Подгответе тялото за пролетта и се заредете с нови идеи в началото на Китайската нова година

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/10729422 www.24chasa.bg

Традиционният китайски календар е един от най-старите в света, който въпреки, че не е официален, продължава да е част от ежедневието на съвременните китайци. В дълбока древност те разделили периодите между двете слънцестоения и равноденствия на равни отрязъци от време и така се получили 24 периода, които нарекли сезони. Според традиционния китайски календар годината започва на първото новолуние след зимното слънцестоене, началото на всеки месец съвпада със следващото новолуние, а сезоните следват движението на Слънцето. Той следва разбирането на древните, че животът в хармония с природата е най-полезен за човека. Всеки от 24-те сезона продължават около 2 седмици, а първият от тях, Начало на пролетта, започва между 3 и 5 февруари по Григорианския календар. Пролетното равноденствие настъпва 45 дни по-късно. По това време се появяват първите признаци на събуждащата се природа – насекомите раздвижват крилата си, а рибите плуват по-активно под леда.

За традиционната китайска медицина човекът е част от природата и всяка промяна в нея рефлектира върху жизнените функции на тялото. С настъпването на пролетта например, която в традиционния китайски календар започва в началото на февруари, времето постепенно се затопля, а енергията Ян се увеличава, докато достигне своя максимум през есенното равноденствие и започне да отстъпва на Ин. Това означава, че човек трябва да се адаптира към

тези изменения и да направи подходящите промени в ежедневния начин на живот.

В Началото на пролетта, която е първият сезон в традиционния китайски календар, е желателно да започнем да ставаме по-рано, за да поемем от Ян енергията на слънцето, както и да консумираме пролетни зеленчуци, за да презаредим тялото.

Китайската нова година обаче, която в Китай наричат Пролетен празник, не винаги съвпада със сезона Начало на пролетта, защото следва циклите на Луната. Тази година тя ще започне на 1 февруари, което означава, че е време да се вземат решения и да се поставят цели, за да се укрепи надеждата, че тя ще е по-сполучлива и добра.

Съвети за пролетта

- Сезонно хранене. Най-добри за подготовката на тялото за пролетта са зърнените каши. Накиснете избраните зърна във вода за около два часа или една нощ. След това ги варете на бавен огън до готовност.

- Бобови култури. Протеините също са от важно значение при прехода от Ин към Ян и добрия растеж през цялата година. Комбинирайте бобови култури със зелен, жълт, бял, червен и черен цвят, за да се подсили всеки от петте първоелемента.

- Чай. Чаят от ванилия, канела или комбинацията от различни местни билки ще помогнат на организма да се зареди със сили.

- Добра гощавка. За разлика от другите сезони, когато се поставя акцент върху какво да ограничите в менюто, в Началото на пролетта може да се отпуснете и да се гостите добре. Яжте това, което ви харесва. Дори малко излишни мазнини и захар не са проблем. Не забравяйте обаче да избягвате студената храна, тъй като тя уврежда Ян енергията и пречи на издигането ѝ.

- Сух масаж. Използвайте мека четка от естествен животински косъм, с която масажирайте дланите, прасците и бедрата с кръгови движения. Това ще помогне за изчистването на токсините и ще подобри кръвообращението. Освен това ще премахне мъртвата кожа.

- Решете косата. Разресвайте косата редовно с дървен гребен, като го използвате и за масаж на главата. Може да масажирате и с върховете на пръстите.

- Масаж на гръдния кош. Онези, които са предразположени към настинки през пролетта, е желателно да масажират точката в центъра между гърдите с масло от сандал или тамян. Така ще предотвратят навлизането на студ в тялото.

- Вани на ходилата. Маслото от ветивер затопля чудесно студените крака. Джинджифилът има същото действие. Добавете ги към топла вода, в която дръжте краката в продължение на около 15 минути.

- Започнете да спортувате или добавете други здравословни ритуали. Тъй като в Началото на пролетта Ян енергията започва да се издига в тялото, всяка нова рутина, например упражнения, насърчават този процес. Това съответства на природните ритми. Освен това през този период на годината е по-лесно да се справите с излишните мазнини и килограми.