Как да подготвим тялото и душата за есента

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/10147989 www.24chasa.bg
Есенна депресия ни наляга с идването на хладното и по-мрачно време. СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

Рязката промяна във времето може да хвърли в шок организма

Идва есен и непоносимите това лято горещини започват да отстъпват пред по-хладно време. Промяната е доста рязка и може да хвърли човека в депресия, да шокира организма, да го разболее, казва руският лекар гастроентеролог Александър Цис. Той дава следните съвети как да се адаптират тялото и психиката към новите условия.

Със захлаждането в края на август и началото на септември

зареждането

с витамини

намалява

Слънчевата светлина става по-оскъдна и прекарваме повече време на закрито. Възможно е да се появи дефицит на витамин D, затова е добре да си направите кръвни изследвания и да ги покажете на лекар. В случай на нужда той предписва препарати с този витамин в необходимата доза, обяснява д-р Цис.

Според колежката му диетолог Наталия Круглова есенното меню трябва да включва 400-500 грама плодове и зеленчуци на ден. Добре е да се наблегне на сезонните продукти – чушки и домати, които са източник на витамин C и предпазват от инфекциозни болести.

Отлично влияят

и ябълките, сливите,

прасковите, кайсиите

При липса на пролетно-летни плодове и зеленчук, фокусирайте се върху цвекло, броколи, зеле, тиква, кореноплодни, билки и други здравословни продукти. Избягвайте тежката пържена храна.

Заменете студения таратор с топла супа. Ако през горещото лято сте изоставили пиенето на чай, върнете се към него. Започнете деня с чаша горещ чай, най-добре зелен или билков.

За набавяне на сложни въглехидрати допринасят зърнените храни – ориз, елда, киноа, царевица, овес, пълнозърнести хляб и спагети. Препоръчва се консумация на нетлъсто месо, риба, млечни продукти.

Експертите съветват да се пие повече вода, да се храним рационално и да се зареждаме с умерена физическа активност. Това поддържа във форма имунната система.

Есенният ден става по-кратък, по-късно се съмва, по-рано се стъмва и това се отразява на организма.

Важно е да

се координира

сънят, тъй като

с удължаването

на нощта спим повече

и се събуждаме по-трудно. Лягайте рано, ставайте рано и не се излежавайте в постелята. 

Да се навличате при първия по-студен есенен полъх, е най-лесният начин да се изнежите, да станете зиморничави и болнави.

Добавяйте

постепенно

по-дебели дрехи,

за да настроите на етапи тялото си към зимния сезон.

Смяната на времето често се отразява зле на кожата, предупреждава д-р Цис. Срещу това помагат укрепващите и овлажняващите я кремове, чиято употреба през есента и зимата трябва да се засили.

Нищо не ви се прави, налягат ви черни мисли, всичко ви е безинтересно, обхваща ви безпричинна тъга. Това по всяка вероятност е есенна депресия, особено след края на летния отпуск.

Намерете си ново

хоби, общувайте

с приятели,

не се поддавайте

на безделие,

а се заемете усърдно с ежедневната си работа”, казва Александър Цис.

Има и други начини да се справите с меланхолията без помощта на лекар, да възвърнете обичайния си ритъм на живот и отново да се почувствате щастливи. Сред тях са арттерапия, хубав комедиен филм, чаша ароматно кафе в кварталната сладкарница. Наблегнете на дейности, които ви развличат и забавляват.

Ако нямате и физически, и морални сили, забравете временно големите цели и се фиксирайте върху малките –

купете си нови

обувки, посетете

музей или

картинна галерия,

съберете се със стари приятели. Когато правите десетки дребни неща, струва ви се, че вършите много работа, а това зарежда с положителна енергия.

За психологическото здраве физическите упражнения, особено сутрин, са много важни. Вместо да прибягвате към успокоителни, запишете се на отдавна отлагания курс по йога.

Впуснете се в приключения, вземете кратък отпуск и направете внезапно пътуване за ден-два. Новите впечатления помагат за справяне с есенната депресия, която се храни от досадната рутина.

Припомняйте си често, че идват коледните и новогодишните празници, планирайте как ще ги прекарате, с какви подаръци ще зарадвате близките, как ще украсите къщата, какво ще сложите на празничната трапеза.

Не залъгвайте себе си и другите, че всичко е наред, ако това не е така.

Дайте воля на

чувствата си

– тъга, копнеж,

самота

Приемете ги и ги анализирайте. Ако трябва, ядосайте се и изпуснете парата.

Никой не може да бъде щастлив 24 часа 7 дни в седмицата. Хората понякога се гневят и плачат без причина – това е нормално. Приемете този факт и така по-лесно ще преживеете есенната депресия и ще намерите сили да се избавите от тези неприятни усещания.