- Пациентите най-често имат нужда от стентове, тазобедрени стави, които се поемат от касата, и от очни лещи, които са за сметка на болния
- Средствата за тях не се вземат от пациента, НЗОК ги превежда на болницата или на аптеката
За повечето хора дори имената на част от медицинските изделия звучат стряскащо или трудно произнасят: пейсмейкър, кардиовертер дефибрилатор, сърдечна клапа, стент графт, ставна протеза. Но те са животоспасяващи.
В извънболничната помощ най-популярните изделия са тест ленти за самоконтрол на кръвната захар, инсулинови помпи, сензори за измерване на глюкозата, торбички и аксесоари за пациенти с изведени стоми и други. А през 2025 г. НЗОК ще заплаща и специални превръзки, бинт, гел и антисептичен разтвор за лечение на среднотежки и тежки хронични и усложнени рани.
В болничната помощ са сърдечна клапна протеза, съдова протеза за гръдна и коремна аорта, стентове, ставни протези за тазобедрена или колянна става, кохлеарни импланти, кардиостимулатори, изделия за лечение на мозъчни аневризми и инсулт, гръбначни стабилизации, импланти за невростимулация, “изкуствено сърце” и други. НЗОК разширява обхвата на медицинските изделия, които ще заплаща - през 2025 г. ще заплаща иновативните затворени системи за автоматично подаване на инсулин, интратектална система за лечение на спастицитет, уретерални стентове, стентове за горни дихателни пътища, система за капсулна ендоскопия, консумативи за помпа за прецизно контролирани терапии и други.
НЗОК заплаща медицински изделия в извънболничната
и в болничната помощ
Тези за извънболничната помощ се отпускат от всяка аптека, сключила договор с НЗОК. Изделията се отпускат по електронни рецепти. За част от тях е необходимо да бъде издаден и електронен протокол, който се заверява в НЗОК или РЗОК. Те са публикувани на интернет страницата на НЗОК.
Някои от медицинските изделия се поставят на пациентите в болница. НЗОК ги заплаща само ако са включени в алгоритъма на клиничната пътека, по която се лекува болният, а коя ще е тя, решават лекуващите лекари. Част от тях НЗОК заплаща, като те са включени в цената на пътека. Друга част касата заплаща. Кои са те, вижте на https://www.nhif.bg/bg/medicine_food/medical.
В някои случаи НЗОК заплаща медицинско изделие до определена стойност. Тези изделия са включени в “Списък с медицински изделия по групи, които НЗОК заплаща в условията на болничната медицинска помощ, и стойността, до която НЗОК заплаща за всяка група, съставен по реда на чл. 13, ал. 2, т. 2, буква “а” от Наредба №10 от 2009 г.”.
Когато цената на изделието е по-висока от посочената в списъка стойност, трябва да доплатите разликата
Медицинските изделия от “Списък на медицински изделия, принадлежащи към една група и прилагани в болничната медицинска помощ, които НЗОК заплаща напълно на основание чл. 13, ал.2, т.2, буква “б” от Наредба №10 от 2009 г.” се заплащат напълно от НЗОК и за тях не дължите доплащане.
Всички групи и подгрупи, които НЗОК заплаща напълно или частично в болничната помощ, вижте: https://www.nhif.bg/bg/medicine_food/medical
Дори медицинското изделие да се заплаща от НЗОК, средствата за него не се получават от пациента, а НЗОК ги превежда на съответното лечебно заведение или аптека.
Необходимото медицинско изделие като вид се определя от лекуващия лекар. Доплащането от страна на пациента зависи от изделието, което е необходимо конкретно за неговия случай. Ако пациентът трябва да заплати за медицинско изделие, той
доплаща разликата между цената на изделието и стойността, плащана от НЗОК
Болницата или аптеката задължително издава документи (вкл. касов бон, фактура), в които е посочено какво е плащането от пациента.
НЗОК не възстановява заплатени от пациента средства. Касата е в договорни отношения с лечебните заведения - изпълнители на болнична медицинска помощ – за изделия, заплащани в условията на БМП и търговци на дребно с лекарствени продукти (аптеки) – за МИ, заплащани в условията на ИМП.
Лечебното заведение е длъжно да обяви на видно място договорените клинични пътеки и цените,
които НЗОК заплаща за тях, както и видовете медицински изделия и скъпоструващите консумативи и цените, до които НЗОК плаща.
От кои медицински изделия най-често имат нужда пациентите?
Тазобедрена става
Тя се имплантира по клинична пътека № 217.2 и 218. НЗОК заплаща на изпълнителите на болнична помощ всички медицински дейности по операцията и лечението.
Касата заплаща на болницата стойността на тазобедрената протеза отделно от всички дейности.
Стент
НЗОК заплаща стентове, но трябва да се знае точно какъв стент ще се постави, защото има различни видове, подвидове, размери с различна цена. Списъците са публикувани на интернет страницата на НЗОК, рубрика “Медицински изделия и диетични храни” - подрубрика “Медицински изделия, прилагани в болничната медицинска помощ”.
Очна леща или операция за “Перде на окото”
Лечението на катаракта се заплаща от НЗОК и се извършва по амбулаторна процедура №19. НЗОК заплаща за оперативната дейност, клинични и диагностични изследвания и процедури, за медикаменти и консумативи. Скъпоструващите изделия - очна леща и вискосубстанция обаче, са за сметка на пациента.
Здравейте, аз съм Деси Бакърджиева! Много се радвам, че съм част от кампанията “НЗОК за теб!”.
Темата днес са медицинските изделия. Знаете ли, че НЗОК заплаща медицинските изделия в извънболничната и болничната помощ? Списъка с медицинските изделия, които поема НЗОК, можете да видите на нейния сайт.
Има и такива медицински изделия, които вие трябва да доплатите.
Всичко това отново можете да намерите на страницата на НЗОК.
Много е важно да знаете, че НЗОК ежегодно обновява списъка с точно тези медицински изделия, от които имате нужда.
Бъдете информирани!
ВЪПРОС НА СЕДМИЦАТА
Мога ли да сменя личния си лекар през декември?
Да. Смяната на личния лекар се осъществява два пъти в годината: от 1 до 30 юни и от 1 до 31 декември.
Освен в тези периоди можете да смените личния си лекар по всяко време в конкретно определени случаи:
- ако се преместите да живеете в друг град;
- ако смените адреса си по лична карта;
- ако досегашният ви личен лекар прекрати практиката си или договора си с НЗОК, или бъде трайно възпрепятстван да оказва медицинска помощ.
Смяната се осъществява по два начина:
- като отидете лично при новоизбрания лекар със здравната си книжка. Той трябва да попълни данните си в нея и да ви включи в списъка си с пациенти.
- онлайн – трябва да попълните формуляр за смяна (регистрационна форма за постоянен избор), като влезете в интернет страницата на НЗОК и от личното електронно здравно досие отворите меню “Избор на личен лекар”, откъдето да попълните регистрационната форма за избор. Документът, подаван по електронен път, трябва да се подпише с електронен подпис! Новоизбраният личен лекар също трябва да попълни своите лични данни и тези на практиката, в която работи. Актуализираните данни се нанасят в здравноосигурителната книжка, която остава за съхранение у вас, а номерът ѝ се вписва в регистрационната форма за постоянен избор.
Регистрационен формуляр за постоянен избор на личен лекар може да изтеглите и разпечатате от сайта на НЗОК - меню “За гражданите”, линк “Регистрационни форми за избор на общопрактикуващ лекар”.
Справка за общопрактикуващите лекари, сключили договор с НЗОК, може да направите на сайта на НЗОК - рубрика “За граждани”, меню “Електронни услуги”, линк “Търсене на договорни партньори и дейности”, подлинк “Общопрактикуващи лекари”. Има възможност за избор на област и населено място. Може да потърсите и РЗОК (координатите им са публикувани в рубрика “Контакти” на сайта на НЗОК - www.nhif.bg), където оказват съдействие на обърнали се към тях здравноосигурени лица при избора на нов лекар и им предоставят информация за общопрактикуващите лекари, които са сключили договор с НЗОК в съответния здравен район.
Според законодателството на Република България, за да смените личния си лекар, трябва да сте здравноосигурен.