Бумът на електронните спортове
Взривоопасни битки, армия от заклети фенове, наградни фондове в милиони, играчи - суперзвезди и тръпка от ново поколение. Електронните спортове покоряват света, а единственият им лимит е въображението. Повечето букмейкъри предлагат залози за водещите състезания, инвестициите на рекламодатели и спонсори към турнирите растат, а това само потвърждава какво бъдеще предстои.
Игри като FIFA, League of Legends, DOTA 2, Counter-Strike, World Of Warcraft и Battlefield не са просто компютърни игри, а професионални шампионати. Както в истинския спорт, и тук ти трябват хъс, стратегия и практика, за да побеждаваш. И не само. В Twitch, стрийминг услугата за геймъри на Amazon, всеки може да печели до няколко хиляди долара на месец, докато играе.
За най-добрите възможностите са от различен калибър. Тазгодишното издание The International, един от най-известните и мащабни турнири по DOTA 2 в света, ще събере в Шанхай най-добрите отбори във финални сблъсъци, а участниците ще си поделят награден фонд от 34.3 милиона долара. Впечатляващо, нали?
Колкото до феновете – около 1 милиард души по света гледат е-спортове, основно младежи и подрастващи. Най-силен е интересът в Азия, следвана от Латинска Америка, Европа и Северна Америка. Трендът е видимо нагоре, а някои прогнози вписват е-спортовете в системата на образованието, наравно с традиционното физическо възпитание и спорт, както в съсловни организации, синдикати и обединения.
Това е мощна индустрия, в която технологията, маркетингът и спортът се обединяват. Рекламните и спонсорски договори в сектора се очаква да достигнат 844 милиона долара през 2020-а година, според доклад на анализаторите от WARC, а границата от 1 милиард ще бъде достигната през 2022.
Добре дошли в бъдещето на спорта
Първите геймъри бяха приемани за любители, чието хоби е да се бият с измислени герои в измислени светове. Днес те имат социални мрежи, видео и стрийминг платформи, фестивали и турнири в огромни зали и професионална нагласа към игрите. Най-добрите от тях се радват на милиони последователи и печелят по-добре от известните актьори по телевизията. Каналът на геймъра PewDiePie има аудитория от 90 милиона души в YouTube и над 20 милиарда гледания.
В блогове, форуми и специализирани платформи ще намерите анализи и задълбочени материали за най-популярните игри. Влогъри разкриват как да развиете стратегическите си умения в дадена игра. Внимание се обръща и на скандалите с измами и т.нар. чийтъри. Знанието е огромно по обем и е безплатно, но голямото предимство на е-спортовете е друго.
То се крие в свобода да можеш да се състезаваш без ограничения. В електронните спортове няма значение какви са физическите ти възможности. Треньор не ти трябва, нито режим. Стадионите не се поливат и косят, пистите са безупречно равни, а измислените светове изглеждат все по-внушително и все по-реалистично.
Всяко натискане на бутона „Играй“ отваря нова арена, в която може да се присъедини всеки. Да, изискват се бързи рефлекси, концентрация, умения за създаване на стратегии и още лични качества, но единственият ресурс, който ти трябва, е сравнително читав компютър и време.
Спортът във виртуалната реалност
Една от най-големите критики към компютърните и видео игри е, че водят до обездвижване и наднормено тегло, именно поради дългите часове пред екрана. Новите технологии не само ще ликвидират този недостатък, но имат амбицията да се превърнат в пълноценно средство за ежедневни физически тренировки.
Скоро играчите няма просто да натискат клавиши, а чрез очила за VR ще извършват конкретни действия. Те ще протягат ръце, за да сграбчат или да хвърлят обект, ще се накланят, клякат и въртят, пренасяйки физическия свят във виртуалния и обратно.
Електронните спортове се развиват с огромна динамика и предлагат жанрово разнообразие без аналог. Извън стадионите и спортните зали, тръпката от играта е жива - поне толкова силна и притегляща.