
От днес 1/3 клиентите на ЧЕЗ започват да получават едномесечна сметка за ток. Останалите 2/3 ще получат преходни фактури, за да бъдат ликвидирани остатъците от тримесечното отчитане.
Инкасаторите на компанията вече са засекли електромерите. Те го правят с електронни терминали, които сигнализират, ако бъде вкарано голямо потребление, различно от традиционното за този клиент, и съветват отчетника да направи проверка. Ако имате съмнения и питания колко ток се ползвали, следвайте стъпките.
Пак от днес тези 1/3 от клиентите ще получат нова фактура. Тя е максимално опростена. "Разкарани" са всякакви вписвания, които могат да объркат абоната на енергото.
Досега клиентите на ЧЕЗ разсъждаваха върху равните си месечни вноски и се чудеха как се изчисляват. Повечето от тях смятаха, че енергото ги мами. В новата фактура има няколко основни неща.
В графата "важна информация" ви съобщават, че имате неплатена стара сума. В нея не ви посочват срок за погасяване, а са ви напомнили, че тя трябва да се плати незабавно.
Отделно са написали и каква е лихвата за това просрочие. После четете какъв е срокът, в който трябва да издължите сумата по сегашната сметка и кога може да ви бъде спрян токът.
За да не си правите труда да пазите фактури или да помните кога да си платите тока, можете да се регистрирате да ви изпращат безплатен SMS.
Получавате го два дни преди да изтече срокът и да ви спрат тока. Плаща се само първоначалната регистрация, сумата е според тарифния план на клиента към мобилните оператори. Безплатно можете да се регистрирате през сайта на ЧЕЗ.
В новата фактура ви съобщават и датите, в които отчетникът ще мине да запише новите данни на електромера, и срока за следващото плащане.
С преминаването към едномесечно отчитане се запазват датите за отчет и сроковете за плащане. Както е известно, абонатите на ЧЕЗ са разделени на пет групи, като всяка се отчита по различно време. Това се направи, за да могат отчетниците да работят през целия месец.
Същата е частта от старата сметка, в която са данните за ползваната еленергия и как се е образувала сумата, която трябва да платите.
Енергията е разбита на две тарифи - дневна и нощна, и от 1 юли вече има и цена за зелена енергия, за да знае клиентът колко плаща за тока, произведен от вятър, слънце, биомаса.
В графата на фактурата, посветена на екологичния ток, има само единична цена (колко струва в лв. за квтч той - б. ред.)и сумата, която дължи клиентът. Въпросната сума се получава, като се умножи общо ползваният ток за месеца по добавката за екологичен ток. Например - ползваното количество дневна и нощна енергия е 806 квтч, тя се умножава по 0,00212 лв. и се получава, че клиентът плаща за зелен ток 1,70872 лв. за месец. Колкото и да е опростена фактурата, не е лошо клиентът да знае как се получава това число.
След това идват данните за сумите за разпределението. Както "24 часа" обясни, цената на тока бе разбита на такава за снабдяване в квтч и за разпределение. Парите по първото перо отиват в снабдителното дружество - "ЧЕЗ електро", а другите в "ЧЕЗ разпределение". Вторите пък се разбиват на цена за достъп и за пренос. Това се направи, тъй като се очаква да се появят и други търговци, които могат да продават ток на домакинствата. Те трябва да плащат за преноса до апартаментите.
Има и още един елемент от фактурата, който е отдавна, но все още е неразбираем. Това е тъй нареченият ИТН номер. Това е ЕГН-то на клиента в енергото.
Директорката на "ЧЕЗ електро" Кремена Стоянова и шефът на "Обслужване на клиентите" Радослав Димитров обещаха на "24 часа", че ще преименуват неразбираемото ИТН в "номер на клиента" или в "клиентски номер". ИТН е важен, защото чрез него можете да правите справки за сметката за ток, да търсите данни и услуги от енергото. Той всъщност ви идентифицира кой сте в масивите на компанията.
Още едно обещание чрез "24 часа" дадоха шефовете на енергото. Ако клиентът смята, че са му фактурирали повече киловатчаса и е проверил електромера си, може да се обади на телефон 0700 10 010 и да каже данните. Те ще бъдат коригирани веднага.
Едномесечната фактура за тока ще отиде при другите 2/3 от клиентите на ЧЕЗ от следващия месец. Сега те ще получат преходна, в която вероятно ще се ориентират по-трудно.
Това се получава, тъй като има различни периоди на отчитане.
Абонатите са разделени в две групи. В първата попадат клиентите, които са във втория месец на тримесечното отчитане. При тях вече е начислена една равна вноска, която би трябвало да е платена. Тя се приспада от сумата, която се получава за двата месеца, и остават парите, които има да плаща клиентът за първия месец.
Във втората група са клиентите, на които трябва да бъдат приспаднати две прогнозни равни вноски, тъй като вече им е фактурирано първо и второ месечно плащане.