Най-опасно в жегата е, ако спрем да се потим – говори за топлинен удар

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/10081731 www.24chasa.bg
Охлаждайте се максимално. СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

Какво става с тялото при горещини и как да го опазим

Как тялото се бори с жегата? Когато температурите скочат екстремно, то повишава притока на кръв към кожата и по този начин извежда топлината от вътрешността навън. Това означава потене. А когато потта се изпарява, тялото се охлажда, обяснява Би Би Си.

Ако телесната температура е по-висока от външната, тялото изпуска топлината в околната среда – това се нарича “суха загуба на топлина”. При сух жежък климат обаче организмът разчита за охлаждане единствено на изпотяването.

Но при топлинен удар най-опасното усложнение е, че отделянето на пот спира вследствие на дехидратация. Проблемът става животозастрашаващ, когато температурата на главата се покачи до 40 градуса и повече. Това променя химическите процеси в организма и основни органи - сърце, бъбреци и мускули, може да започнат да отказват.

Такова състояние изисква незабавна медицинска помощ.

Симптомите

са силно

главоболие

и жажда,

световъртеж,

повръщане, схващане на мускулите, задъхване, ускорен сърдечен ритъм.

Пациентът трябва веднага да бъде прехвърлен на сенчесто място и охладен - на челото, гърдите и корема да се поставят ледени компреси и да се пие студена вода.

Топлинният удар може да доведе до загуба на съзнание, други сериозни усложнения, трайно увреждане на важни органи и дори смърт. Най-уязвими са възрастните хора, пациентите със сърдечни заболявания и диабет, малките деца, работещите или спортуващите на открито.

За да се избегне рискът от топлинен или слънчев удар, хората трябва да стоят на сянка, особено в обедните часове, да носят шапка и да се крият под чадър на плажа, а

между 11 и 14

часа въобще

да не се пържат

Тъй като в жегите се потим обилно, важно е да компенсираме загубата на вода, съветва Би Би Си. Изпитването на жажда не е надежден индикатор за степента на дехидратация, по-важни са обемът и цветът на урината – тя е оскъдна и тъмна. Затова в топлините трябва да се пие повече вода и да се избягват кофеинът и алкохолът, които действат диуретично и засилват обезводняването.

Помагат храни

с високо

съдържание

на вода –

ягоди, маруля,

краставици, целина, диня, пъпеш. Сладоледът, изобилстващ със захар, не е най-добрата идея, казват експерти, цитирани от британската медия.

Избягвайте изобилната, тежка храна с въглехидрати и протеини, защото тя активизира храносмилането, а то повишава телесната температура. Изследвания показват, че лютите и топли храни всъщност помагат на организма да се охлади. 

Намалете активността през първите дни на жегите, за да се аклиматизирате. Гледайте да излизате сутрин рано или късно след обяд. Ако продължите да спортувате, пийте повече вода от обикновено, както и изотонични

напитки

с магнезий

и витамини

В общи линии стойте на сянка или в климатизирани помещения в най-горещите периоди на деня.

Хладните, но не ледени душове и обтриването със студени кърпи също облекчават прегряването.

Обличайте леки дрехи, но не се разголвайте прекалено – излагате се на риск от слънчево изгаряне, а това намалява способността на тялото да се охлажда. Носете светли цветове – тъмните поглъщат повече светлина и я превръщат в топлина.

Тоалетите да са свободни, за да се проветрява тялото. Носете шапки, но от слама, памук, лен, защото са проветриви и попиват потта.

Пускайте

пердета и щори

през горещите дни

– те пазят помещенията от прегряване, особено спалните. Изключвайте ненужните електроуреди, компютрите, използвайте минимално котлони, скари, сешоари.

Вентилатор и термофор с лед са добър заместител на климатика, ако не сте негови фенове. Купа с лед пред вентилатора допълнително охлажда въздуха.

Вечер лягайте на памучни или ленени чаршафи и почти голи,

избягвайте да

спите гушнати

с партньора в

най-жежките нощи

Някои слагат за малко спалното бельо във фризера преди лягане. Държат в хладилник и лосионите, геловете и кремовете за лице, така че, когато се намажат, се чувстват приятно охладени.

Час преди лягане направете течение, за да нахлуе по-хладният нощен въздух. Но отвореният прозорец цяла нощ носи рискове от нашествие на крадци и инсекти. Жегите водят до безсъние, а оттам и до черни мисли. Не им се оставяйте, а по-добре почетете книга, за да ги прогоните.