Здравословните свойства на семената и мястото им в менюто

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/6124640 www.24chasa.bg

Семената, също както и ядките, са безценен източник на протеини, фибри, витамини, микроелементи, полезни мазнини. Любителите на кулинарията са наясно, че семената са най-лесният начин да се направи едно ястие по-интересно – като му се придадат необичайни нотки и лека хрупкавост. Важно правило обаче е да не прекаляваме с количеството: винаги спазвайте препоръчителните дози.
Семената са едновременно лека и питателна храна, която засища, без да оставя усещане за тежест в стомаха. Освен това изключително наситени с витамини, минерали, протеини, етерични масла. Най-голямо количество хранителни вещества има в ядрото на семката.

Как да ги консумирате

Най-сигурният начин да получите максимум полза от семената е консумацията им в суров вид. При нагряване се разрушава естествената структура на витамините, минералите и етеричните масла. Ако не можете да отстраните люспата, или пък тя е твърде здрава, за да се сдъвче, семената може да се накисват или смилат. Диетолозите препоръчват да избягваме пържените, захаросаните или осолени семена.

Ленено семе

Препоръчителната доза е 1 с.л. дневно (смляна непосредствено преди консумация). За ползата от лененото семе говори още Хипократ, като го препоръчва срещу болки в стомаха. А Карл Велики дори е приел закон, задължаващ поданиците му да включват редовно семена от лен към храната си.

Днес е известно, че леното семе съдържа вещества, които са в състояние да намалят възпаленията в организма. Понижават риска от развитие на заболявания на гърдите при жените и на простата при мъжете. По съдържание на фибри 1 с.л. ленено семе е равна на ½ ч.ч. овесени ядки. Разтворимите фибри спомагат за понижаване нивото на холестерола в кръвта и така предпазват от инфаркт и инсулт. Семената на лена са един от най-добрите източници на омега-3 мастни киселини (дневната норма се покрива само от 1 ч.л. ленено семе). Нормализират мастната обмяна, богати са на фибри, пречистват стомаха и стимулират дейността му, предпазват от запек. Затова лененото семе е особено препоръчително за хора, които се опитват да свалят наднормените килограми – но не само за тях.

Семената на лена са особено препоръчителни за жени в менопауза, тъй като съдържат растителни хормони, сходни по действието си с женските хормони. Подобряват хормоналния баланс, правят кожата и косата здрави и блестящи. Диетолозите препоръчват да смиламе лененото семе в кафемелачка непосредствено преди употреба – така ще се възползваме максимално от полезните му качества. Можете да го добавяте към кисело мляко, както и да поръсвате с него салати, супи и ястия.

За останалите семена и техните ползи за здравето четете на mila.bg

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

След смъртта на мъжа ми всички ми обърнаха гръб и искаха да ме смачкат! Той ми помогна да се справя с тежката депресия "Георги Парцалев ми спаси живота, след като всички ми обърнаха гръб! Затова с удоволствие ще получа почетния му знак." Това каза пред вестник "България Днес“ актрисата Стоянка Мутафова,

Вдовицата на убития командос Емил Шарков в Холандия с новата си любов Милена Шаркова и любимият й мъж се впуснаха в нови пътешествия, видя "България Днес". Вдовицата на застреляния командос Емил Шарков отиде с новото си гадже в Амстердам. Там двамата се отдават на романтичен воаяж и обиколки из най-красивите кътчета на холандската столица.

И на 74 години голямата Цветана Манева е в завидна форма, видя "България Днес". Играещата ролята на баба Злата в "Скъпи наследници" и на Цвета Андонова в "Под прикритие" актриса използва всеки свободен момент, за да свърши нещо полезно. Със спортни обувки и очила с дебели черни рамки, Манева бързаше за поредната си делова среща.