4 групи храни доказано “арестуват” холестерола

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/6905687 www.24chasa.bg

Учени от Торонто извадиха вкусно портфолио за здраво сърце

Растителните храни са известни като полезни за сърцето и кръвоносната система, защото не носят риск да наслоят мазнини по артериите и да стеснят диаметъра им - риск за високо кръвно и опасните последици от него.

Дали някои от плодовете на земята са особено подходящи за профилактика на високия холестeрол?

Да, казва екип от Департамента за науки за храненето към Университета в Торонто, Канада. Твърдението е подкрепено с доказателства за ефекта от “портфолио” с 4 групи храни. Изследванията им показват, че застъпването на продуктите в менюто има потенциал да пречи на складирането на холестерол. Той представлява комплекс от стероид и алкохол и е жизненоважен за организма, но когато неговата “лоша” разновидност - липопротеините с ниска плътност, е

в прекомерни количества,

става като бомба

със закъснител

Доказа се, че не ограничаването на определени храни, а наследствеността има основна роля. Около 80-85% от холестерола се произвежда от тялото ни, а само оставащата част постъпва с храната. Затова при генетично предразположение за свръхпродукция е важно едновременно ограничаване на богатите на холестерол храни и добавяне на такива, които съдействат за извеждане на липопротеините с ниска плътност от тялото.

Монреалската група нарежда в портфолиото за контрол на холестерола

храни, които са достъпни

и в най-бедната държава

Ако се степенуват по критерий “вкусно”, на първо място е групата на ядките. Фаворит са орехите и бадемите, но няма проблем да се заменят с достъпни местни видове: фъстъци, лешници, кайсиеви ядки и др. Малка шепичка може да намали с 5% лошия холестерол, а мазнините им са от най-полезните за сърцето.

Добре е всеки ден да се хапва и нещо, приготвено с бобови култури - фасул, грах, леща, нахут, соя и продукти от нея като тофу и соево мляко. Порция такова ястие или чаша напитка изважда още 5-6% от баланса на лошия вид липопротеини.

Гръбнак на портфолиото са растителните храни, богати на разтворими фибри - разнородна група, в която обаче базовият продукт е овесът и всички храни, в които е вложен щедро. Други много достъпни представители на групата са ечемикът, патладжаните, ягодите, гроздето,боровинките, ябълките, цитрусовите плодове. Този вид фибри “арестуват”, свързват холестерола и го извеждат от тялото, преди да премине в кръвта, където би бил опасен.

Мазните риби и растителните масла с полезни омега-3 мазнини са четвъртата група. Те помагат по два начина - омега-3 мастните киселини намаляват пряко триглицеридите в кръвта, а косвеният ефект е, че рибата замества в менюто месото, което съдържа повече от вредния вид животински мазнини. 

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Най-запалените рибари от София използваха ниските температури за леден риболов на езерото в

Красивата Калина най-вероятно е убита с техника от каратето, предполагат разследващите. Тялото на 25-годишното момиче бе открито в столичния кв. "Банишора" в сряда вечерта, а заподозрян за бруталното престъпление е приятелят на Кали, 23-годишният Васил Василев. Преди време той тренирал киокушин и дори се похвалил с тапия във фейсбук,

Руска легенда води нашите, 15 национални отбора кръстосват кукички Легендарният руснак Виктор Кисельов ще води подготовката на националния отбор на България за световното първенство по риболов на лед. Мондиалът ще се проведе на 26 и 27 януари у нас. Домакин е град Батак, а състезателите ще ловят на язовир "Широка поляна".