
Заетостта на ученика в повечето дни от работната седмица бие и натоварването на работохолика. Детето в 1-и и 2-и клас има близо 4,5 часа задължителни уроци на ден.
Седмично му се падатпо 4 часа свободно-избираема подготовка и 1 час на класния отгоре. Тази допълнителната заетост всъщност важи за всички ученици.
За първокласника обаче е много важна и работата вкъщи - с родител или близък. За стандартния ученик са достатъчни около 2 часа. На тези, които са по-назад с материала или са много разсеяни, са необходими 3 часа, за да догонят постигнатото равнище на връстниците си, обясняват начални учители.
Ако теглим чертата, в някои дни първокласникът работи 8,5 часа на ден.
Не дай си боже родителят да е полудял от амбиция и да му измисли още ангажименти. Според психолози и педагози уроците в училище, както и физическото, са достатъчни за малкия първокласник, който поне 3 месеца е в шок от новата среда.
Каките и батковците от началния курс (четвъртокласниците) се трудят малко по-малко. Те вече се справят по-лесно с поставените задачи, защото са натрупали опит.
Задължителните им уроци според учебния план са 5. Може да има и час отгоре, ако има свободно-избираема подготовка. Вкъщи работата е по-малко, но и това зависи от родителите. Според учители най-много усилия поглъщат разказвателните предмети. Още първия истински учебен ден (вчера) някои педагози натовариха възпитаниците с 2 страници уводен урок за България по предмета “Човекът и обществото”. Усвояването му глъта 2 часа четене вкъщи.
30 ч седмично са натоварени от 5-и до 8-и клас. Истината обаче е, че точно в тази възраст майките стават особено чувствителни поколението им да е номер едно във всичко и “раждат” множество задачи. Учениците ходят на английски език поне два пъти седмично, а занятията са от 2 часа по 45 минути.
Средно по 6,4 часа е работният ден на горния курс. Гимназистите обаче са свръхнатоварени, защото повечето гонят високи бележки на матурите и за вуз.
Вината за страха на учениците от лоши оценки в повечето случаи е на майката и бащата. Драматизирането разболява децата и им насажда чувството, че никога няма да станат достойни за очакванията на родителите. Психиатрите съветват да се дават оценки за работата, а не за детето. Заради особеностите на детския организъм развитието следва често модела две напред една назад. Особено в началното училище през няколко месеца може да се стигне до отстъпление заради незрялата нервна система, но при емоционална подкрепа от семейството кризата се преодолява бързо. Ако прилежният първолак започне да пише безобразно, можете да го похвалите: Толкова бързо научи буквите! А в подходящ момент да предложите помощ за правописа.