Учени откриха 3 гена, отговорни за по-големия човешки мозък

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/6892161 www.24chasa.bg

Учени откриха три гена, които може да са играли ключова роля за увеличаването на размера на човешкия мозък, което е улеснило когнитивния напредък, съобщи Ройтерс.

Тези гени са характерни само за хората. Те са се появили преди три до четири милиона години точно преди периода, за който фосилите показват рязко уголемяване на мозъка сред предшествениците на човека, предава БТА.

Трите почти идентични гена, както и четвърти нефункциониращ, са наречени NOTCH2NL. Те са от генно семейство, което е на стотици милиони години и участва в ембрионалното развитие. Гените NOTCH2NL са активни в резервоара на нервни клетки на мозъчната кора, която отговаря за най-висшата умствена дейност, като познание, език, памет, разсъждения и съзнание. Гените забавят ембрионалното развитието на коровите стволови клетки в неврони и това води до производство на повече зрели нервни клетки в този район на мозъка.

Видът Австралопитекус афаренсис, чийто представител е Люси, е живял в Африка приблизително по времето, когато тези гени са се появили. Най-близките родственици на човека нямат такива гени. Маймуните и орангутаните са без тях. Нефункционален техен "братовчед" е открит у горилите и шимпанзетата. Неандерталците и Денисовците обаче са имали такива гени.

Нарушения в гените NOTCH2NL са свързани със заболявания като аутизма, шизофренията, както и прекалено голям или малък размер на главата.

Откритието е направено от учени от Свободния университет в Брюксел, университета в Льовен, университета на Калифорния в Санта Крус и медицинския институт "Хауърд Хюс".

Богаташко рали в центъра на София събра очите на минувачи, видя "България Днес". Братя Диневи с техните охранители, бившият заместник-външен министър Милен Керемедчиев с фамозния "Астън Мартин" и Крум Дончев с "Порше" бяха сред участниците в зрелищната надпревара, в която не липсваха и знойни моделки по секси облекло.

Не са много хората, които могат да познаят Васил Иванов-Лучано. Небезизвестният бивш министър на спорта видимо се е посъстарил и прегърбил, видя "България Днес". Макар и елегантно облечен и с кърпичка в джоба на сакото, някогашният министър не прилича на себе си. На 8 юни Лучано чукна 55 години.

Нова двойка футболист-манекенка се вля в редиците на българския хайлайф. Младежкият национал и футболист на "Болоня" Калоян Кръстев отскоро гушка едно от новите водещи лица на модна агенция "Визаж". Бившият играч на "Славия" е гадже с красивата Мария Димитрова. Тя е сред новите лица в агенцията на Жени Калканджиева.