
- Съвременният човек ще живее все по-дълго, единодушни са учените.
- Затова въпросът за качеството на живот става все по-актуален.
- Друг безспорен факт е, че в основата на нашето здраве е начинът ни на хранене.
Умерената консумация на месни, млечни и преработени продукти за сметка на увеличен прием на растителни храни има благотворен ефект върху човешкото здраве, установиха 37 учени от 16 страни и предложиха оптимален модел на хранене, наречен Планетарна здравословна диета [1]. Последователите ѝ ще се радват на по-дълъг живот, а освен това при тях се понижава риска да отключат т.нар. болести на съвременния начин на живот - като сърдечно-съдови заболявания, диабет и рак.
Как дълголетието да се превърне в „здраволетие“ благодарение на осъзнатото хранене и достъпни ли са качествените храни у нас?
По темата разговаряме с Евелина Георгиева – ръководител „Осигуряване на качеството“ в Лидл България.
- Г-жо Георгиева, какво означава „хранене за дълголетие“? Има ли стратегии, които ни подкрепят в избора на здравословни храни за по-дълъг живот?
- Категорично има подобни стратегии и съм щастлива, че участвам в разработването и реализацията им на практика. Нашата работа е свързана с проследяването на последните научни изследвания и промяната на асортимента и рецептите на продуктите под собствена марка в Lidl, които преобладават на рафтовете ни. Конкретен пример за такава стратегия е намаляването на добавената сол и захар в продуктите под собствена марка. Знаете ли, че в ЕС на глава от населението се консумират средно 37 кг захар годишно, докато според Световната здравна организация (СЗО) здравословната норма е максимум 9 кг? Що се касае до солта, средната годишна консумация на сол е 3,5 кг, докато здравословната норма според СЗО е максимум 1,8 кг. Предполагам сте запознати с множеството здравословни проблеми, до които води прекомерната консумация и на сол, и на захар. Това ни мотивира да работим още от 2018 година за промяна на нашите рецепти, така че да намалим добавените сол и захар. С оглед на последните глобални научни изследвания включително Планетарната здравословна диета, постепенно увеличаваме дела на пълнозърнести и растителни алтернативи, които предлагаме в нашия асортимент.
Въведохме собствена политика за детския маркетинг и в съответствие с препоръките на СЗО както и такива със съдържание на подсладители (с изключение на някои специфични празнични поводи като Хелоуин, Коледа и Великден). В момента променяме и опаковките на продуктите ни, така че неподходящи храни да не изкушават децата.
Освен това за лесна ориентация на всички потребители въвеждаме маркировка на нашите продукти със скАлата Nutri Score. Това е светофарна маркировка с букви от А до D. Чрез нея клиентите лесно, дори без да се зачитат в етикетите, могат да разпознаят кои храни са подходящи за ежедневна консумация и кои е добре да включват по-рядко в менюто си.
В началото на миналата година започнахме мащабна кампания под надслов #ХраненеСмисъл. С нея се стремим да повдигнем широк обществен разговор по темите за здравословното и устойчиво хранене и да развенчаем митовете, че здравословното хранене е скъпо, сложно за приготвяне и безвкусно.
- Какви са инициативите на Lidl за осигуряването на висок стандарт за качеството на храните?
- Качеството и безопасността на продуктите са в основата на нашата Политика за осъзнато хранене. Както вече споделих, обръщаме огромно внимание на рецептите на нашите продукти, като предпочитаме естествените хранителни съставки пред хранителните добавки. Именно затова избягваме влагането на 70 хранителни добавки в продуктите под собствена марка (т.нар. „Черен списък“ на хранителните добавки). Стремежът да редуцираме вложените добавки в колбасите е една от причините съзнателно да вземем решение да премахнем МОМ-а от нашите собствени марки колбаси. „Механично отделено месо“ (МОМ) е продукт, получен чрез механично отделяне на остатъчните количества месо, разположени в близост до костите/скелета. Това води до нарушаване или изменение на структурата на мускулните влакна в процеса на производство. МОМ губи характеристиките на месо, структурата, по-лесно се разваля, поради което се налага влагането на повече добавки в колбаси с МОМ. В Lidl няма да намерите колбас под собствена марка с механично отделено месо. Като част от стратегията ни за прозрачност доброволно декларираме количеството на вложеното месо в колбасите. Така клиентите ни могат да са сигурни, че даденият колбас наистина е направен от месо.
Друга група храни, на която обръщаме сериозно внимание, са плодовете и зеленчуците. Те са основна част от здравословното хранене, но обработката им с различни химични вещества води до негативни последствия както за околната среда, така и за нашето здраве. Именно затова прилагаме множество мерки, които целят намаляване на нежеланите вещества и замърсителите в плодовете и зеленчуците. За да постигнем това, всички доставчици на плодове и зеленчуци в Lidl са сертифицирани по GLOBAL G.A.P., което гарантира добри земеделски практики при производството. В допълнение, проверяваме готовата продукция за над 800 вида остатъци от пестициди, а остатъчните количества от пестициди следим да са 3 пъти по-малко от нормативните лимити.
Само за миналата година сме инвестирали почти 2 млн. лв. за лабораторни изпитвания на продукти под собствена марка, за сме сигурни, че това, което предлагаме на клиентите, е сигурно и безопасно.
- Знаем обаче, че здравословните храни и растителните алтернативи са скъпо удоволствие, което на фона на растящите цени, става още по-недостъпно за масовия потребител. Как можем да поддържаме подобен начин на хранене в тази ситуация?
- Качествената и здравословна храна трябва да бъде достъпна за всеки и това е залегнало в бизнес модела на Lidl като смарт ритейлър. Както често казваме, при нас клиентите не трябва да избират между качество и цена, защото получават и двете. Ние предлагаме качествени продукти, с оптимално съотношение качество-цена, на достъпни цени. А в допълнение, даваме възможност на потребителя да избира устойчиви продукти.
Но освен цените, важен аспект от достъпността на качествени и важни за здравето храни, е доколко е лесно да ги намерим чисто физически. Ако в София и големите градове изборът и възможностите са много, в по-малките градове това не е така. А със своята мрежа от 136 магазина в цялата страна, които постоянно се увеличават, ние сме близо до клиента. При нас всеки ден могат да намерят над 140 различни вида плодове и зеленчуци всеки ден, свежи и проверени. От една страна работим за това подобен тип продукти да са на един Lidl разстояние, т.е. нашите магазини да бъдат на близко разстояние до клиентите ни. От друга страна, в Lidl цените са максимално оптимизирани без компромис с качеството. Третата посока, в която работим, е за повече прозрачност, за да дадем възможност на нашите клиенти да вземат бързи информирани решения за осъзната покупка.
- Как Lidl отговаря на различните хранителни предпочитания и нужди, за да подкрепи персонализираното хранене?
- Отдавна сме припознали необходимостта от наличие на качествени и достъпни продукти за специфични хранителни режими. Затова на рафтовете на Lidl се увеличава постепенно дела на високопротеинови продукти, веган и вегетариански предложения, безлактозни и безглутенови продукти. През март м.г. взехме решение да намалим трайно цените на веган и вегетарианските продукти под собствената ни марка Vemondo. Така цената им стана идентична с тази на техните конвенционални алтернативи. Сега в Lidl може да си купиш овесено или бадемово мляко на цената на обикновеното краве мляко. Отскоро въведохме и друга алтернатива за нашите клиенти – кето хляб, още един пример за грижата ни към специфичните предпочитания на потребителите. За хората, които търсят продукти без глутен при нас могат да открият високо качество безглутеново брашно, безглутенова паста, бисквити, а също и нарязан хляб. Ако хранителният им режим изключва лактоза, препоръчвам прясното ни мляко без лактоза 2,8% и безлактозния йогурт 3,8%.
- Кои са продуктите, които предлагате в Lidl, и бихте препоръчали за балансирано хранене и дълголетие?
- Много са продуктите на нашите рафтове, които предоставят възможност за осъзнато хранене или #ХраненеСмисъл. Ако трябва да дам конкретни съвети –консумирайте повече храни от растителен произход спрямо животинските продукти като препоръчителното съотношение е 70:30; стремете се в менюто ви да преобладават храни със зелен Nutri Score; опитайте се да замените белия хляб с пълнозърнест. Тъй като консумацията на 90g пълнозърнести храни на ден може значително да намали риска от диабет и сърдечно-съдови заболявания според експертите от Европейския съвет за информация за храните (EUFIC). Ако нямате време да приготвяте салата и подминавате редовно рафтовете със пресни зеленчуци – зоната с охладени храни в Lidl предлага готова за консумация, почистена и измита салата, която трябва само трябва да овкусите. Ето един пример как с малко усилия може да си осигурите устойчив, здравословен, балансиран и бърз обяд: вземете от пълнозърнестите ни тортили, за да си осигурите достатъчно фибри, добавете от сметановия ни крем за мазане Pilos с 49,9% редуцирано количество добавена сол, изберете готова за консумация измита салата и сложете няколко фалафели Vemondo. Нито е сложно, нито скъпо, а същевременно е вкусно и полезно. И на финала – бъдете осъзнати за влиянието на храната върху вашето здраве и здравето на планетата ни. Защото всяко наше действие – като производители, търговци, но и като потребители, родители и приятели – е от огромно значение за нашето здраволетие.
[1] Планетарната здравословна диета е разработена през 2019 г. от 37 от водещи световни учени като част от комисията EAT Lancet и предлага план за глобален хранителен преход, който ще позволи на нарастващото население да се храни здравословно в планетарните граници до 2050 г.
Повече информация за ангажимента на смарт ритейлъра към осъзнатото хранене може да намерите на официалната страница на Лидл България или в Политиката за осъзнато хранене.