
Искам шаша(б.а. - чаша)!
Шашокъде е (б.а. - Сашо)?
Уж “децата вече се раждат с висше”, но във всеки следващ набор все повече момчета и момичета говорят по бебешки неразбираемо.
А точното произнасяне на думите е един от критериите за училищна зрялост. Тя включва необходимото развитие на детето в социално, биологично и психологично отношение, обяснява д-р Анелия Момчилова, главен експерт в отдел "Токсикологични и физиологични изследвания на човек" на столичната инспекция за обществено здраве. Там неусетно за детето с тестове и игри може да се провери дали е узряло да тръгне на училище. Процедурата отнема не повече от половин час.
Малкият човек изобщо не разбира, че го изпитват. Ползват се картинки (вижте примерите в галерията). Освен за верни отговори се следи и за колко време може да се концентрира.
Сред ясните сигнали, че детето е пораснало само на години, а иначе си е мъничко, е затруднено общуване с връстници. Друг от белезите е трудното задържане на вниманието. Някои направо започват да драскат, когато ги накараш да оцветяват в блокчето, и се отказват на третата минута. А на 6-7-годишна възраст детето вече трябва да може да се съсредоточи поне 15 минути върху определена задача, казва д-р Момчилова.
Като цяло броят на неузрелите за училище намалява и в последните набори са 13-15 на сто при около 20 на сто преди. Най-голям е процентът обаче на тези, които говорят неправилно - 8 на сто.
Много родители не разбират или подсъзнателно не искат да разберат, че детето има дефект, и неглижират проблема. Намират оправдания: говорели си така, по бебешки, защото са с мама. Или: в училище с другите деца ще си оправи говора. И още по-често: и татко му така си мънкал, когато е сред близки.
Поправянето на дефекта обаче става много трудно след 8-годишна възраст, твърди специалистката. Най-добре логопед да поеме детето още докато е в забавачка. Защото във 2-и-3-и клас се задълбочават изключително и това пречи на образованието.
Според специалистката намаляването на незрелите 7-годишни се дължи на задължителната предучилищна година, въведена през 2003-а.
“Нулевата” година подготвя малките за изпитанията на истинското училище. В 1-и клас те не се сблъскват за първи път с предметите български език, математика, социални дейности, конструктивни игри. Такива часове, но по-кратки и прикрити под формата на игри, са имали и в предучилищната група. Това е и времето да се навакса известно изоставане. Защото последното лято преди тръгване на училище не стига за създаване на навици, категорични са от лабораторията.