
Представете си, че младеж качва снимка на стената си във “Фейсбук” от пиянски купон с приятели. Съвсем скоро обаче започва да си търси работа и подава документи в различни фирми. Със сигурност работодателите ще проучат кандидата и нищо чудно да попаднат на тази снимка. След това шансът да го вземат на работа значително намалява. Вярно, всеки се напива, но щом се хвалиш с това в мрежата, явно се гордееш със себе си...
Или друго. Били сте с приятелката си на море и качвате на сайт за споделяне цяла серия снимки. След година обаче вече сте с друга жена и искате да свалите предишните снимки.
Пращате искане до администратора и той ги маха. Как обаче да сте сигурни, че снимките не са останали някъде в мрежата?
Тези проблеми ще отпаднат с новия регламент за защита на личните данни, предложен съвсем наскоро от Европейската комисия. Той ще ви даде право да задължите администратора на сайта или социалната мрежа не само да свали снимките, но и да ги изтрие завинаги, защото те принадлежат единствено на вас. Няма право да ги пази в сървърите си, откъдето биха могли да изскочат в неудобен за вас момент.
Една от най-интересните точки в предложението на комисията е т.нар. право да бъдеш забравен.
Потребител пуска в социална мрежа свои снимки или текстове. Те обаче се смятат за негова собственост и той може винаги да ги изтегли. Тогава фирмата, поддържаща сайта, ще е длъжна да ги изтрие.
Освен това представете си, че искате да прехвърлите целия си профил от една социална мрежа в друга.
Компанията ще е длъжна да свали цялата лична информация и да ви я предаде в удобен формат, така че да може да се ползва от другата мрежа или пък просто да я пазите за себе си.
Какъв точно ще бъде този формат, тепърва ще се уточнява, обясни чле на екипа на еврокомисарката за правосъдието Вивиан Рединг, която лансира новия регламент.
Личната информация може да варира от финансови данни до информация за здравето ви, сексуалната или политическата ви ориентация. Сегашното предложение променя директива за защита на личните данни от 1995 г., която вече се смята за доста остаряла.
Това бе доказано за пореден път от австрийския студент по право Макс Шремс. Той стана известен с това, че през юни 2011 г. изиска от “Фейсбук” да му предостави да види собственото си досие. В крайна сметка получил диск от Калифорния, като се оказало че вътре има 496 MB информация на 1222 страници. На тях той намерил съобщения, които бил писал и получавал в самото начало и които отдавна бил изтрил. Видял и данни за всички места, от които е успял да се логне в мрежата, движението на неговия статус, информация за браузъра му.
Шремс и приятелите му подеха почина “Европа срещу Фейсбук”, за да накарат възможно най-много потребители да поискат защита от обратната страна на прозрачността в социалната мрежа.
С въвеждане на правото да бъдеш забравен обаче всяка държава ще трябва да приеме закон, с който да се защитава свободата на словото, обясни Матю Нюман, говорителят на Рединг.
Например гражданин не може да задължи информационен сайт или вестник да изтрие снимка или статия за него, само защото това не му харесва. Иначе ще се изпразнят архивите на вестниците, предупреди Нюман. Според еврокомисарката правото да бъдеш забравен няма общо с журналистите, човек може да оттегли лична информация, която сам е предоставил.
Все пак неизяснен остава въпросът какво става, ако някой друг, който не е журналист и е бил на пиянския купон с вас, качи снимката ви на стената си? А ако я качат много хора на много сайтове? Според Нюман, ако човекът откаже да свали снимката ви, може да се стигне до сезиране на органа за защита на данните в съответната държава и да се заведе дело. Какъв ще е изходът, не е ясно. Все пак като крайна опция ни остават съдилищата, смята Еврокомисията.
И САЩ мислят в тази насока. Президентът Барак Обама призова интернет компаниите да разработят много по-строги правила за защита на личния живот на потребителите си. Изявлението на Белия дом е най-категоричната позиция, заемана от американски президент досега. То бе заради растящите страхове, че информацията за потребителите в мрежите се предоставя на рекламодатели. Наскоро прокурори от 36 щата изпратиха писмо с притесненията си относно плановете на “Гугъл” да споделя с рекламодатели лична информация на клиенти. Като опция за потребителите търсачката обяви, че рекламните й сайтове ще предоставят на клиентите възможността да кликнат върху командата “Не проследявай”, която спира прехвърлянето на данните към трети страни.
“Гугъл” и “Фейсбук” вече са се ангажирали пред американската комисия за федерална търговия да разработят препоръки за събиране на информацията, базирани на основните човешки права. Ще им помагат известни юристи, защитници на правото на личен живот. Някои експерти обаче се съмняват, че интернет компаниите ще успеят да се саморегулират.
В бъдеще фирмите в Европа, и то не само в интернет, ще трябва ясно и кратко да казват на потребителите за какво ще ползват личните данни, които изискват. Никой не чете тези 50 страници с дребни букви с условия за ползване или абониране - четеш, четеш и накрая се отказваш.
“Дори и аз не го правя”, призна наскоро Вивиан Рединг. Според нея това трябва да е кратък текст с прост и разбираем език, за да знаят хората с какво се ангажират и да дадат своето информирано съгласие.
Компаниите ще имат и още един ангажимент към потребителите. Ако хакери пробият данните и се окаже, че е открадната лична информация, притежателят й трябва веднага да бъде уведомен за това. До 24 часа компанията трябва да уведоми и националния орган за защита на личните данни, за да може той да вземе мерки.
Всички тези задължения на компаниите ще бъдат следени зорко от националните органи за защита на данните. С новия регламент те ще получат много по-големи правомощия. Първо ще издават предупреждения, а после имат право да налагат и глоби.
Глобите ще достигат до 1 млн. евро или 3% от приходите на компанията, обясни чле на екипа на Рединг. Сега в някои от държавите не се предвиждат никакви санкции.
Освен това ще се случва чесдто органите за защита на данните в различните държави да работят заедно, тъй като фирмата може да е базирана в една страна, а проблемът да е с филиала й в друга.
В момента във всяка страна членка има отделен закон за защита на личните данни. В бъдеще ще се въведе единен набор от правила за защита, който ще е валиден за целия ЕС.
Очаква се това да спести на бизнеса около 2,3 млрд. евро годишно. Реформата ще намали бюрокрацията и ще съкрати разходите на фирмите. Ще отпадне изискването компаниите да докладват на надзорните органи за всички действия по защита на данните, което досега водеше до разходи от 130 млн. евро годишно.
Реформата обаче задължава компании и общински служби да направят някои нововъведения. Тези от тях с повече от 250 души персонал ще трябва да назначат служител, който специално ще отговаря за защита на личните данни. Възможно е в администрацията служителят да отговаря за няколко общински служби едновременно. Така например няма нужда всеки полицейски участък да има на щат такъв служител.
Бъдещият регламент въвежда и много по-опростени правила, чрез които компаниите ще могат да препращат данни на своите филиали в други страни от ЕС. Фирмите ще могат да работят само с един национален орган за защита на данните в държавата в ЕС, където са регистрирани. Предложението отделя специално внимание на малките и на средните предприятия, тъй като 99 % от компаниите в Европа са такива. Те са освободени от задължението да имат служител за защита на данните и няма да предоставят на властите документация за обработката им.
Предложението на комисията сега трябва да бъде обсъждано и гласувано от Европейския парламент и от страните членки. Екипът на Вивиан Рединг е доста амбициозен, като се надява регламентът да е факт в средата на 2013 г. Според много експерти обаче по-реалистично е да се мисли за 2014 година.
ПЕТЯ ДИКОВА
Вивиан Рединг, еврокомисар за правосъдието: Няма цензура за вестници и блогъри
- Г-жо Рединг, как може човек да бъде сигурен, че данните му наистина ще бъдат изтрити, ако поиска това с новото право да бъдеш забравен?
- Точно това е проблемът, който бе илюстриран в случая с австрийския студент Макс Шремс. За мен това ясно показа какви са провалите на досегашната система. На базата на това ние заложихме поправки в регламента, за да предотвратим такива случаи в бъдеще. Всяка компания трябва да върне личните данни на човека при поискване и да информира трети страни, ако са ангажирани, че те вече са изтрити. Това е нейно изрично задължение. То е свързано със санкции, които също сме заложили в регламента.
Много от регулиращите органи в страните нямат “зъби” и сега им ги даваме.
Ние не регулираме сървърите, а компаниите, които са легалните им представители в Европа. Ако искат да развиват бизнес в ЕС, ще трябва да се съобразяват с този нов закон, който ще е еднакъв за всички страни членки. Вече няма да има “убежища”, където той няма да важи.
- Консултирахте ли се с представители на медиите за регламента?
- Когато създаваш законодателство в Брюксел, ти не се затваряш в кула, за да твориш нещата според собствената си представа. Ние се консултирахме месеци наред с много издатели. Трябваше да се намери решение и то вече е на масата. Аз съм много чувствителна към проблемите на медийния плурализъм. Също така знам колко трудно е на печатните медии да оцеляват в днешния свят. Никога не бих направила предложение, което ще пречи на оцеляването на вестниците.
- Какво ще се случи, ако потребител качи компрометираща снимка на друг в интернет сайт? Ще може ли засегнатият да я свали? Не нарушава ли това свободата на словото и дори авторските права на съответния блог, сайт или медия?
- Има един параграф 80 в регламента - всяка страна членка трябва да осигури в законодателството си специални изключения за журналистическа дейност, за изкуството и за историците. Така че правото да бъдеш забравен не е инструмент за пренаписване на историята, нито може да послужи за сваляне на статията на някой журналист. То няма нищо общо с работата на журналистите, нито с блогърите и туитърите. Регламентът защитава само лична информация, която самият вие доброволно давате на компанията в даден момент.
- Казвате, че никой не чете сегашните 50-странични условия с дребен шрифт на компаниите. Как ще гарантирате, че в бъдеще ще има само 3 страници, но те ще защитават потребителите?
- Вижте, малко неща са абсолютно сигурни. Но аз мога да гарантирам нещо на вас - ако хората нямат увереността, че данните им не се изполват за други цели, тогава нещата няма да се развият добре за бизнеса. А ние искаме да избегнем това. Трябва да поставим нещата на правилните им места, за да си върнем доверието на потребителите. В момента 72 процента от европейците са притеснени за данните си в мрежата, а едва 6 процента биха пазарували по интернет през граница.
- Защитава ли регламентът личните данни на децата и тийнейджърите?
- Да, защото има разлика между детето и възрастния. Когато възрастен реши да даде лични данни, нека го направи, само трябва да знае какви са условията. Децата обаче много често не знаят какво вършат. Така че има специфични правила, които защитават личния живот на децата. Основното е, че е забранено те да си създават профили например. Още като еврокомисар за телекомуникациите поисках от компаниите да си наложат сами правила за защита на децата в своята сфера. Така че това не е нещо абсолютно ново.
- Регламентът предвижда ли санкции за киберпрестъпници?
- Той е насочен към частния пазар и гражданите. Ако има криминално деяние, тогава вече трябва да се намесят полицията и съдът. Затова при прехвърлянето на данни, свързани с престъпно деяние, аз съм предложила отделна директива, която е свързана с разследването и наказанието на такива деяния от прокуратурата в съответната страна. Както знаете, директивата според европейското право трябва да се приложи директно във всички страни от датата на публикуването й в ЕС.
- Смятате ли, че този регламент може да послужи като основа за съставянето на международен стандарт?
- Много правителства в развитите държави следят какво правим в Европа, тъй като ние сме първите, които прокарваме много сериозно законодателство в тази област. Не можем да задължим другите континенти да спазват този закон, но той ще бъде база за сравнение за всички. В момента конгресмени в САЩ също обсъждат прокарването на закон за защита на личното пространство. Много страни вече разбират, че нещата не могат да бъдат оставени на самотек. Те ще отидат в грешна посока, ако не бъдат поставени някои бариери, които да защитават и гражданите, и компаниите.
- Бил ли е под натиск екипът ви или вие самата от лобисти при съставянето на предложението за новия регламент?
- О, лобирането беше яростно! Абсолютно яростно. Досега не съм виждала толкова мощна лобистка операция. Тя се отнасяше главно до това да отложим законодателния акт или дори да се откажем от идеята за такова законодателство. Но предложението беше поставено на масата на 25 януари, точно както исках. Само толкова ще кажа за ефикасността на лобирането.
(Използвани са въпроси и на други медии.)
ПЕТЯ ДИКОВА
Внимавайте с есемесите - гледат ги при развод!
Двойки, които решават да водят бракоразводни дела, трябва да внимават какви есемеси пращат, защото могат да се използват против тях в съда, предупреждават адвокати. През последните 3 години в САЩ има увеличаване на случаите, при които се използват доказателства, събрани от смартфони, съобщава Ройтерс.
При имейла човек може да премисли и да го пренапише, докато есемесът е нещо, което пращаш на момента, обяснява Кен Алтшулър, президент на професионалната организация AAML, занимаваща се със семейни дела.
“Използвал съм есемеси при кръстосан разпит”, обяснява Алтшулър, който също предоставя текстови съобщения на свои клиенти като доказателства в съда. Според проучване на организацията есемесите са най-честите доказателства при разводи. Следват емейли, телефонни номера, телефонни разпечатки, данни за движението на клиента от джипиес и от интернет. (24часа)
Всеки четвърти шеф рови фейсбука ви
В повечето страни от Европа всяка четвърта фирма проверява профилите на социалните мрежи на кандидатите за работа. Това показа социологическо проучване, публикувано неотдавна в Германия. Колкото по-висока е позицията, за която човек кандидатства, толкова по-подробна е проверката. Междувременно разглеждането на снимки и статуси във фейсбук и подобните му мрежи е част от задълженията на служителите в отделите "Персонал".
Затова и съветът да слагаш само официални снимки и да цензурираш присъствието си в мрежата продължава да е безценен. Като 100-процентова пречка за кариера в голяма фирма се определят най-вече три гряха: пиянски снимки, актови снимки и расистки призиви.
Негативни коментари срещу бившата ти фирма или шеф също могат да са достатъчен повод да не те наемат. В крайна сметка, който е нелоялен към една фирма, най-вероятно ще е нелоялен и към следващата.
Опасността с няколко клика да взривиш шансовете си за добра кариера е най-голяма за младите хора. Ученици и студенти са най-активни в публикуването на лични снимки и данни, без да се замислят как биха изглеждали те един ден в очите на потенциален шеф. Пиянски изцепки, целувки с гаджето, постпубертетски изявления биха могли да ги преследват цял живот. Ако фейсбук не промени правилата и не започне все пак да изтрива и закрива профили по желание на потребителите. В момента това е невъзможно.
Дори и починалите продължават да имат профил във фейсбук, който е трудно да бъде закрит без сериозни доказателства за смъртта им, които трябва да се пратят на централата. Но в повечето случаи близките на починалите не знаят или не се сещат, че има такъв профил. Всъщност е време хората да започнат да уреждат и този аспект в завещанията си, съветват експерти.
Дори и да подхождате към профила си във фейсбук напълно отговорно и да не публикувате там нищо, което да би могло да ви злепостави, пак не сте от сигурната страна. Защото съществува рискът да се появявате на снимки, постнати от ваши приятели. Примерно от нудисткия плаж миналата година, карнавала, на който сте по женско бельо, или от срещата ви в коктейлбара. Съществува опция за забрана на подобно тагване, но тя, за съжаление, невинаги функционира.
Междувременно фейсбук започна да променя за пореден път правилата си и от 1 март всички профили в мрежата ще бъдат показани по нов начин - с така наречения дневник. В него с поредица от снимки ще се вижда "линията на живота" на всеки член. Така фирмите няма да има нужда вече да ровят в профила ви, а ще виждат още на началната страница всичко онова, което ги интересува.
Има и нови правила за администраторите във фейсбук, които ще цензурират профили по нови критерии. Тези критерии отразяват напълно американския морал и са доста чужди на европееца.
С няколко думи водещото при тях е секс не, насилие да.
Забранява се например показването на зърната на женски гърди, дори и да става дума за снимка на кърмеща бебе майка или корица на списание. Дори и върху тях да има черна линия или да са размазани, фейсбук ги трие. Голотата не е позволена дори и в комикси. Снимки на твърда дрога също. Може да се показва марихуана, ако притежателят на профила не продава дрогата чрез мрежата. Кръв може да се лее, но дълбоки рани и счупени кости не бива да се показват. Цензурират се и расистки призиви, както и призиви за насилие към отделни личности.
Снимки на горящо знаме са окей, освен ако не е турското. Фейсбук забранява и публикуването на карти на Кюрдистан. Турция е спечелила и в още една точка - цензурират се ругатни към Ататюрк. Забраняват се и колажи, които осмиват личности и ги представят в негативна светлина. (24часа)
Година търсят мъж да плати 11 000 лв. за снимки на гадже
Намерението на Брюксел да завиши драстично глобите за злоупотреба с лични данни до 1 млн. евро едва ли ще може да се реализира у нас. И в момента комисията ни, която следи за защитата им, се въздържа да налага позволената по българското законодателство максимална санкция от 100 000 лв.
И причината е много проста - големите суми трудно се събират, особено когато нарушенията са извършени от граждани. Например вече година органите на реда не могат да издирят мъж, глобен с 11 000 лв. от Комисията за защита на личните данни. Той бе направил сайт с порнографски снимки и клипове на бившата си приятелка. В него дори бе открил форум под заглавие "Любовниците на Н. С. С" и "К. от Л." с цел събиране на допълнителни сведения за двамата. При направената проверка бе установено, че първоначално за сайта е имало договор за уебхостинг с българска фирма, но след подаването на жалба от пострадалите в комисията адресът му бе сменен на сървър в Лос Анджелис.
Всъщност дори комисията да установи злоупотреба с лични данни в интернет, не може автоматично да ги заличи, а трябва да потърси съдействие от службите, борещи се с киберпрестъпления. Ние трудно можем да направим толкова подробно разследване, за да установим кой стои зад даден сайт, казва Красимир Димитров от Комисията за защита на личните данни.
През миналата година тя е издали 44 акта за административни нарушения и 32 наказателни постановления. Наложени са глоби за общо 198 000 лв., но платените санкции по влезли в сила наказателни постановления са 43 500 лв. Сред най-големите глоби е тази на екоминистерството от 19 хил. лв. То бе санкционирано, защото предостави на депутат от ГЕРБ списък с имена и ЕГН на свои служители заедно с получените от тях премии. Въпросните лични данни бяха публикувани дори на сайта на парламента.
Следващата седмица ще стане ясно каква глоба ще отнесе и външното министерство, което пусна на интернет страницата си имената и адресите на над 30 хил. българи, пожелали да гласуват на последните избори в чужбина.
Готвените от Еврокомисията промени ще дадат възможност гражданите да се жалват и пред органи в чужбина, когато правата им са нарушени. За целта ще бъдат изготвени единни бланки. Интернационалните компании пък ще трябва да си избират държава, пред която да се отчитат как опазват личните данни на служителите и клиентите си.
Димитров признава, че намерението да се изравнят санкциите във всички страни от ЕС ще засегне чувствително България. Освен това ще трябва да се направи и сериозно обучение, ако се въведе изискването всяка фирма с над 250 души персонал да има служител за защита на личните данни и да отпадне задължителната регистрация на дружествата като администратори на лични данни.
Голяма неяснота обаче има как ще се прилага новото право да поискаш да бъдеш забравен в интернет, когато става въпрос за разпространени снимки или лични сведения като част от журналистическа публикация. Комисията у нас вече се е произнасяла по подобни спорни казуси, и то в полза на жалещите се граждани. Тя глоби с 3700 лв. издател на вестник, публикувал снимки на банкерка. Причината е, че те били направени на обществена проява, а са използвани за публикации, целящи да бъде показана в обидна светлина. Санкция от 2500 лв. отнесе и издание, използвало снимка на актьора Димитър Рачков с рекламна цел. Лична информация се оказа и на кои точно чиновници в министерствата са раздавани бонуси. За да получат право да ги публикуват, журналистите трябва да докажат надделяващ обществен интерес, и то в съда.
ПАВЛИНА ТРИФОНОВА
МВР: Записвайте с кого говорите за проблемите си
Фишинг атаките стават трудни за разпознаване дори и за специалистите. Това предупреждават от ГДБОПП. Много хора могат да бъдат подлъгани да дадат личните си данни в отговор на фишинг писмо или фалшив уеб сайт. Ако и вие сте го направили, тогава е възможно да станете жертва на банкова или кредитна измама или на кражба на самоличност.
Кражбата на самоличност е когато задигнат име и фамилия, ЕГН, осигуровки, номера на кредитни или дебитни карти или друга идентифицираща ви информация без знанието и съгласието ви, за да се извърши измама или други престъпления.
Затова трябва веднага да.съобщите в МВР, както и на банките, издала картата ви. Поискайте непременно да блокират сметките ви и да проверат дали са открити други на вашето име. Ако е открадната картата ви, поискайте да се издаде нова такава, с нов номер на сметката и нов ПИН номер.
Записвайте имената и телефоните на всички, с които разговаряте за случая.
Добре е да потвърждавате телефонните обаждания с писма. Пазете копия на цялата кореспонденция, съветват още от ГДБОП. (24часа)
Известните у нас с няколко фалшиви профила във фейсбук
Ернестина Шинова само преди 2 седмици се оплака, че има фалшив профил във фейсбук. Актрисата разказа, че в продължение на няколко месеца се публикуват снимки и се пише по стените на други хора в социалната мрежа от нейно име. Но така и не се допускат близки на Ернестина да станат нейни приятели и в профила.
"Ужасно е, все едно някой ти живее живота", каза актрисата. Освен че пишел от нейно име, хакерът давал грешна информация на нейни фенове и познати. "Изпрати хората на рожден ден на Стоянка Мутафова в Народния театър вместо в Сатирата. След това те ме питаха защо съм ги излъгала, като знам, че няма да се празнува там", разказва Шинова.
Малко след това тя си направи собствен профил и още набира приятели в него. "Много благодаря на инспекторите от ГДБОП, които ми помогнаха. Взех мерки, фалшивия ми профил вече го няма."
Не е само Шинова. Доста хора си мислят, че имат известни личности във фейсбук за свои приятели. Преди година и Мария Игнатова разказа за подобен случай. Тя имала профил в социалната мрежа, но вече не влизала, тъй като забравила паролата. Един ден нейна приятелка й се обадила и питала защо й пише толкова странни неща на стената. Оказва, се че това не е дори нейна страница, направена за нея, а недоброжелател, който се представя за Мария Игнатова. Той се сприятелявал във фейсбук с нейни предполагаеми познати и им пишел от нейно име. "Мислех, че е нещо безобидно, но разбирам, че явно не е", разказа Игнатова преди време.
Също като нея много от известните актьори дори и не подозират, че имат няколко профила в социалната мрежа. Ако напишете Калин Врачански във фейсбук, ще ви излязат поне пет снимки на звездата от "Стъклен дом" с опцията 5 пъти да го добавите като приятел. И колегите му от сериала Явор Бахаров и Асен Блатечки също имат фалшиви профили.
Всъщност днес е много по-лесно хората, които влизат във фейсбук, да се излъжат, че общуват с известни хора. А фалшификаторите се възползват от това - те скриват приятелите си, качват снимки от интернет и дори рекламират магазини и услуги. (24часа)