна сила.
През 1971-а италианската компания представя прототип на модела Stratos с флуоресциращ червен цвят, а отличителна черта е предното стъкло, което е изработено във формата на полукръг, осигуряващо максимална видимост напред, но почти никаква назад.
Година по-късно е замислена и състезателната версия. Ланчата е с дължина на междуосието 2,16 м - между двата основни конкурента тогава - Alpine Renault с неговите 2,1 метра и Porsche 911 с 2,21 м. Късите междуосия по това време се приемат като предимство, заради отличната си маневреност. За разлика от френската и германска кола италианската е с мотор между осите, а не отзад. Двата конкурента имат формула на купетата 2+2,
докато в ланчата
има място само
за пилота
и навигатора
Енцо Ферари се съгласява да произведе 500 V6 мотора на Ferrari за нуждите на модела Stratos.
В предния капак са оформени няколко вентилационни отвора, отвеждащи топлия въздух идващ от радиатора, друг комплект подобна вентилация отзад отвежда топлината на мотора. Автомобилът няма брони!
Първата победа на автомобила идва с ралито Firestone в Испания през април 1973-а, през май Stratos финишира втори в Targa Florio, a на 23 септември печели първата си важна победа – в Tour de France Auto.
В крайна сметка Stratos участва в 15 състезания през 1974-а и записва 10 победи, две втори места и три трети! От тази година нататък Lancia Stratos доминира в света на ралито, печели World Rally Championship три години поред и би продължила с успех и след това, ако не беше свалена принудително от рали сцената за да отвори път на Fiat Abarth 131 Rally.
Въпреки невероятния си спортен успех моделът е пълно разочарование като гражданска кола -
Lancia успява да
продаде едва
250 коли до 1978-а
Също така тя не е била чак толкова скъпа с цената си, подобна на тази на Porsche 911 S. Растящите цени на горивата, повишените такси за мощни автомобили и гражданската хомологация само за Италия, Германия, Белгия и Франция също не спомагат за пазарния й успех. В Щатите колата не е хомологирана заради липсата на брони, пък и закупуването й е можело да става само директно във фабриката.