Кои храни да балансирате, за да имате по-здрави бъбреци

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/10325573 www.24chasa.bg
СНИМКА: Pixabay

На първо място е солта, на второ - белтъчините.

Големите количества месо и месни произведения внасят в организма прекомерно много белтъчини, а колбасите и деликатесите - и сол.
Основната функция на бъбреците е да отърве кръвта от отпадъците и тялото от излишната течност. Но освен това те балансират минералите и произвеждат хормон, който регулира кръвното налягане.
Благоприятна за бъбреците диета ще помогне за предпазване им от увреждане.

В препоръчителния списък влизат растителните храни, менюто на народите край Средиземно море, диетата DASH - абревиатура от Dietary Approaches to Stop Hypertension, която е призната профилактика на хипертония, сърдечни и бъбречни заболявания. Също толкова важно е обаче да се ограничат някои храни и течности и да се спазва правилният баланс на протеини, калории, витамини и минерали. Опитайте се да запазвате нормално тегло, като

не преяждате
и поддържате
активност

При започнали проблеми с бъбреците диетата става още по-важна. Тогава много хранителни продукти, които са част от типичното здравословно хранене, може да не са подходящи и трябва да се консулитрате с лекаря си.
За здравите хора, които искат да удължат добрата кондиция на бъбреците си, има няколко прости универсални правила, които започват с “не” и са сред препоръките на Американската бъбречна фондация.
На първо място се казва:
Не прекалявайте
със солта и
подправки с
много натрий

Натрият влияе на кръвното налягане и помага за поддържане на нивото на водата в тялото. При прекомерни количества е фактор за хипертония и задържане на течности, а това уврежда бъбрека. Ако забелязвате отоци около глезена, вероятно е знак, че трябва да ограничите солта. Вместо нея добавете вкус на храните с натурални подправки. Стойте далеч от пакетираната храна и четете етикетите, докато пазарувате. Фокусирайте се върху прясна, домашно приготвена храна. Ще свикнете с по-безсолно хранене в рамките на седмица или две.

Не се увличайте 

с белтъчините
Въпреки че протеините са много важни за тялото, в големи количества белтъчините принуждават филтриращите органи да работят по-усилено. Особено при проблем с бъбреците белтъчините трябва да се ограничат, но и при добро здраве протеините от животински произход могат да възпрепятстват пречистващата функция на бъбрека.
Може да е разумно да намалите храни като месо, морски дарове и млечни продукти до 2-3 пъти седмично и да заложите на растителни белтъчини - от бобовите и пълнозърнестите храни, ядките, семената.

Не се впускайте в диети с небалансирани количества калий, фосфор,
калций. 

Калият,

когато е в баланс с натрия съдейства на нервите и мускулите да работят добре. Наднормените нива на минерала обаче може да се натрупат в кръвта на хора с още неразпознати бъбречни проблеми и да причинят сърдечни проблеми. Избягвайте да включвате едновременно много ястия с домати, портокали, банани, картофи, авокадо, броколи и пълнозърнест хляб, тъй като те са с високо съдържание на калий. Балансирайте с ябълки, моркови, салати, боровинки, ягоди, зеле, карфиол и краставица.

Фосфорът
е минерал, известен с това, че поддържа костите здрави. При бъбречно заболяване (обикновено се предхожда от мълчалив период на безсимптомно увреждане на органа) бъбреците не могат да премахнат пълноценно излишния фосфор от кръвта. Това може да отслаби костите, да увреди кръвоносните съдове, очите, сърцето. Стремете се да не ядете едновременно много видове храни, съдържащи големи количества фосфор, като месо, риба, млечни продукти, боб, ядки, пълнозърнест хляб, пакетирани храни. В масовия случай е трудно да се стигне до излишества, когато в менюто присъстват редовно пресните плодове, зеленчуците, царевицата, оризът и другите зърнени храни.

Калцият
е от голямо значение за здравето на костите и баланса на соли в тялото, но не и когато е постоянно присъствие на всяко хранене.
За повечето хора с оплаквания, които може да се свържат с бъбречни проблеми, обиктоновено е благоприятно да намалят приема на храни, богати на калций, като млечните. Ползата ще е двустранна, защото в повечето случаи храните с високо съдържание на калций са богати и на фосфор.
Препоръките обаче са само с общ информативен характер . Преди да пристъпите към каквато и да е промяна в диетата, се консултирайте с лекаря си.