
Човек, опрян до стената, е способен на чудеса. Ако в такъв момент покаже характер, може не само да оцелее, а дори да стигне върха.
В подобна ситуация е една от емблематичните корейски компании Ssangyong. След доста трудности през последното десетилетие "Двата дракона" са на път да попаднат в ръцете на индийския спасител "Махиндра енд Махиндра". Сделката трябва да бъде финализирана до март догодина и с нея да бъде дадено едно ново начало за известната марка.
В суматохата около тези фундаментални промени Ssangyong успя да извади може би най-добрия си модел. Изцяло обновеният Korando се появи с гръм и трясък в момент, в който мнозина бяха отписали компанията. С европейски дизайн, дело на легендарта Джорджето Джуджаро, технологии на Mercedes и високо качество на изработката корейците се целят право в десетката.
Korando доби популярност у нас към края на 90-те години на миналия век. Компактният джип бе част от гамата на Daewoo, която контролираше компанията близо 5 г. Korando и по-големият му брат Musso се оказаха много добра алтернатива - ниска цена за добър джип с двигател и скоростна кутия на Mercedes. През последното десетилетие Ssangyong си върна идентичността и продължи SUV традицията с модели като Rexton, Kyron и Actyon. Четвъртата генерация на Korando обаче е нещо различно. Производителите казват, че този модел е символ на гордостта на Корея.
"Вярваме, че с него ще започнем една нова страница. Това е първият автомобил на компанията с монокок конструкция и отговаря на всички съвременни изисквания", казва изпълнителният директор на Ssangyong Motor Ли Ю Ил. Но да оставим настрана официалната част от презентацията на всъдехода.
Korando наистина има европейска визия, която по всяка вероятност ще допадне на доста хора. Всичко около дизайна е било поверено на Джуджаро и той лично е ръководил целия проект. Участието на неговото студио "Италдизайн" е стартирало от самото начало в тясно сътрудничество с корейските инженери. В резултат т.нар. спасител изглежда модерно и елегантно, без да навява асоциации с някой от познатите компактни джипове.
Дизайнът е свеж и едва ли ще загуби бързо актуалност. Същото се отнася и за интериора, който е подчинен на прословутата азиатска сдържаност. Тази скромност обаче не е за сметка на някои от задължителните за съвременен автомобил удобства. Пространството е повече от добро, а инструменталното табло е оформено хоризонтално, като отделните компоненти по него са разположени по елементарен и асоциативен начин. Личи си, че за интериора са използвани по-качествени материали - нещо, което дълги години бе задължителен компромис за корейската автомобилна индустрия. При новото корандо са добавени хромирани акценти, а трите дисплея по таблото светят в кехлибарен цвят. Подредбата на уредите е доста сполучлива и бързо ще свикнете с нея.
Компактният джип се предлага в 7 екстериорни и два интериорни цвята - разнообразие, задължително за европейския пазар. Топверсиите са "витаминно червено" с лек оранжев нюанс и "леденото синьо".
Но както се казва, само външност не е достатъчна.
Засега корандото се предлага с двулитров дизелов двигател, който обаче пасва прекрасно на компактното купе. Мощност 175 к.с. и максимален въртящ момент от 360 Nm са напълно достатъчни за нуждите на един такъв градски SUV. Тези показатели са с над 20% по-добри от предишния модел, а турбокомпресорът е вече с променлива геометрия, за да предаде повече мощност в ниските обороти. Двигателят отговаря на екологичната норма Евро 5 и дори може да покрие нормите за Евро 6.
6-степенната автоматична скоростна кутия също прави добро впечатление. Реагира сравнително бързо при доста прилични нива на шум. Като цяло вероятно ще се изненадате приятно от пътното поведение на Korando. Корейският джип е пъргав и достатъчно стабилен в завоите. Окачването е съобразено със задължителните за някои държави неравности на пътя и евентуалното офроуд движение. Системата 4х4 се контролира електронно и при нормални условия разпределя цялата мощност отпред. При нужда тягата се прехвърля към всяко едно от колелата. Добра екстра е възможността водачът сам да блокира диференциала. Скоростта обаче трябва да е до 40 км/ч.
Korando отговаря на всички изисквания за активна и пасивна безопасност, което е задължително при тези големи амбиции. Новият модел влиза в директна битка с добре познатите корейски конкуренти като Hyundai ix 35 и Kia Sportage. Гаранцията от 5 г. или 100 000 км едва ли има нужда от коментар, както и стартовата цена от 36 800 лева (за версия с предно предаване).
ПЛЮСОВЕ И МИНУСИ
+ Приятен дизайн и европейско излъчване
+ В технологично отношение Korando е на нужното ниво
Качеството на изработка е добро
- Все още има известни предразсъдъци към компанията (неоправдани)
- Цената вече не е толкова ниска, но и предлагането в случая е различно