Ако солта ви вдига кръвното – заменете я с 10 подправки, за да го свалите

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/10440588 www.24chasa.bg
СНИМКА: PIXABAY

Само това не е достатъчен лек за хипертония, но е добро начало

Солта е най-универсалната подправка по цял свят и натрият от нея осигурява нормалната работа на организма. При две условия - че човек не прекалява със соленото и че не е от онези около две трети от хората, при които дори и при умерен прием повишава артериалното налягане. Хипертонията обаче е не просто състояние, а пряка предпоставка за инсулт, инфаркт и други потенциално опасни сърдечносъдови инциденти. Идеалното артериално налягане е около 120/80, но дори младостта не го гарантира.

За хипертония се

приема кръвно

над 140 на 90

милиметра живачен стълб, когато е по-трайно от инцидентно състояние на стрес или физическо напрежение. Хипертонията често няма симптоми или признаци. Понякога се установява чак в спешните кабинети по повод на животозастрашаваща сърдечоносъдова криза. Единственият начин човек да знае за риска е профилактично да измерва кръвното си. Колко често? Ще каже лекарят, като вземе предвид възрастта, пола, здравословното състояние и още много фактори.

Повишената чувствителност към натриевия хлорид не означава, че човек трябва да се лиши от удоволствието храната да му е вкусна. И дори че може чрез заместването на готварската сол с други подправки да си понижи кръвното. Можете да се доверите на твърдението. Проверено е в проучване, публикувано в американското списание по клинично хранене.

Изследователите са използвали

24-часово

непрекъснато

проследяване

на кръвното налягане на участниците с апарат, популярен като холтер. В извадката са включени хора, които имат поне един рисков фактор за сърдечносъдово заболяване. Разделили ги на 3 групи, всяка от които получава различно количество от подправки с потенциал да регулират кръвното. По време на експеримента доброволците носят едно денонощие маншет, който измерва артериалното им налягане на определен интервал, обикновено 30 минути. След това се изчислява средната стойност.

Всички  са следвали диетите си с ниско, средно или по-обилно съдържание на подправки 4 седмици с двуседмична почивка между тях.

Изследователите съобщават, че групата на диета с най-подправена храна показва тенденция на подобрено кръвно налягане при 24-часовите показания в сравнение с групите на диета с ниско и умерено количество подправки.

Въпреки че са необходими повече изследвания, за да се разберат специфичните ефекти върху здравето, данните от изследването свидетелстват, че добавянето на богати на хранителни вещества подправки може да има потенциални ползи.

Проучването работи със смес от 24 билки и подправки в различни комбинации, вероятно като база за създаване на някакъв готов продукт, макар да не е формулирано като проект с такава цел. Според диетолога д-р Канчан Коя с диплома от Института по интегративно хранене в Ню Йорк като отправна точка в рамките на здравословното балансирано хранене може да се използват 9 лесни за употреба и достъпни растителни овкусители с вероятен ефект върху кръвното.

Повечето от подправките, които може да започнете да включвате в диетата си по нейна препоръка, са познати, а част от тях и широко застъпени в традиционната българска кухня и съвременните диети. Като например

червения пипер,

чесъна,

кимиона,

канелата,

но и розмарин,

джинджифил,

мащерка,

риган,

кардамон,

кориандър

Те са пълни с противовъзпалителни и антиоксидантни свойства, които може да са от полза за сърцето, кръвоносните съдове и цялостното здраве. И тъй като не само прекомерната сол, а и многото въглехидрати са фактор за хипертония, списъкът помага и за овкусяване на десерти. В сладкиши канелата и кардамонът създават приятен вкус и при намалено количество на захарта. И двете са адекватни дори за добавяне в кафето.

За удобство човек може да си направи домашни смеси, едни за ястия, други - за десерти и топли напитки. Струва си усилието. В напрегнатото ежедневие се изкушаваме да купим готови смеси подправки, но в повечето случаи те включват сол, а смисълът е да я намаляваме, дори да сме здрави. Според прочуванията

българите ядем

много сол

- категорично над здравословния лимит от 1 чаена лъжичка дневно от всички източници.

Разбира се, няма подправки, които самостоятелно са достатъчни за понижаване на кръвното налягане. Но може да допълнят по един вкусен, природен и естествен начин профилактиката и лечението на повишения артериален риск.