Храните и напитките, които ни вдигат кръвното

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/10196958 www.24chasa.bg
Основните количества натрий натрупваме от готовите храни. За България основни скрити източници на сол са колбасите, сирената и хлябът. СНИМКА: Дак

Солта е основен виновник за около 2/3 от хората

Вероятно вече знаете, че здравословното хранене е един от най-ефективните начини за справяне с хипертонията. Диетолози с повече опит успяват да контролират кръвното на пациентите си само с редакция в менюто. Важно е да се консумират пълнозърнести храни, зеленчуци, плодове и нетлъсти белтъчни храни. Освен това трябва да се избягват храни и напитки с високо съдържание на натрий - един от основните хранителни фактори, свързани с високото кръвно налягане.

Всички салатни зеленчуци съдържат по малко натрий и не се нуждаят от много сол.
Всички салатни зеленчуци съдържат по малко натрий и не се нуждаят от много сол.

Свикнали сме да отъждествяваме натрия с готварската сол. Тя е предимно натрий - минерал, който се среща естествено в много растителни храни и е особено застъпен в селърито – стъблената целина, а в промишлените храни се добавя за вкус обикновено в много по-големи количества, отколкото е здравословно.

Натрият е вещество, което може да причини повишаване на кръвното налягане. Доскоро това беше твърдение, непоклатимо като Хеопсовата пирамида. Оказва се, че не е универсално правило. В последното десетилетие проучвания установиха изключенията. Около

1/3 от хората

не реагират с

хипертония

дори на

по-солени храни

Наричат ги сол-нечувствителни. Обикновено човек от опит установява в коя група е, но при съмнение се прави прост практически тест – за седмица спирате да добавяте сол в храната и следите общото количество на натрия, включително от готовите храни, да е ограничено. За целта обезсолявате сиренето и маслините, гледате етикетите, купувате безсолен хляб. Ако стойностите на кръвното се подобрят, очевидно сте чувствителни към натрия и си струва солта да бъде ограничена.

В храната присъстват и други форми на натрий. Например

мононатриев

глутамат - друг

източник

на натрий,

добавен към ястия и продукти от типа на овкусени чипсове, често срещан в китайската храна.

Как солта повишава кръвното?

Когато ядем твърде много сол, тялото се опитва да изхвърли ненужното количество натрий, но физиологично не успява да балансира изцяло и задържа допълнителна вода в междуклетъчното пространство, за да “отмие” солта от тялото. При две трети от хора това може да доведе до повишаване на кръвното налягане. Добавената вода натоварва сърцето и кръвоносните съдове – те трябва да се справят с по-голям обем течности.

България е сред държавите, в които се злоупотребява със солта. Препоръките за рационално хранене сочат лимит от чаена лъжичка общо количество за деня, у нас се консумира два пъти повече. (В чаена лъжичка обикновена готварска сол има около 2400 милиграма натрий. В така наречената диетична сол – част от натрия е заместено с калий, съдържанието е с около 1/3 до 1/4 по-малко в зависимост от вида.)

Американската сърдечна асоциация препоръчва

да се ограничи

дневният прием

на натрий

до 1500 мг

Повечето кардиолози приемат тази мярка за пациентите си, включително у нас.

Проблемът е основно вкусов. Соленото е вкусно! Това еволюционно наследство ни е останало от времето, в която предците трудно са си набавяли сол от природата, а тя се е купувала със злато. Днес солта ни е все така вкусна, но разликата е, че присъства в почти всички храни. Правени са проучвания, според които

човек свиква

с вкуса на

безсолната храна

за около 15 дни

Как да намалите натрия?

- Гответе безсолно и не солете ястията на масата.

- Четете етикетите и изберете храни с по-ниско съдържание на натрий.

- Попитайте лекаря си дали да използвате заместители на солта.

- Овкусявайте храната с лимон, зелени подправки, пикантни съставки – ако няма други противопоказания.

Няколко групи готови храни държат първенство по съдържание на натрий, ограничете ги, още повече че онколозите ги подозират и като фактори за няколко вида рак, сред които на стомаха и дебелото черво. Прекомерна сол има в преработеното месо и колбасите, сушените месни деликатеси; инстантни бульони и супи, сушени смеси от супи; индустриалните подправки (соев сос, кетчуп, дресинги за салата); пуканки, пържени и печени ядки, чипсове, снаксове; мариновани храни и млечни продукти в саламура.

Какво друго трябва да направите, за да промените диетата си?

Избягвайте

често пиене

на спиртни

напитки

или големи дози.

Установено е, че малки количества алкохол от време на време понижават кръвното налягане, но прекаленото пиене го повишава. Приемането на повече от три стандартни напитки доказано повишава кръвното налягане, както и всекидневното пиене.

Алкохолът освен това си взаимодейства неблагоприятно с някои лекарства за хипертония.

Ограничете

газираните

напитки

Повечето съдържат преработена захар и празни калории - нищо полезно като хранително вещество, но пък високоенергийни. Напитките със захар са свързани с повишен процент на затлъстяване при хора от всички възрасти. А хората с наднормено тегло или със затлъстяване са изложени на по-голям риск от високо кръвно налягане. Изчислено с оглед преобладаващия начин на живот на градското население жените трябва да ограничат добавената захар до 24 г на ден, а мъжете - до около 36 г на ден. (В една супена лъжица се събират около 20 г захар.)