
Кримката в "Ангели и демони" е само повърхността на интригата. Ако до полунощ Том Ханкс не намери стъклен контейнер с антиматерия, скрит нейде в Рим, Ватиканът ще излети във въздуха. Но корените на търсенето в стила на Индиана Джоунс са пуснати много по-дълбоко в схващане, което направи литературния първоизточник - "Шестото клеймо" на Дан Браун, абсолютен бестселър. И също толкова скандален, колкото предшественика му "Шифърът на Леонардо".
Контейнерът съдържа антиматерия, получена за първи път в голямо количество, така че е годна да взриви половината Рим. Условието е да се стопират условията на нейното запазване и тогава тя да се допре до стените на контейнера, тоест до материя. Тази свръхмодерна формула, поставена между стените на най-консервативното учреждение в света, каквото е Ватиканът, е капанът на Дан Браун и съответно на режисьора Рон Хауърд в екранизацията "Ангели и демони".
Може би най-сетне науката ще се сприятели с църквата. Защото още от Галилей и кладата на Джордано Бруно всичко, което мирише на изследвания и открития, се преследва ожесточено от светите отци. Точно заради тяхната злост група учени глави са създали през средните векове тайна организация, наречена Илюминати, която трябва да отмъщава на Ватикана. Днес тя внезапно дава знак, че продължава да съществува, като отвлича четирима кардинали, кандидати за овакантения току-що свети престол на папата.
Някой открадва контейнера с антиматерията и убива един от екипа на ЦЕРН. Заплахата е адресирана към Ватикана и затова там се появява Витория Ветра (Айлит Зурер), която работи в изследователската лаборатория. Изведнъж до нея сяда Робърт Лангдън (Том Ханкс), когото пък са извикали на помощ при разгадаването на символите на Илюминатите.
В "Ангели и демони" има много щуротии, като например наивното изтребване на сума полицаи от наемния убиец на Ватикана (датския актьор Никола Лий Каас). Чак пък да е толкова тъпа италианската полиция! Но Дан Браун съумява да спринтира действието със страшна скорост, като пуска пред Лангдън точка на смъртта - в полунощ контейнерът се взривява. Умникът професор трябва да открие местата, където ще умрат четиримата кардинали, като се води от четирите елемента, които обединяват науката и мистиката - въздух, земя, огън и вода.
И филмът на Рон Хауърд става най-масираната и вкусна реклама на Рим.
Доста читатели няма да харесат екранизацията, обвинявайки я, че не достига равнището на романа. Но филмът стократно повече от книгата популяризира Рим. Защото Лангдън препуска през едни от най-интересните туристически и културни символи на града.
Неотразимият Том Ханкс, влачейки със себе си Айлит Зурер, вдига поглед и вижда колонадата на площад "Св. Петър", в която са строени 140 светци. В центъра на площада се издига обелиск, около който има елипсовидна група знаци за посоките на света. Формата на площада е проектирана от Бернини (1598 - 1680), чиито статуи на открито и в черквите на Рим дават бароковия аромат на града. Площадът пред светия отец е ориентиран към слънцето, според хелиоцентричното учение на Коперник, ужасно намразено от църквата.
След това професорът и изследователката, с която дори не се целуват (за разлика от Бонд), тичат през Пантеона с гроба на Рафаело към черквата "Санта Мария дел Пополо", черквата "Санта Мария дела Витория" и стигат до площад "Навона". На три от местата намират мъртви кардинали. Дали ще спасят четвъртия?
Навсякъде присъства Бернини. В "Санта Мария дел Пополо", която се издига на прекрасния площад Дел Пополо, е капела "Чиги" със скулптури на Бернини. Сред тях е и ангел, който уверява Лангдън, че е на прав път. В костницата на черквата той ще открие кардинала със "земното" клеймо на гърдите.
После в черквата "Санта Мария дела Витория" вижда накъде сочи копието на ангела в еротичната група "Видението на св. Тереца". Така ще стигне до "Навона" и фонтана на Бернини на четирите реки. Дори ангелите на моста при крепостта "Сант Анджело" ще го насочат към тайния проход до Ватикана.
Ангелът с половината лице на демон е символът на филма. Може ли някой да каже докъде се простира злото и откъде започва доброто? Докъде е рационалното и откъде се простира мистичното?
Фигурата на шамбелана, дясната ръка на папата (Юън Макгрегър), е много важна във филма. Най-възрастният кардинал се изпълнява от германския актьор Армин Мюлер Щал. Миловидната Айлит Зурер, която не е толкова млада - родена е преди 40 г. в Тел Авив, нашумя от филма на Спилбърг "Мюнхен". Шведът Стелан Скарсгард е шефът на папската охрана.