Учени откриха 3 гена, отговорни за по-големия човешки мозък

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/6892161 www.24chasa.bg

Учени откриха три гена, които може да са играли ключова роля за увеличаването на размера на човешкия мозък, което е улеснило когнитивния напредък, съобщи Ройтерс.

Тези гени са характерни само за хората. Те са се появили преди три до четири милиона години точно преди периода, за който фосилите показват рязко уголемяване на мозъка сред предшествениците на човека, предава БТА.

Трите почти идентични гена, както и четвърти нефункциониращ, са наречени NOTCH2NL. Те са от генно семейство, което е на стотици милиони години и участва в ембрионалното развитие. Гените NOTCH2NL са активни в резервоара на нервни клетки на мозъчната кора, която отговаря за най-висшата умствена дейност, като познание, език, памет, разсъждения и съзнание. Гените забавят ембрионалното развитието на коровите стволови клетки в неврони и това води до производство на повече зрели нервни клетки в този район на мозъка.

Видът Австралопитекус афаренсис, чийто представител е Люси, е живял в Африка приблизително по времето, когато тези гени са се появили. Най-близките родственици на човека нямат такива гени. Маймуните и орангутаните са без тях. Нефункционален техен "братовчед" е открит у горилите и шимпанзетата. Неандерталците и Денисовците обаче са имали такива гени.

Нарушения в гените NOTCH2NL са свързани със заболявания като аутизма, шизофренията, както и прекалено голям или малък размер на главата.

Откритието е направено от учени от Свободния университет в Брюксел, университета в Льовен, университета на Калифорния в Санта Крус и медицинския институт "Хауърд Хюс".

Най-добрият ни лекоатлет в последните години Тихомир Иванов заведе гаджето на романтична почивка в Дубай. Скачачът и Елеонора Драгиева прекараха една незабравима седмица в емирството веднага след края на сезона. Двамата се настаниха в един от хотелите на самия бряг на Персийския залив на плажа Джумейра

*** Събрал шефът на фирмата състава и им съобщил, че секретарката е бременна. Тъй като тя била палава, всички навели виновно глави. Тогава извикали бай Иван портиера. - Бай Иване, ти имал ли си нещо общо със секретарката? - попитал деликатно шефа. -Ама моля ви се, на мойте години... - Хайде сега й съобщи, че е уволнена. *** Зима е.

Голям интерес към автомобилен салон София 2019 отчитат вносителите на автомобили в България от всички марки. По време на изложението тази година могат да се видят голям брой премиерни за българския пазар модели, което продължава до неделя. Снимки: Пламен