Строежът на стадион "Ботев" в Пловдив напредва, на "Локомотив" - не. Защо?

https://www.24chasa.bg/sport/article/9688470 www.24chasa.bg
На стадион "Ботев" се работи ударно и трибуните нарастват с часове. Снимки: Авторът

В Ухан правят болници за 14 дни, но при нас има правила, обясни забавянето на "Локо" Костадин Язов

Ако не мине котка път, през май се очаква машините да влязат

Как е възможно на единия стадион да се строи ударно, а на другия още нищо да не е започнало? Нали по едно и също време се отпуснаха парите за двата обекта?

Тези въпроси си задават фенове, наблюдавайки как работата на Колежа напредва не с дни, а с часове. Там от месеци техника и работници  действат здраво. А на "Локомотив" все още един пирон не е забит.

"Защо на единия отдавна се работи, а на другия - не", недоумяват спортисти. Преди време почетният президент Христо Бонев заяви отчаяно, че няма да доживее да види обновен "Локомотив". И запрати стрели към общината. Оттам пък отвърнаха, че вината не е тяхна, а на самия клуб.

Каква е картината на двата обекта към днешна дата?

Нито ден не е спирала работата дори в най-студените зимни месеци на Колежа. 50 работници са непрекъснато там, дори и в почивните дни. Кранове, камиони, работници - просто се вижда напредъка. 

"Вече полагаме редовете на любимата на "жълто-черните" фенове трибуна Изток", каза пред 24plovdiv.bg един от бригадирите. Бетон се лее из ведро и по другите части на стадиона.

Според строителите първият етап ще завърши в началото 2022 г.. Това ще позволи на "Ботев" да се върне в своя дом и да играе домакинските си мачове. След като приключи цялостната реконструкция, Колежа ще получи четвърта категория от УЕФА и на него ще могат да се играят международни мачове, в това число и двубои от полуфиналите на европейските клубни турнири.

За цялостно завършване обаче са необходими още 27 милиона лева. "Ботев" ще ги търси от инвеститори. Въпросът е ще се намерят ли такива, които да развържат кесии.

Проектът предвижда и над 600 места за паркиране около съоръжението. Обмисля се и многоетажен паркинг в близост.

Общата стойност  на цялостната реконструкция е 52 милиона лева с ДДС, а на този етап държавата е осигурила половината.

С родилни мъки се очаква през май да стартира строителството и на "Локомотив", ако не мине котка път. В последния ден на м.г., навръх 31 декември в общината беше подписан договорът за проектиране и строителство. Започнаха геоложки проучвания, необходими за изготвянето на идейния и техническия проект.

На 26 февруари т.г. кметът Здравко Димитров се запозна на място, посрещнат от спортния директор Георги Иванов, управителя на фирмата, която ще строи стадиона Живко Желев и кмета на район "Южен" Костадин Язов. Там Христо Бонев каза болката си, че нещата се мотаят.

"Геоложкият доклад е предаден на конструкторите за изготвяне на количествено-стойностната сметка. Пуснали сме съгласувателни писма към всички експлоатационни дружества. Идейният и техническият проект за всяка една от трите трибуни, подлежащи на реконструкция, ще бъдат внасяни за разглеждане в общината поетапно", обясни Язов, който е кмет на район "Южен". Но и заклет локомотивец.

Според него става въпрос за архитектурния и конструктивния проект, генералния план, прокарването на ВиК и електрическата инсталация. Подготвят се и кофражните планове за козирката на централната трибуна. След това ще бъдат направени още две - Бесика и Спортклуб. Предстои и изкарването на строително разрешение, като срокът за това е 40 дни.

Ще бъде изготвено възлагателно писмо за проектиране. Очаква се всички документи да бъдат внесени в градската управа следващата седмица. След одобрението им, което също отнема време, има 14-дневен срок за обжалване. Ако всичко бъде точно, през май се очаква да бъде издадено строителното разрешение и машините да влязат. През това време трябва да се подготви строителната площадка и обезопасяването на местата за работниците и футболистите. Ще бъде създадена организация да се строи по време на тренировките и мачовете на футболистите.

"Само в Ухан могат да изградят болници за 14 дни, но тук си има правила, които се спазват", заяви Костадин Язов. Той добави, че строежът на стадион "Христо Ботев" е започнал веднага, след като е осигурено финансирането му, тъй като там  има готов проект и количествена сметка.

За  "Локомотив" трябвало малко търпение и спокойствие и всичко щяло да си дойде на мястото. Язов напомни, че има сериозни глоби за строителство без необходимите книжа. Прогнозите на специалистите са спортният комплекс в парк "Лаута" да бъде готови напълно през 2022 г.

Стадион "Пловдив" - голямата болка 

"Ботев" и "Локомотив" рано или късно ще станат, но за стадион "Пловдив" няма изгледи. Той е голямата болка на пловдивчани.

Огромният спортен комплекс от години не се ползва за тренировки и официални състезания. Много кандидати  да инвестират в него имаше през годините, но си остана само... желанието.  А съоръжението става все по-опасно. 

Големите спортисти могат да помогнат за довършването и модернизацията на градския стадион "Пловдив"", заяви предизборно бившият футболист на "Локомотив" (Пловдив) Любомир Корадов.

"Близо до стадиона е Спортният диспансер, който също не е в добро състояние и трябва да бъде превърнат в модерен комплекс за възстановяване и лечение", смята. Настоява и Спортното училище "Васил Левски" да се превърне в привлекателно място за децата не само от Пловдив и региона, но  в цялата страна. Това, разбира се, са само думи. А, както се знае, дела трябват.