
Голяма, луксозна къща с просторен двор отпред. Само паркетът в хола струва 65 000 евро, а за всеки един от столовете собствениците са платили над 4000 лв. Мебелите са докарани от чужбина.
В тази шикозна обстановка снима няколко дни Христо Мутафчиев. Направи го в “Под прикритие”, където играеше Миронов. А хубавата къща в сериала беше негов дом. Намери я човек, чиято работа е точно такава - да търси подходящи места, в които да се развиват сцените в сериала. И не само да ги намери, но и да убеди хората, отговорни за тях, да се съгласят за снимки във филма.
Къщата, в която живее Миронов, е и най-скъпата, която екипът на “Под прикритие” използва за снимачна площадка. В действителност в нея живее семейство, което наблюдава от съседната стая целия процес. “Възхищаваха се на мерките, които бяхме предприели, за да запазим непокътнато всичко вътре”, разказва Антон Каракутев, който е локейшън мениджър (location manager,от англ. - мениджър по локациите)в продукцията.
Всъщност всяка тв поредица има в екипа си поне един такъв специалист. И работата му не е никак лека - той първо прочита сценария, за да разбере къде трябва да се развива действието, след това обсъжда със сценографите идеите си, отива на няколко места, снима ги и всичко обсъжда с режисьора.
Така че намирането на най-подходящата снимачна площадка е доста сложно. “Има локации, които камерата харесва, стоят добре на нея. Така че, както се прави кастинг за актьори, има и своеобразен кастинг на местата”, обяснява Георги Гацов от сериала на Нова тв “Отплата”.
Ето защо зрителите могат да гледат кадри от затвора в “Отплата”, които са снимани в дома за временно настаняване в Бусманци. Такива има и в “Под прикритие”, защото атмосферата там много наподобява на това какво се случва в истинскиите килии. Всъщност повечето продукции снимат там, тъй като от няколко години е забранено Централният софийски затвор да се ползва като снимачна площадка.
Кадри от Съдебната палата има не само в криминалето на БНТ, но и в “Стъклен дом” на Би Ти Ви. Дори името на Ваня Цветкова в “Седем часа разлика” се появява на фона на единия лъв, който стои пред палатата.
За да работят там, както и във всички обществени сгради и институции, екипът на сериала първо трябва да получи разрешение. Едно от условията е да се снима вечер или през събота и неделя, така че да не се пречи на работния процес в зданията.
Ако пък влезе в частен дом, собственикът на дома решава дали продукцията ще му плаща наем и се договаря каква да бъде сумата. Много често обаче хората сами отварят вратите си за снимки, както се случва и в “Столичани в повече”.
Когато се използва хотел, вариантите са два - да се плати наем или вместо това накрая на сериала да се покаже логото му или да се покаже сцена, от която ясно си личи къде е снимано. Това се случва и с висшите учебни заведения. Някои избират да получат пари за отдаденото помещение, а други държат зрителят да види къде се развива действието.
За някои локации филмовите къщи използват услугите и на агенции за недвижими имоти. Казват си точните изисквания какво помещение им трябва, а специалистите търсят. “С всеки уговорките са различни, но винаги и двете страни са удовлетворени”, разказва мениджърът по локациите на “Стъклен дом” Ива Петкова.
Снимките в болници се оказват едни от най-атрактивните за всички.
Това действа и като терапия за някои от пациентите - те се срещат с любимите си актьори от екрана - снимат се с тях, получават и автографи.
Разбира се, екипите стриктно спазват предварително уговорените часове за снимки. Обикновено помещенията, които им се предоставят са отделени коридори или цели етажи, за да не се спира работата на докторите.
Касабов от “Стъклен дом” влезе в дома на Карла Рахал
Димитър Касабов, героят на Стефан Данаилов в “Стъклен дом”, живее в луксозна къща в Швейцария. Не поддържа връзка дори със синовете си, защото животът му е в опасност. В миналиясезон той беше следен и заплашван от кмета Сарафов, който по-късно почина от инфаркт.
Да, обаче в новите епизоди на хитовия сериал Касабов се връща отново в България при семейството си. Ще има и нов дом. Това е къщата на актрисата Карла Рахал. Екипът вече е снимал там ключови сцени, които ще бъдат излъчени в петия сезон. Преди дни Би Ти Ви обяви, че той ще е последният.
Карла предоставя дома за снимките на продукцията тази година. В жилището има огромна стая, която е разделена на две отделни помещения.
В едната част има дивани и голям телевизор, а в по-малката е пианото.
Точно на него преди 8 години Карла създава парчето “Лъжи ме”, което изпълнява заедно с Руши Видинлиев.
На кои места ще са сцените със Стефан Данаилов, Би Ти Ви ще излъчи до няколко седмици. Не е сигурно дали братът на актрисата Башар Рахал, който в лентата е лошият Шаки, ще се включи в тези кадри.
В кухнята на Карла има опушени петна по тавана. Но не са от инцидент заради снимките на сериала. Преди година актрисата готвила риба и станал малък пожар в дома й. Това разказа тя, когато участваше в кулинарното шоу по Нова тв “Черешката на тортата”.
Екипът на продуцента Димитър Митовски ще покаже и още една нова локация на зрителите. Няколко дни в рамките на 2-3 месеца модерният апартамент на младата певица Рут Колева също се превръща в снимачна площадка. Всъщност в сериала домът й е жилището на Юлиан Вергов, който играе Николай Жеков.
От екипа се свързват с нея, след като виждат дома й във втория сезон на “Черешката на тортата”. “Казаха ми, че много са го харесали и искат да снимат някои сцени тук. В същото време аз много харесвам “Стъклен дом” и затова се съгласих”, обяснява Рут.
В този апартамент тя живее с приятеля си Божидар, който също е музикант. И той нямал нищо против да предоставят жилището си на сериала.
Зад прожекторите е кучето на певицата. През почивките всички си играели с голдън ретривъра.
Рут също присъства на някои от снимките.
Но не застава пред камерите, а през цялото време наблюдава как работят режисьорът и операторите. “Беше истинско удоволствие да ги гледам. Актьорската игра не ме привлича, но много ме влекат фотографията и режисирането. А въпроса с финансовата част няма да го коментирам.”
Обикновено се плаща наем, както и консумативи като ток и вода на този, който предоставя жилището си. “Ако снимаме на дневна светлина - не е проблем. Екипът използва осветителни тела с голяма мощност, ако снимките са нощни. Тогава те си носят собствен подвижен агрегат, за да черпят ток от него. Така се избягват инциденти с електрическата система”, разказа мениджърът по локациите на “Стъклен дом” Ива Петкова.
СИЛВИЯ ЖЕКОВА
Екипът снима по 30 локации за 40-минутен епизод
един епизод от "Стъклен дом", който продължава 40 минути, целият екип сменя между 20 и 30 локации. По принцип почти всички, заети в снимачния процес, обсъждат заедно кое място е най-подходящото за декор. Но за достъпа до терена отговаря Ива Петкова, която е мениджър по локациите в продуцентска къща "Камера" вече повече от година.
"Всичко се работи екипно. Първо четем сценария и след това обсъждаме с режисьора и продуцента подходящите места за снимки. Идеи дават всички от екипа", разказва Петкова.
Първо се подава молба за разрешение, а до 2 дни има и отговор. Досега май винаги е бил положителен. Тази процедура следва екипът, когато снима кадрите, в които Камен Касабов, героят на Калин Врачански, е в кома и цялото семейство му идва на гости. Тези сцени са от болница "Токуда". По принцип помещенията се затварят, но винаги има достъп за персонала.
Разбира се, когато толкова много звезди са на едно място, няма как да не се разчуе. Затова по време на снимките се случва зад камерите да надничат пациенти и хора, които са отишли на свиждане на свои близки. "За всички е много интересно, хората се впечатляват", обяснява Ива.
Досега не се е случвало лекарите в сериала наистина да са част от персонала. Ролите се изпълняват от професионални актьори. Обаче истинските доктори им дават ценни съвети например как протичат разговорите с пациенти. Освен това винаги им предоставят и личните си вещи - престилки, слушалки, въпреки че екипът си има и свой реквизит.
Екипът снима и в болниците "Вита", където лежи Тодор, който е пребит от Дани, героя на Бойко Кръстанов, заради етнически скандал. В болница "Лозенец" са сцените с Чарли, героя на Асен Блатечки, когато е с обездвижени крайници. Едно от условията за всички места е да се спазва точното време, за да не се пречи на работата. "Понякога се случва да използваме и последните си минути за снимки, но винаги успяваме", допълва тя.
Най-дълго от “Камера” чакали разрешението за снимки в Съдебната палата в центъра на София. "Тогава подадохме молба първо в Министерството на правосъдието. Едно от условията е да снимаме през уикендите", разказва Ива. Там са направени сцените, в които осъждат на затвор героинята на Диляна Попова Албена. (24часа)
Семинарията е в Москва в сцена от “Под прикритие”
Стачка на БДЖ е спряла тотално движението по 4092-километровите железопътни линии на България.
Една композиция обаче потегля тайно от Централна гара в София.
В нея няма нито един пътник - само машинистът, топмафиот с чанта с 2 млн. евро откуп за живота на отвлечена адвокатка и спецполицаи, които се опитват да го проследят.
Влакът не изминава голямо разстояние - спира още на гара “Подуяне”, но това е абсолютно достатъчно, защото е част от сценария на култовия кримисериал “Под прикритие”.
“Това бе втора сцена, за която с преговори успях да подсигуря движението на влак - в момент, в който всички стачкуваха.
Гарата работеше само за нас”, разказва мениджърът по локации на “Под прикритие” Антон Каракутев.
Зрителите на сериала няма как да знаят, че екипът прави истински чудеса, за да ги пренесе в атмосферата на филма. Така например столичен булевард се превърна в типична руска улица за кадри на Христо Мутафчиев в “Под прикритие”.
Екипът подбира правилното място, което да напомня на Москва и за декор избира да използва оградата на Духовната семинария в София и паветата на ул. “Стоян Михайловски”, до която се намира тя. В сцената героят на Мутафчиев - Миронов, разказва как мафиотът Джаро го намира в чужбина и взривява колата му.
За снимките на ефектната експлозия движението е временно спряно, но и моментът за това е избран подходящо - да е в час, в който няма силен трафик по маршрута.
Всъщност екипът няколко пъти търси разрешения, за да затвори централни софийски улици. Той дори използва маршрута, по който с гранатомет бе обстрелван Поли Пантев, за да направи аналогичен кадър с атентат срещу Джаро (Михаил Билалов). Заради това миналия май двама актьори бяха хванали гранатомет в ръце, притаили се в храстите на бул. “Симеоновско шосе”, а минути след това обучен екип взриви там колата в движение.
За една от най-мащабните сцени в последния епизод на втория сезон откриването на подходящата локация е истинско премеждие. Пътят трябва да е прав, а след това да се разклонява на две, както и да е удобно да го снимат отгоре с хеликоптер.
Избират да направят сцената при участъка Горна Малина - Априлци. “Трябваше да блокираме пътя между две населени места, имахме страхотна подкрепа. В един момент дори изрязахме обозначителните табели, а после ги върнахме”, спомня си Каракутев. Заради натрупалия сняг от Столичния инспекторат изпращат снегорин да им направи коридор, по който да се движат колите. В сцените се включват истински барети, но само при едно условие - да са на немного далечно разстояние от поделението си във Враня, за да реагират бързо при тревога. И макар че в заснетата сцена конвоят с охраната на Джаро се движи само по един път, всъщност снимките само започват при Горна Малина, но се прехвърлят на пътя за Бистрица, което не се вижда в сериала.
Друго, което зрителят трудно може да открие, е, че Главната дирекция за борба с организираната престъпност, където се правят кадрите с хората на комисар Попов (Владимир Пенев), всъщност е обикновена къща.
Тя е наета от продуцентите и се намира не на бул. “Цариградско шосе”, където в действителност е ГДБОП, а на ул. “Шипка”. Точно там, но на друг етаж е и апартаментът на главния герой Мартин (Ивайло Захариев).
Екипът на сериала може да се похвали също, че е работил в най-голямата зала в Съдебната палата, където бе заснет процесът срещу Джаро. Той пък изпревари със седмици първото дело на истинския спецнаказателен съд.
ЦВЕТЕЛИНА ШЕНЕВА
Антон Каракутев, мениджър по локациите в сериала:
Най-трудно убедих хора да взривим входа на кооперацията им
- Г-н Кaракутев, как се става мениджър по локациите и какво представлява работата ви?
- Човек става такъв покрай опита с продукции, в които работи. Образованието ми няма нищо общо с това, което правя. Имам две висши икономически, а с кино се занимавам от 10 г. Процедурата ни първо започва с четенето на сценария, представяш си, че си режисьор, мислиш като такъв - какво би стояло много добре в сцената, започваш да следваш вижданията. След това набавяш 2-3 варианта за режисьора. Той ги одобрява, отива се на място, оглежда се и се одобрява.
- Има ли някакъв списък с места, от който се избира?
- Не. Списък има само в главата ми след опита, който имам.
- В първия сезон на “Под прикритие” имаше взрив на кола по същия път, на който убиха Поли Пантев. Как получихте достъп да снимате там?
- Съдействие ни оказа Столична община, инспекторатът и СДВР - МВР. Не е чак толкова трудно, когато са взети необходимите мерки за безопасност и за ограничаването на движението. Процедурата минава през Столична община, през една съгласувателна комисия, оттам подписваме договор в СДВР. Търсят се места, на които да не затрудняваме движението, а и те да са кинематографични. Както в един склад, в който трябваше да нахлуят баретите - да изглежда мръсно, пусто. По сценарий там трябваше да се направи сделка с наркотици. Предложих няколко варианта, избраха си трамвайното депо.
- Това не е единственият случай, в който снимате в трамвайно депо. Къде става това?
- Единия път беше до Централна гара, а другия - в депото в Красна поляна. Ако си спомняте, финалът на първия сезон се развиваше на такова място. И наистина запалихме цял трамвай.
- Как го постигнахте?
- С преговори. Имаме страхотни взаимоотношения с хората от Столичния елтранспорт и им казах, че режисьорът има желание да запалим трамвая, като всичко бъде контролирано. Трамваят беше излязъл от употреба преди месец, но седалките и стъклата си бяха действащи.
- Имаше ли пожарна наблизо, докато снимахте горящия трамвай?
- И пожарна, и линейка, взети бяха всички предпазни мерки. Рисковите сцени се изпълняват от каскадьори.
- Как и къде направихте взрива в жилищна сграда в началото на втория сезон?
- Това беше една от най-трудните ми локации. Входът трябваше да изглежда достатъчно престижен, за да живее там депутат. В същото време трябваше да убедя собствениците, че не е толкова лошо да им взривим входа - на чисто нов блок с гранит и мрамор. Взривовете бяха кинаджийски, но изпочупихме стъклата. След това ги сменихме, както и окачения таван.
- Как убедихте живеещите там?
- Трудно - един по един. И на всеки трябваше да обяснявам колко е безопасно.
- Платихте ли им?
- Част от работата ми е да успея да убедя хората, че нямаме достатъчно средства, което е истина. И заплащането е минимално, ако има такова. В случаите, в които се използват общи части, не се плаща индивидуално на хората, а се прави някакъв реверанс към входа. (24 часа)
“Столичаните” снимат в кабинета на кмета на Панчарево
Цял квартал на София се превърна в снимачна площадка на български сериал. Така Панчарево стана село Извор, а кабинетът на кмета там през уикенда и вечер се ползваше за работно място на Рангел Чеканов, а сега на Йордан Лютов (Кръстю Лафазанов) в “Столичани в повече”.
“Много сме благодарни на кмета на Панчарево Димитър Сичанов, а и на цялата община, която усърдно ни помага”, разказа Валентин Колев, който е директор продукцията и location supervisor (от англ. - отговорник по локациите)в продукцията.
Той работи по “Столичаните” още от самото им начало и обяснява, че преди да започне снимките, екипът дълго време е проучвал къде всъщност да се развива основното действие.
Обиколихме всички най-близки места до София в радиус от 20 км. След това търсехме кое от тях ще ни даде възможност за най-разнообразни сцени и локации и как ще ни приемат хората там, защото сме все пак 60 души екип”, казва Колев.
Притесненията им за това как местните ще реагират на камерите и известните актьори сега вече изглеждат безпочвени. Защото нерядко жители на Панчарево отварят домовете си и пускат екипа в тях за някоя от сцените. Така в момента зрителите гледат Димчо (Иван Панайотов) в голяма хубава къща, но тя всъщност е на човек от Панчарево. Той живее постоянно в нея и когато екипът влиза да снима там, нерядко стои и наблюдава процеса.
Често се случва и наблизо разхождащи се хора да искат автографи от актьорите, които никога не отказват.
В Панчарево екипът намира и подходящите две съседни къщи, в които да настани враждуващите фамилии Лютови и Чеканови. Те се давали под наем, а отсреща бил точно хотел “Панчарево”, така че от “Столичаните” не се чудили много дали да ги наемат.
Така хотелът на Лютови не е до самия им дом, а срещу него. “Имаме подкрепа на собствениците, а и гостите на хотела ни се радват и им е интересно, когато снимаме там”, разказва Валентин Колев.
Колегите му винаги съобразяват и осветлението, и как да разположат камерата, така че да не пречат на самата локация. Понеже екипът иска всичко в сериала да е максимално близо до реалността, повечето сцени наистина се правят във и около Панчарево. Там е и пещерата, в която в първия сезон Радко (Васил Драганов) и Спас (Руслан Мъйнов) намират древната статуя. “И за там трябваше разрешение. Изваждаме разрешителни за всичко, като минаваме по каналния път”, обяснява директорът продукция. Така е в случаите, когато снимат в Панчаревското езеро. Актьорите имат доста сцени не само около него, но влизат и във водата с водни колела. Случвало се е и да се гмуркат в студената вода.
“Столичани в повече” влязоха и в болница още в първите си епизоди. Това стана, когато снимаха сцени с блъснатата Мария (Виолета Марковска) в “Токуда”. За да не се пречи на пациентите и техните близки, се отцепва едно крило, в което Любо Нейков и колегите му работят. Все пак на място винаги отиват около 50-60 човека и не искат да пречат на нормалната работа в болницата.
Вратите си за снимките на комедийната поредица отвори преди време и Националният исторически музей. Миналото лято шефът на музея
Божидар Димитров даде личния си кабинет за сцена, в която Радко обсъжда цената на намерената статуя на Паликур. И то с директора на музея, в чиято роля влиза Стефан Къшев.
Самият Божидар Димитров не присъства на заснемането на видеото. Съгласява се да даде офиса си веднага, без да се замисли и секунда, защото се радва на възхода на българското кино в момента. “Но хонорари за това не съм вземал. И такъв диалог никога не съм водил в моя офис. Аз не съм прототипът”, каза преди време той.
ЦВЕТЕЛИНА ШЕНЕВА
Използват крипта на църква за квартира на Александър в “Отплата”
Истински сблъсък между две коли в местността Камбаните снимат за първия епизод на “Отплата”. Макар че сцената е доста тежка, екипът на сериала на Нова тв не затваря пътя за няколко часа, а само за момента, в който става сблъсъкът. Късно вечер е, така че няма много коли и несе пречи на движението по пътя. За всеки случай наблизо има и пожарна кола, и линейка, а в резервоара на автомобилите от сцената има толкова гориво, колкото да могат да направят удара.
“Искахме разрешение от Столична община и не само за това”, разказва т.нар. линеен продуцент на филма Георги Гацев. Той всъщност е организатор на цялата продукция. Заедно с колегите си с преговори успяват да убедят екипа на Трета градска болница да ползват една от стаите й за снимачна площадка. “Болниците са специфични локации, защото все пак се пази здравето на хората, трябва да се спазва хигиена навсякъде”, обяснява той. Само няколко души влизат в клиниката, всички, разбира се, с калцуни. Използват момент, когато отделението е по-празно, и снимат сцената в реанимацията с главния герой Александър (Велислав Павлов).
Заради него търсят и разрешение от Светия синод.
Но не за да заснемат иконите на някой храм, а за да ползват криптата на столична църква и да я представят за леговището на търсещия отплата. “Това беше идея на сценариста и на изпълнителния продуцент. Но преди да ни дадат разрешение от Светия синод, трябваше да знаят какво ще правим там. Затова им изпратихме страници от сценария, които описват точно тези сцени”, обяснява Гацев.
За кадрите от затвора, в които главният герой излежава присъдата си, се работи в дома за временно пребиваващи в Бусманци. Там отделят една част, в която екипът на практика е далече от обитателите.
“Централният софийски затвор вече не може да се използва за снимачна площадка, защото преди 4-5 г. Министерството на правосъдието забрани това”, казва още линейният продуцент.
И “Отплата” влиза в съдебната зала, където се гледа процесът за катастрофата и се осъжда Александър. За разлика от други продукции, които снимат в Съдебната палата, сериалът на Нова тв се прехвърля в Софийския районен съд. Там, както и в двете висши училища, в които се правят кадри - Софийския университет и УНСС, камерите са включени само вечер и през събота и неделя, за да не се пречи на работата вътре.
За погребението на починалата съпруга и детето на главния герой ползват част от Софийските централни гробища, в която има по-малко поклонения в момента. “Всичко става с подкрепата на Столична община, но е съобразено да не се притесняват близките на хората”, обяснява Гацев.