При високо кръвно намалете захарта и солта, яжте кайсии и овесени ядки

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/6501312 www.24chasa.bg
Горната граница на нормата на кръвното налягане за здрави хора е под 140/90. СНИМКА: Pixabay

Хипертониците да внимават за дефицит на калий, цинк, магнезий и витамин D

Хипертонията е един от водещите рискови фактори за сърдечносъдова болест. В България около 1,5 млн. души имат високо кръвно.

За здравите хора горната граница на нормата за кръвното е до 140/90 мм живачен стълб, а оптималното кръвно е до 120/80.

Все повече хора в активна възраст, основно мъже, страдат от хипертония и промяната в начина на живот е най-съществената част от терапията им.

Храненето, физическата активност и стресът имат ключова роля в борбата с високото кръвно. Съвременният начин на живот включва висококалорично хранене с прекомерно количество сол, захар, вредни мазнини и въглехидрати.

В комбинация с

обездвижването

и пушенето това

е бързата писта

към хипертония,

диабет тип 2, коронарна болест, атеросклероза, инфаркт и инсулт.

“В момента медицинската наука изследва въпроса кое е по-вредно при хипертония и въобще сърдечносъдови болести: солта или захарта. Вече има доказателства за увреждащата роля на захарта, така че съветваме пациентите да намалят сладкото”, казва доц. Добрин Василев, началник на Клиниката по кардиология в УМБАЛ “Александровска”.

Простите захари със сигурност вдигат кръвното, а механизмът как става това все още се изяснява.

Солта има непосредствен директен ефект върху кръвното и всеки, който чуе диагнозата хипертония, е предупреждаван да намали солта.

Българите

са сред

европейците,

които най-много

злоупотребяват

със сол,

което със сигурност има връзка с многото болни от сърце и бъбреци.

Хипертонията всъщност се дели на сол-чувствителна и сол-нечувствителна и според американски източници към първата група се числят 51% от хората с високо кръвно. При тях ограничаването на солта е изключително важно, а допустимото количество на ден е 1,5 г.

При артериална хипертония е много важен балансът на калия и натрия, обяснява доц. Василев.

За добър контрол на високото кръвно е нужно човек да има добро насищане с калий в кръвта. Нормата е между 3,5 и 5 милимола на литър кръв (mmol/l), но при сърдечносъдови нарушения, както и при аритмии калият трябва да е между 4 и 5, допълва той.

Един от основните начини за постигане на контрол върху високото кръвно е чрез правилно хранене, достатъчна физическа активност и прием на някои добавки. Ето какво препоръчват Стивън Синатра от Медицинския университет в Кънектикът, САЩ, и Марк Хюстън от Медицинския университет в Тенеси, САЩ, въз основа на данните от големи проучвания.

В приема на натрий е в сила препоръката за намаляване, като при хипертоници се допускат до 1,5 - 2 г на ден. Балансът на натрия с другите нутриенти, особено с калия, магнезия и калция е много важен и за намаляване на кръвното, и за намаляване на риска от сърдечносъдови и мозъчносъдови инциденти.

Калият е важен елемент при високо кръвно. Най-богатите доставчици са кайсиите и смокините, особено сушените, както и бобът, картофите, сьомгата, спанакът, бананите, печурките и др.

За дневен прием при хипертония се препоръчват 4-5 г калий срещу 1,5 г сол. Някои състояния и лекарства - като диуретици, бронходилататори и др., може да доведат до дефицит на калий.

Не бива да се

допуска

дехидратация,

а тя е характерна за злоупотребяващите с алкохол и кофеинови напитки например.

Срещу високо кръвно е важен и високият прием на магнезий - поне 500 мг до 1 г на ден. Този елемент увеличава ефекта на антихипертензивните лекарства.

Не бива да се допуска и дефицит на цинк, тъй като той е свързан с хипертонията, инсулиновата резистентност, високия холестерол. Цинкът освен това намалява оксидативния стрес върху клетките, предизвикан от натрупването на калций. Препоръчва се дневният прием при хипертония да бъде 50 мг, а при здрави хора е по-нисък.

Витамин D може да има директен и независим ефект върху кръвното и инсулиновия метаболизъм. В България се препоръчва прием под формата на добавка към храната през месеците без слънце.

Сред помагащите при високо кръвно храни и напитки са черният шоколад и какаото с високо съдържание на полифеноли - поне 30 мг.

В България препоръчителното количество черен шоколад е 30 мг на ден. Проучвания доказват ефект при 100 мг на ден.

В дневното меню трябва да присъстват и храни като овесени ядки (каша) - 60 г на ден, или овесени трици - 40 г, както и чесън - по 4 скилидки.

При мазнините

е изключително

важно да се

изключат

трансмастните

киселини

(трансмазнини) и за целта трябва да се четат етикетите на храните - следете за понятието “хидрогенирани растителни масла”. Най-често трансмазнини има във вафли, бисквити, сухи пасти, шоколадови изделия с ниско качество, в храните от веригите за бързо хранене и др.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

ЦСКА 1948 ще доиграе сезона във Втора лига и най-вероятно ще приключи съществуването си. Това разкри "Спортал". На проведеното събрание на клубните акционери е станало ясно, че перспективите пред "червените" не са добри. Футболистите ще завършат сезона. След това ще има нова сбирка, за да се реши окончателната съдба на клуба.

Димитър Бербатов не би се кандидатирал да управлява българския футбол, ако не е напълно готов за това. "Имам много амбиции, свързани с различни неща - каза той пред NOVA. - Да ръководиш целия футбол наистина трябва да си много готов. Да знаеш къде отиваш, как ще действаш, хората, с които ще работиш, защото не може да си сам. Да имаш съмишленици.

Жена е новият изпълнителен директор на Висшата лига. Сузана Динидж ще застане на поста от началото 2019-а. Тя ще замени Ричард Скъдамор, който бе начело на Премиършип 19 години. Динидж се превръща в първата жена, която заема толкова важен ръководен пост във футбола. Това на практика я превръща в най-могъщата жена във футбола и в британския спорт.