
„БАТ България" е първа и единствена в България компания, която има пълно потрфолио от алтернативни на цигарите продукти
В началото на 60-те години на миналия век Швеция се е сблъскала с голяма криза в общественото здравеопазване - почти половината от шведските мъже са пушели. Днес страната е напълно трансформирана, като нивата на тютюнопушене сред възрастните са на път да паднат под 5%, което с право й отрежда статута на държава без тютюнев дим. Тя ще бъде и първата страна в света, която ще постигне амбицията да снижи до минимум тютюнопушенето 15 години преди целта на ЕС да постигне това през 2040 г. Дотогава има изгледи всяка друга държава членка да е изостанала след Швеция, и то с голяма разлика. Това забележително постижение е резултат от дългогодишен експеримент за намаляване на вредите, който се оказва доста по-ефективен от всякакви забрани. И предоставя доказателства, че замяната на тютюнопушенето с бездимни никотинови продукти води до по-значителни ползи за общественото здраве.
Успехът на Швеция произтича от десетилетия на преосмисляне на контрола върху тютюна, интегрирането на бездимни никотинови продукти с традиционни мерки, докато други нации категорично се противопоставят на никотина. Вместо да забранява или прекомерно да ограничава никотиновите продукти, Швеция възприе по-безопасни заместители.
Преходът започна с традиционния снус, последван от въвеждането на електронни цигари и никотинови паучове. Така тези алтернативи, които са достъпни и социално приемливи, помогнаха на Швеция успешно да намали процента на тютюнопушене с 54% от 2012 г. насам.
Видимите резултати от тази политика, станаха известни миналия ноември, когато правителството публикува данни, според които Швеция е с драстично по-ниски нива на заболявания, свързани с тютюнопушенето. Смъртността от рак на белия дроб при мъжете в страната например е с 61% по-ниска от средната за Европа, със съответстващи 34% по-нисък процент на общите смъртни случаи от рак. Данните показват също, че сред родените в Швеция възрастни, само 4,5% пушат. Сред шведските граждани, които са родени другаде в Европа, процентът на тютюнопушене е 7,8%. Но това също е с около 30% по-нисък резултат от средното за ЕС и е допълнително доказателство за ефективността на тази политика, която цели намаляване на вредите.
Ако всяка страна следваше шведския подход и направи алтернативите на тютюнопушенето по-достъпни за пушачите, приблизително 355 000 живота биха могли да бъдат спасени всяка година в ЕС. Това са повече от 3,5 милиона за едно десетилетие.
„Швеция е еталон за високи постижения в намаляване на вредата от тютюнопушенето, тъй като пълнолетните потребители там осъзнават намаления рисков профил на никотиновите паучове спрямо цигарите. Тази тенденция спрямо новите продукти наблюдаваме и у нас, като се радваме, че водещият световен бранд никотинови паучове на БАТ – Velo, е също част от нашето портфолио в България, като тази алтернативна категория има своя потенциал. За да развиваме иновативните продукти, за бизнеса е важно да оперира в стабилна, предвидима и балансирана регулаторна и фискална рамка, каквато е тази в България", каза пред журналисти Мила Маречкова, изпълнителен директор на „Бритиш Американ Табако" България (БАТ).
„Наскоро БАТ представи „Omni" - изчерпателен и основан на доказателства научен ресурс, който обединява цялата информация за извършените над 265 научни изследвания върху своите бездимни продукти, сред които са и никотиновите паучове. Тези иновативни продукти произвеждат в пъти по-малко токсични вещества, имат малък или никакъв биологичен ефект върху човешките клетки и показват благоприятни резултати за биомаркери за вреда и потенциална вреда в клинични прочувания при пълнолетни хора в сравнение с тютюнопушенето. "БАТ България" към момента продължава да е първата и единствена компания у нас с мулти-категорийно портфолио от иновативни продукти – продукти за нагряване, които се използват с иновативното устройство glo, електронни цигари и никотинови паучове, под утвърдени глобални брандове на БАТ", каза Кирил Георгиев, директор регулаторни въпроси на компанията.