Много съвременни автомобили се кичат с етикета многофункционални, семейни и удобни. Малко от тях обаче наистина, са такива. Някои от тези коли или са прекалено големи и тромави, а други не предлагат чак толкова разнообразие като оборудване и трансформации в купето, както и достатъчен избор от добри двигатели. Един от представителите на пазара, които допускат много малко компромиси за една семейна многофункционална кола е второто изцяло ново поколение Opel Meriva. Представителят на германската марка смело може да се нарече "градски семеен автомобил". Това возило хем не е толкова обемисто, хем ще побере целия багаж на семейство дори с близнаци на по 6 месеца, тръгнали на почивка.
"24 часа" изпробва автомобила във вариант с един малчуган на същата възраст, но с доста обемна количка. Външно веднага се усъмних, че "колата" на сина ми ще се побере в багажника на меривата.
Даже надигнах кората на пода, за да надникна колко е голяма нишата под нея - побира една доста обемна чанта като тези, които позволява да да вземете със себе си в самолета. Не се наложи да използвам това допълнително шкафче, защото без проблем побрах зад задните седалки и детската количка, и немалкия багаж - вярно за уикенда, а не за по-дълга ваканция.
Всъщност в Opel създадоха нов пазарен сегмент на малки, достъпни еднообемни автомобили с премиерата на първото поколение Meriva през 2003 г. С революционната си система FlexSpace на задните седалки, високата позиция на седене и просторното си но не огромно купе Meriva постоянно заема водещо място в своя клас с продадените над един милион екземпляра.
Второто поколение на Meriva се отличава с революционните FlexDoors. Нетрадиционно вратите се отварят една срещу друга. Това улеснява значително достъпа до задните седалки, които по презумпция би трябвало да се ползват доста често при семейства с деца.
FlexDoors могат да се отварят под ъгъл до 84 градуса - много по-широко от обичайните 67 градуса при обикновените врати, и се отличават със стабилни и удобни дръжки на средните колони, които се използват напълно интуитивно при слизане.
Когато предната и задната врата са отворени едновременно, FlexDoors формират своеобразна зона за сигурност, така родителите и децата излизат без врата, която да ги разделя - по този начин децата могат винаги да бъдат под пълен контрол при излизане.
В купето прави впечатление усъвършенстваната версия на FlexSpace на задните седалки, дебютирала с първото поколение на Meriva. Съществува възможност за изместване на задните седалки назад и към централната част на купето, при което се формира своеобразна комфортна ложа, предоставяща повече простор и място за краката на двамата пътници. Друг вариант е външните седалки да се изместят напред, при което багажното пространство се увеличава, без да се ограничават трите места на задния ред. Цялостното сгъване на седалките води до нарастване на общия товарен обем на 1500 литра, като самата операция вече се извършва много по-лесно благодарение на система от ремъци.
В купето местата за съхранение на предмети са значително повече на брой.
Меriva предлага общо 32 достъпни ниши, съобразени с вида на най-често превозваните в колата вещи. Революционната система на централната конзола FlexRail, състояща се от подвижни и взаимозаменяеми отделения, които могат да се плъзгат по разположени между предните седалки алуминиеви релси, също повишава ергономичността на Meriva и осигурява удобна подвижна опора подлакътник. Внедряването на системата FlexRail е станало възможно благодарение на високо разположения скоростен лост и прилагането на серийна ръчна спирачка с електрическо активиране посредством бутон.
Със своите общо 4288 мм в дължина, новата Meriva има с 15 мм по-дълго междуосие, с 39 мм по-широка предна и 45 мм по-широка задна следа в сравнение с първото поколение на модела, което се отразява на поведението на пътя под формата на повишена динамика и комфорт на возене.
Eлектрохидравлична система на сервоуправлението заменя досегашното изцяло електрическо решение, а сред серийните мерки за безопасност се нареждат спирачната система с дискове на всички колела, електронната стабилизираща програма и системата за контрол на сцеплението с пътя.
Мощността задвижващи агрегати е от 75 к.с. дo 140. Тествах “средния” бензинов мотор с напълно достатъчните 120 коня. този турбо агрегат е с по-икономична настройка, но също предлага изобилие от въртящ момент със своите 175 Нм, които са на разположени в диапазона между 1750 и 4800 об/мин. Ускорението от 0 до 100 км/ч е за 11,5 секунди. Така че на светофара няма да учудите никой. Ще останете доволни обаче на дълъг път, когато колата влезе в обороти и се включи турбото. Тогава ще се убедите, че този двигател върши чудесна работа и то при среден разход ог гориво малко на 6 литра бензин на 100 км.
Meriva се предлага и с турбо дизели. 1,3-литровият двигател (75 к.с.) и 1,7-литровиян мотор със 100 коня с супер икономични. До края на годината ще се появи и версията ecoFLEX на 1,3 CDTI (95 к.с.).