
Розово? Има и други начини да покажеш, че си момиче
Малката Ребека е застанала пред щанда за играчки и мръщи личицето си. Категорична е в преценката си и не отстъпва: "Това е за бебета, а това е за момчета!"
Не харесва фермата с животните - с това се занимавали само момчетата. Майка Ема Мур е шокирана. "Всичките животни и кошарата бяха сини", разказва тя.
40-годишната Ема има вече 2 дъщери. Още докато първата била малка, на майка направило впечатление рязкото разграничение на играчките в магазините - за момченца и за момиченца. С второто дете обаче розовата вълна просто я заляла. "Розовата камара вкъщи се увеличаваше все повече, носеха ми само такива подаръци. Плюс всички тези лигави епитети от рода "На татко малката принцеса...", разказва майката пред в. "Гардиън".
Ема и сестра й Аби, която пък има две момчета, били толкова бесни от "етикетирането" на децата от производителите на играчки, че решили да се вдигнат на бунт. Така през май 2008 г. се родил сайтът "Пинкстинкс" (от англ. "розовото смърди"). Мотото на този сайт е "Има повече от един начин да покажеш, че си момиче".
Основната цел на "Пинкстинкс" е да се противопостави на стереотипите по пол, създавани в съвременното общество за момичетата и за момчетата. Продуктите за момичета внушават идеята, че малките дами трябва преди всичко да са хубави, пасивни и да се интересуват предимно от пазаруване, мода и грим. А това създава опасно ограничено понятие за това какво е да си момиче, предупреждават двете сестри на сайта си. "Освен това всички продукти за момичета са изпълнени почти изцяло в розово.
Какво е лошото на розовото, ще попитате вие? Няма нищо лошо, ако беше един от многото цветове, с които обличаме или заобикаляме децата си, пишат сестрите. Розовото обаче се е превърнало в знак за всичко момичешко. Така е и с възприятието на това какво "могат" и какво "не могат" да бъдат момичетата, пък и момчетата. От съвсем ранна детска възраст малчуганите са принуждавани да се идентифицират с определени играчки и други продукти, което ги разделя и канализира техните забавления и опит, предупреждава сайтът.
Кампанията на Ема и Аби е насочена и срещу стереотипите, които се налагат за малките момченца. Там освен синьо се използват и други цветове, предимно за "момчешки" играчки, свързани с работа и дейности на открито. Аби, която има две момчета, се опитва да промени представите им, че момичетата са слаби и трябва да си седят само вкъщи. Тя гледа заедно с децата си женски футбол и търси специално филми, в които главните герои са момичета.
Двете жени са съгласни, че малките момченца също страдат от тази разделяща кампания. Според тях обаче главните жертви са момичетата. "Връщаме се назад. Вече всичко се определя от това да изглеждаш добре", предупреждава Ема.
Двете сестри всъщност са две работещи майки. Ема работи в компания за здравни изследвания, а Аби е продуцент на филми, главно за благотворителни организации. Сами поддържат сайта си, главно вечерно време. Помагат им няколко доброволки, които следят какво се случва в социалните медии.
Двете дами вече са доста влиятелни, имат последователи във "Фейсбук" и "Туитър". Магазините "Джон Луис" и "Марк енд спенсър" откликнаха бързо на критиките им, като махнаха табелките си "момичета" от един розов "Плеймобил" и "момчета" от комплект с научни прибори.
Преди около година двете жени забелязали промяна във фокуса на предлаганите играчки. Тогава 4-годишната дъщеря на Ема - Ребека, получила като подарък на парти комплект с детски гримове. Ема го изхвърлила в коша, но скоро след това навсякъде в магазините било наводнено с детски гримове.
На някои от тях пише, че стават за момичета на 2 - 3 годинки!
В последно време почти всички играчки за момичета са предназначени за седене пред огледалото, оплакват се двете британки. Продават се миникозметични салони, детски грим, коплекти с всякакви видове четки за коса, сешоари и други подобни аксесоари. Всичко това може да бъде наредено на малка козметична маса, на която детето да седне и да се "разкрасява". "Помислете си за минута за едно 3-годишно момиченце, което слагате да седи на такава масичка и му давате комплект с гримове. Какво му казвате с това? На 16 - 17 години тя вече ще е жена с опит, която смята, че само така стават нещата в живота", обяснява Ема.
Най-новата кампания на двете британки - "Слап" (от англ. "пляскам"), призовава търговците да махнат гримовете от щандовете за деца до училищна възраст, както и да не ги раздават безплатно с някой от другите си продукти. Кампанията на борбените сестри обаче е насочена и към самите родители и това често ги поставя в конфликтни ситуации. Майките и бащите също трябва да се замислят, защото това е много сериозна сексуализация на децата от най-ранна възраст, смята Аби. Ако не се вземат мерки, се стига до ситуация, която вече виждаме често и сега - има тийнейджърки, които не излизат от вкъщи, без да са си сложили пълен грим, предупреждава Аби.
От създаването си досега сайтът на двете сестри печели награди почти всяка година. Само преди дни те бяха отличени в британския парламент с първата награда на мрежата "Мамснет" за възпитаване на физическа увереност у децата. А това е много важно в обществото ни, в което според сондажи 47% от момичетата смятат, че натискът да изглеждаш привлекателна е най-негативната част от това да си жена.
Вижте новия сайт на "24 часа"