Зоната е начин на живот, към който човек винаги се връща

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/6839841 www.24chasa.bg
Катя Божкова е ресторантьор с повече от 20 години стаж СНИМКА: Йордан Симеонов

Zchef е единствената кухня, която следва зоновото хранене

- Катя, как се запознахте с режима на хранене “Зоната”?

- С режима “Зоната” се запознах преди 5-6 години случайно.

Започнах да го разучавам, защото видях, че е нова ниша, която наистина може да бъде разработена. Първо прочетох книгата на създателя му д-р Бари Сиърс, след това го тествах върху себе си и установих, че прилагането му е много трудно, ако не си човек, който се занимава с храни и грамажи. На мен ми беше лесно, защото аз правя това цял живот. Това е и причината никой до момента да не е направил такава кухня у нас.

В началото го използвах доста неразумно – само за да контролирам собственото си тегло. По-късно разбрах за всички здравословни ползи. За две седмици свалих 3 килограма, които дори не съм искала да си отидат.

Доказа ми го и моето семейство, което направи голяма трансформация.

Приятелят ми

свали 30

килограма,

майка ми - 15,

но като бонус

успя да махне

хапчетата за

щитовидна

жлеза, които

пиеше 22 години

Успях последните години да създам невероятни навици за хранене и у сина ми. Той напълно самостоятелно може да приготвя зоновата си храна, където и да е. Всичко това ми се отплаща като 100-процентова превенция за него и семейството ми.

- Какво представлява “Зоната”?

- “Зоната” категорично е начин на живот, към който всеки човек се връща, и пред нашите клиенти стои условието, че трябва да са готови да направят голяма промяна със себе си. Ние сме тук, за да им помогнем в тази промяна. Топенето на мазнини е страничният ефект на режима. На първо място това е хормонално хранене, което е обвързано с поддържане на нормални нива на кръвната захар.

Когато се храним с правилните пропорции въглехидрати и протеини, ние балансираме инсулина и глюкагона, които ни дават стабилни нива на кръвна захар. Вече самата зона е производство на айказаноиди. Това са най-мощните хормони в организма, които или ни оздравяват, или ни разболяват.

Много често, като дойде клиент при нас и пита защо е пълен, а почти не яде, ние разпитваме какъв е неговият храноден. Тогава разбираме, че яде лъжица мед за закуска, малко плодове след това, голяма салата на обяд и към нея крем супа примерно – това са все въглехидрати, от които нивата на кръвна захар започват да играят постоянно. Оттам идва умората, още нужда от храна и сладко. Нестабилните нива на кръвната захар ни карат да се чувстваме по този начин.

Така че

плод на закуска –

да, но с едно

парче сирене в

правилното

съотношение

и няколко

маслини, за да

балансираме

храненето

- Какво означава съотношението 30:40:30?

-Д-р Сиърс е изчислил, че ако приемаме повече благоприятни протеини, въглехидрати и мазнини в съотношение съответно 30:40:30, те ще покрият изцяло нуждата на тялото и ще поддържат хормонален баланс в наша полза. Благодарение на това, че няма да консумираме нищо в повече, ще изчистим и телесните си мазнини.

Съотношението се поддържа с т.нар. мерна единица блок. Един блок протеини например е 7 г., един блок въглехидрати - 9 г. и мазнини – 1,6 г. Колко блока са необходими, зависи от индивидуалните размери на човек - ръст, килограми и т.н.

Нямаме прием на храна, при който в организма ни да не влязат мазнини, въглехидрати и протеини в съотношение 30:40:30.

Д-р Сиърс гледа на храната като на лекарство и дава много добър пример, че когато отидем на лекар и той ни изпише лекарство, ние не го изпиваме наведнъж. Същото е и с храненето - когато знаете, че трябва да изядете 70 грама протеини за деня, не ги изяждайте наведнъж.

При “Зоната” имаме пет хранения, или 5 приема на лекарство, с които поддръжаме много бърз метаболизъм и постоянно производство на хормони в стабилни нива.

- Какви са нейните предимства?

- Големите ползи на режима са връщането на добрия тонус, енергията, концентрацията, самоувереността, както и начинът, по който човек възприема себе си. Тази промяна изпитах не само аз, виждам я в семейството си, в екипа, с който работя, както и в много от нашите клиенти.

Освен това, за разлика от много други режими, тук лишения няма. Позволено е дори и сладкото, разбира се, приготвено пак по зонов принцип.

Най-хубавото също е и

късната закуска,

която всъщност е

последното

хранене за деня и

се прави между

15 и 30 минути

преди лягане

В началото много хора отказват да я правят, но след известно време търсят точно нея.

Закуската и късната закуска са най-важните хранения. Сутрин трябва да се хапва максимум час след ставане. Това е настройка на часовника да работи в такт. Закуската дава сигурност, че няма да огладнеете до обяд, дава концентрация. Късната закуска пък е последна хормонална настройка.

- С какво този режим се различава от всички други?

- Вече няколко десетилетия този режим остава неоспорван. Има модерни диети, които се появяват във времето. Актуални са за известен период от време, примерно година - две. Разбира се, всеки един режим дава естетически резултати, но ограничаването на един от макронутриентите неминуемо дава отражение върху организма рано или късно.

При този режим се храним задължително с много добра пропорция от всеки един макронутриент -

храним ставите,

костите, мозъка,

получаваме

мазнини, за да си

свършат те

работата и за да

създадат добри

айканазоиди

Разликата между “Зоната” и другите режими е, че това е доказан начин на хранене, който лекува здравословни заболявания и не е оспорван в продължение на десетилетия.

- Разкажете повече за Zchef.

- Zchef е кухня, каквато няма на друго място в България. Открихме я преди 8 месеца. Тя е резултатът от моето пристрастяване към режима.

Реализирането

стана

благодарение на

актрисата Марта

Вачкова

С нея се запознах преди година. Нейното желание да опита режима, както и постигнатите резултати, които задържаме вече седем месеца, ме увериха, че наистина има ефект и че аз мога да работя с други хора - извън семейството ми.

- Какво предлагате?

- Основната ни услуга е приготвяне и доставка на храна, приготвена на принципа на зоновия режим. Работим с индивидуални клиенти, предлагаме и седмични менюта.

Другата ни дейност са консултации с хора – чрез срещи, по телефон или чрез имейл, които искат сами да усвоят режима. Имаме и няколко пакетни програми за хора, които са извън София. За тях разработваме готови едноседмични, двуседмични менюта. Съвсем отскоро имаме и спортни режими.

- Могат ли хората да приготвят и сами храната си по “Зоната”?

- Освен да сме в помощ и опора на хората при спазването на режима,

нашата цел е

да ги научим

да променят

навиците си

и да усвоят

принципите

на готвене

От практиката ми съм забелязала, че са им нужнии между 1 и 3 месеца за това. Освен това ние не предлагаме храна за събота и неделя именно с тази цел - да се научат да се справят сами, за да могат да задържат постигнатото.

- Къде хората могат да ви открият?

- За момента работим само в София. Имаме планове за развитие, тъй като получаваме запитвания от цялата страна. Обмисляме вариант и за франчайз, специално за Варна и Пловдив.

(Специално за читателите на в. “24 часа” Катя Божкова предостави две рецепти и примерно дневно меню - в каретата в дясно, направени на принципа на “Зоната”. Как да приготвим бананови бонбони с кашу, тя споделя за първи път.)

 

БАНАНОВИ БОНБОНИ С КАШУ

ПРОДУКТИ:

Овесени трици 180 г.

Кашу 120 г.

Фурми 80 г.

Протеин ванилия 30 г.

Протеин шоколад 150 г.

Зрял банан голям 120 г.

НАЧИН НА ПРИГОТВЯНЕ:

Режем фурмите на едро и ги накисваме в топла вода за около 15 минути. През това време смесваме всички сухи съставки. Намачкваме банана в отделна купичка. След като фурмите са се накиснали, ги изцеждаме хубаво от водата, като запазваме част от нея. Изцедените фурми блендираме до почти гладка смес и ги добавяме към бананите. Разбъркваме добре мокрите съставки и ги добавяме към сухите. Месим дълго време до получаване на лепкаво средно твърдо тесто. Правим бонбони по 16 г. за 0,5 блок и ги овалваме в шоколадов протеин.

МЪФИНИ БАЛАНС

ПРОДУКТИ ЗА 14 ПОРЦИИ:

Яйца 4 бр.

Белтъци 4 бр.

Краве сирене 210 г.

Нискомаслено мляко 200 г.

Овесени трици 240 г.

Зехтин 35 мл.

Бакпулвер 1 бр.

Щипка къри на прах

НАЧИН НА ПРИГОТВЯНЕ:

Първо разбиваме яйцата и белтъците, добавяме триците и ги оставяме да набъбнат. През това време сиренето се рендосва и се добавя към сместа. Сипва се зехтинът и се разбърква. В отделна купа се прибавя киселото мляко и се добавя бакпулверът. Разбърква се, докато шупне. След това го добавяме към останалата смес, слагаме кърито и сол, ако е нужно. 1 блок мъфини се разделя в две формички и се пече на 180 градуса до готовност.

ПРИМЕРНО ДНЕВНО МЕНЮ ПО “ЗОНАТА”

ЗАКУСКА: Мус от котидж лайт с белтъци, ленено семе и бадеми, пълнозърнести сухари, чери домати и ябълка

ОБЯД: Класически телешки гулаш с много зеленчуци и балансирана шопска салата, овкусена с малко зехтин

СЛЕДОБЕДНА ЗАКУСКА: Овесени мъфини с пуешко и кисели краставички

ВЕЧЕРЯ: Мариновано пуешко филе с изобилие от зеленолистни зеленчуци

КЪСНА ЗАКУСКА: Яйчени белтъци с черни маслини и портокал

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Гигантски 32-килограмов шаран бе уловен на езеро край София. Уникалното постижение регистрира Владимир Веселинов (31 г.) от софийското село Реброво. Той издърпал трофеен унгарски шаран на баластриерата край Враждебна, информира divoto.bg. Замятал е с дънна въдица, като стръвта е била протеиново топче с аромат на ананас.

Собственик на заведение прорязва 4 дървета и ги третира с вещество с цел умъртвяването им, за да застрои тротоарната площ до заведението си в кв. "Гео Милев", бл 109 столицата. За това сигнализира в социалните мрежи Михаил Димитров и призовава компетентните органи да вземат отношение по

Сложиха рога на писателката Калина Паскалева. Изкусителката се появи с две плитки под формата на рогчета в косата си пред известен столичен хотел, видя България Днес. Малко малко начумерена, любовта не спира да блика от нея. Красавицата се беше барнала с очила под формата на сърца във фаталния червен цвят.