
Справки в кадастъра вече могат да се правят в интернет, без да се налага да се чака по гишета. За тях се плаща онлайн.
Това става през сайта http://icadastre.bg/, където от 22 октомври действа нова услуга - електронно разплащане.
Справка за собствениците на имот например струва 3,50 лв. Извадка от кадастрална карта в графичен вид пък ще излезе 7 лв. Максималният брой имоти с една заявка тук е 50. Извадка в цифров вид без данни за собствеността от кадастралната карта и кадастралния регистър също е 7 лв.
Справка от кадастралния регистър струва 3,50 лв. Максималният брой имоти с една заявка е 50.
Извадка от регистъра на работна геодезическа основаструва 2,10 лв. за една точка без схема. Максималният брой точки с една заявка е 50.
Подаването на заявка за услуги към областната Служба по геодезия, картография и кадастър е безплатно.
За да ползват и платят услугите на агенцията по кадастър, е необходима регистрация в сайта. Потребителят получава потребителско име и парола, които въвежда всеки път, когато ползва услугите.
Плащането става чрез предварително заредена лична сметка. Това може да стане по два начина.
Единият е, като се използва системата "epay". Моделът е същият както при всяка друга услуга с електронно разплащане. Необходима е дебитна или кредитна карта.
Вторият е чрез плащане на каса в агенцията или чрез банков превод.
В личния профил на потребителя в сайта има линк "Ново електронно разплащане". Той вижда сумата, с която ще олекне сметката му, за да си направи нужната справка. Човек може да си следи и как намалява сметката му, за да поддържа достатъчна наличност.
За всяка една услуга пише и в общите условия на сайта. Към всеки имот има информация за собственици, местоположение, съседи, площ и т.н., както и данни от кадастралния регистър и имотната партида. При кликване върху линка с необходимата информация се отнема стойността от сметката.
От услугата онлайн справка могат да се възползват собствениците на имоти, където вече са изградени кадастрални карти и кадастрални регистри.
Такива има в 26 областни центъра (всички без град София), 57 общински и 378 други населени места, както и в голяма част от населените места по Черноморското крайбрежие - Созопол, Черноморец, Царево, Ахтопол, Несебър, Поморие, Приморско, Китен, Синеморец и Балчик, и планинските курорти Боровец, Пампорово, Сепарева баня, Чепеларе, Рибарица, Шипково и Вършец.
Общата площ на влязлата в сила кадастрална карта е около 15 000 кв. км. Това е 13,4% от територията на страната и включва 4,7 млн. броя имоти.
В процедура по одобряване са около 5,4 млн. имота, (или около 16% от територията на страната). Това са предимно територии със силен инвеститорски интерес и засилен пазар и включват 30% от броя на недвижимите имоти в България.
С одобрени кадастрални карти и регистри са всички населени места в общините Априлци, Асеновград, Балчик, Каварна, Летница, Несебър, Добрич-град, Шабла, Ямбол, Копривщица, Девня, Кричим, Марица, Пловдив.
В процес на одобряване са 28 общински центъра, между които са Петрич, Трявна, Крумовград, Чипровци и Батак, и други 64 населени места.
В момента кадастрални карти и кадастрални регистри се създават в 9 района на град София. Сроковете за изработване могат да се видят в сайта на Агенцията по геодезия, картография и кадастър. Одобряването на картите ще бъде през 2010 г. и началото на 2011 г. в зависимост от района.
Изработени са кадастралната карта и регистри за 7 района на София, за които предстои одобряване през 2010 г. - Бусманци, Бистрица, Герман, Железница, Казичане, Кокаляне, Кривина, Лозен и Плана.
Предстои приемане на кадастъра на язовир Искър,. Долни Пасарел и районите "Витоша", "Кремиковци", "Люлин", "Оборище", "Овча купел" и "Средец".
До края на януари 2010 г. ще бъдат изработени и приети Кадастралната карта и кадастралните регистри на общински центрове Сопот, Белово, Брацигово. До края на февруари - Пещера, март - Ботевград, до края на април - Златица и Карлово и през май - Панагюрище.
След като картите и регистрите бъдат приети, гражданите трябва да проверят и констатират пропуски. Ако има такива, трябва да подават възражения, защото след завършването на процедурата, корекциите ще са платени.
Александър Лазаров, шеф на Агенцията по геодезия, картография и кадастър: Скицата, нужна при продажба на имот, трябва да е на хартия
- Господин Лазаров, крайните срокове за изготвяне на кадастралните карти в някои райони наближават. Има ли глоби, ако хората не си запишат имотите в кадастъра и имотния регистър?
- Не, глоби няма. Обаче е полезно за хората да се впишат в кадастъра. По този начин всъщност ще се гарантира тяхната собственост чрез регистрацията им.
- Какво да се прави при допусната грешка в информацията на имотния регистър и кадастъра?
- Тук има два периода, на които се разделя откриването на грешката. Единият е в процеса на създаването на кадастралната карта. Тогава човек може да подаде възражения и тази грешка ще бъде отстранена безплатно. Ако обаче човекът не се е интересувал как върви самата процедура, не е следил процеса, изпуснал е да подаде възражение, корекциите тогава също са възможни, но ще му струват пари. Таксата е в зависимост от района, типа имот и т.н.
- Как могат да се разберат крайните срокове?
- Целият процес на създаване на кадастралната карта е публикуван в пресата. Когато започне процедурата по изработването, се обявява, тъй като гражданите имат задължение да маркират границите на имотите си. Могат да следят и на нашия сайт (http://www.cadastre.bg).
Има един специфичен български проблем - хората са свикнали да отиват при покана, в последния момент. Преди време правихме обяви, един месец беше срокът, в който събирахме документи. Първите две седмици - никой, вторите две седмици - по 200 души опашка. И обикновено казват агенцията по кадастър направи проблем, на хората ще им откраднат имотите, говорят се по опашките какви ли не неща. Така се създава суматохата.
Ние сме подготвили една медийна политика, за която ще искаме вашето съдействие. Целта е да разясняваме на хората как се случват нещата, да искаме съдействието им, за да няма проблем. По принцип досега практиката е била, когато вие смените собствеността си, ваше задължение е да отидете в службата по кадастър и да си занесете нотариалния акт, за да се регистрирате. Много малко хора са го направили. Затова по традиционния начин, използвайки архивите на общините, голяма част от имотите не са с верните си собственици. Надяваме се с реализацията на сегашния Закон за кадастъра това нещо да не се налага.
Всъщност разчитаме на връзката между нас и агенцията по вписванията, която е в Министерството на правосъдието, да започнем добре да говорим помежду си. Така в момента на промяна в агенцията по вписванията това автоматично ще идва при нас. Това все още за момента е трудно, но вървим в тази посока.
- Кога очаквате да стане?
- Стигаме до финансовия въпрос. Добре знаете в момента състоянието какво е. Има вероятност въз основа на бюджета ни за догодина да не можем да възлагаме нови кадастрални карти. Така че да ви кажа обозримо бъдеще без наличие на финансов ресурс насреща...
- Ще бъде много оптимистично.
- То ще бъде просто едно пожелание.
- Как да разберем къде се изработват в момента кадастрални карти и имотен регистър?
- В интернет сайта ни има информация за местата и сроковете, които текат. Когато влезете в нашата страница в частта за София например, виждате къде вече има одобрени карти и кои са в процес на изработване. Това е достъпно за всички граждани.
В момента усилено върви точно изработването в София, но, разбира се, същественият проблем е финансовият. Догодина ще приключим с големи задължения към фирмите изпълнителки. Надяваме се това да бъде покрито.
- Някакво обещание за по-добър бюджет?
- Вие чували ли сте такива неща?
- Не.
- Е, и ние не сме.
- Има ли фирми, които предлагат на граждани без компютърна грамотност да ползват услугите на icadastre.bg? Тоест фирма, която си създава своя сметка, от която да плаща таксите за ползване, а гражданите да плащат на нея?
- Има два вида услуги. Едните услуги са такива, за които е необходимо да се направи документ, подписан и подпечатан от агенцията по кадастър. В такъв случай няма фирми, които да изпълняват посреднически услуги. А за другите услуги по тази схема, за която казахте, към настоящия момент няма сключени договори между агенцията и фирми посредници. Подобни отношения се определят от пазара и търсенето и не могат и не трябва да бъдат регулирани от агенцията.
- Кои справки трябва да са на хартия?
- Искате да продадете имота си - скицата, която издава нашата служба по кадастър, трябва да има подпис и печат. Другите услуги са информативни, тип справки. Но за извършване на някакво действие с имота, правна сделка или ипотека тогава със сигурност се иска хартиен носител. Чисто практическо приложение има тази информация, която се получава в цифров вид. Например, за да се видят данните за собствеността - не за конкретния собственик, а дали тя е частна, общинска или държавна. Това служи за инвестиционното проектиране. Тогава пък не е необходимо да бъде на хартия. Всяка една инвестиционна процедура е свързана с кадастъра.