Крайбрежните водорасли пречистват водата от болестотворни бактерии

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/6063452 www.24chasa.bg

Учени от Корнелския университет в САЩ откриха, че съдържанието на болестотворните бактерии в морската вода с водорасли край брега е три пъти по-малко от местата, където няма растителност, предаде ТАСС, цитирана от БТА.

"Група учени използва тест на ентерококи (вид бактерии) - стандартен тест на Агенцията за опазване на околната среда в САЩ за оценка на риска за здравето от канализацията в местата за отдих. Той целеше да бъде установено влияят ли водораслите върху съдържанието на бактерии. Във водните проби, събрани около плажовете, съдържанието превишаваше допустимото ниво 10 пъти. Учените обаче откриха, че в морската вода с много водорасли количеството ентерококи е три пъти по-малко", пише изданието "ЮрикАлърт".

Учените от Корнелския университет под ръководството на професора по екология и еволюционна биология Дрю Харвел изследваха състоянието на коралите в крайбрежния архипелаг Спърмонд в Индонезия. Но след няколко дни работа целият екип се разболя от дизентерия.

Експертите решиха да изследват крайбрежните води за налични бактерии. Там, където не растяха водорасли, изследователите откриха около 20 патогенни вида бактерии, които застрашават здравето както на морските безгръбначни и риби, така и на човека.

Тъй като коралите често са в съседство с водорасли, екологът Джоли Лам и неговият екип изучиха здравословното състояние на над 8 хил. от тези морски животни. Резултатите показаха, че коралите, обградени от водорасли, боледуват два пъти по-рядко, от тези, които са на места без водна растителност.

Учените още не могат да дадат точен отговор защо в масивите от водорасли има по-малко бактерии. Проф. Дрю Харвел предполага, че причините може да са няколко: животните, обитаващи плантациите от водорасли, могат да филтрират патогените, като ги изяждат; възможно е микробите просто да се прилепват към повърхността на водораслите.

Изследователите се надяват работата им да привлече вниманието на човечеството към ролята на тази екосистема, защото по техни данни всяка година планетата ни губи 7 % водорасли.

Пазарувай в MediaMall.bg - книги, музика, филми и абонаменти