
Пред хотел "Риц" в Париж, където папараците дебнат за знаменитости по време на модните ревюта, една красавица с порцелановобяла кожа и екзотични източни черти позира в движение пред обективите. Носи тъмносиня копринена пижама, кожено манто, наметнато през раменете, огромни слънчеви очила и шарен шал, увит около главата й.
Има вид на холивудска звезда от 50-те години на миналия век. Часове по-късно се появява в бледосиня рокля на точки с яка около врата и позира отново. Следващата сутрин е с нов тоалет - костюм на "Шанел" от черен вълнен плат и подходяща барета.
Това е Уляна Сергеенко. Макар да не е световноизвестна, тя е много добре позната на модните дизайнери в Европа, за които е много ценен клиент. Уляна е съпруга на руски милиардер застраховател и бивш модел, сега се изявява като звезда сред фотографите, снимащи в естествен декор. А освен това самата тя е изгряващ дизайнер и фотограф.
От групата на страхотно изглеждащите млади красавици от Русия, които превземат модните подиуми на Париж през последната година, 32-годишната Сергеенко направи може би най-шеметния скок. В началото на юли тя има смелостта да представи своя колекция в Париж малко повече от година след като стартира модната си линия в Москва. И то веднага след ревюто на "Шанел".
Сергеенко бе определена наскоро от руското издание на сп. "Гламър" като моделиера, диктуващ модата в Русия за годината. Макар да не бе поканена официално от френските организатори на дефилетата, залата за ревюто й бе претъпкана от модни специалисти, журналисти и много руски богаташи, отбелязва в. "Ню Йорк таймс".
Гледайки Уляна, човек спокойно може да каже - родила се е нова руска царица, коментират блогъри, любители на еклектичния й моден стил.
Понякога наричат групата от млади красавици Руската модна банда. В нея е и Мирослава Дума, дъщерята на руски сенатор, която списва модния сайт "Уеб сайт". Другите изявени рускини са Вика Газинская, моден дизайнер с пъстър набор от геометрични прически, и манекенката Елена Перминова, която е гадже на магната Александър Лебедев, собственик на "Индипендънт" и "Ивнинг стандарт".
Групата е известна с изключително освободения си личен стил при създаването на дрехите. Според сайта "Стайл.ком" никой на модния подиум не сменя облеклата си по-често и с по-голям ентусиазъм от тази група от дизайнери, блогъри и моделиери.
Заради дръзкия си стил и невероятния оборот, който правят, руските царици са едни от най-видимите в света на модата от това поколение. Те харчат много повече от клиенти от изгряващи икономики като Индия, Бразилия и Китай. Карл Лагерфелд разказа наскоро, че за един сезон някои руски клиентки купуват по 35 дрехи на "Шанел", всяка от които обикновено е 5 или 6-цифрена.
"Бяхме затворена страна много дълго време, така че отначало се чувствахме като дете, влязло в магазин с бонбони", разказва Аня Зиурова, моден директор на руското издание на списание "Татлер". Самата тя е изключително ценена заради личния й еклектичен стил на обличане. "Искахме да имаме всичко наведнъж. Едва сега, през последните 5 години, вкусът ни започна да се развива в нещо по-изискано и вече привлича хора и извън Русия", разказва тя пред в. "Ню Йорк таймс".
За много от тези рускини вниманието към тях е изненада. Когато сп. "Вог" описва Аня Зиурова, специализирала славянски езици в "Юнивърсити колидж Лондон", като "хлапачка", тя проверила значенията на думата на френски в речник, за да е сигурна, че това не е обида.
Появата на рускините съвпада с процъфтяването на блогове, които рекламират колекции от ревюта. Това прави младите дизайнерки звезди за една нощ.
Интересът на руснаците към световната мода се засилва все повече. Според Мирослава Дума това се дължи донякъде на факта, че дизайнерската индустрия в страната й след перестройката остава сравнително малка, а богатството се увеличава многократно. "Когато хората получиха много пари от петрола, се появи и интересът към модата. Дори да са имали пари преди това, те се страхуваха да го покажат."
Младите рускини са известни със склонността си да поемат рискове. Те често са цитирани в статии за мода затова, че носят смели щампи, пижами, тюрбан или шал на главата.
"Нищо не е твърде свежо, нищо не е твърде ярко", обяснява Ана Зиурова. Вика Газинская в началото сама рекламира дрехите си, като ги носи на различни ревюта и неминуемо привлича обективите на фотографите.
Америка има своята Джаки, досега Русия обаче никога не е имала моден идол. Може би точно това се случва сега - раждат се съвременните руски идоли, смята Ана Зиурова.