4 групи храни доказано “арестуват” холестерола

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/6905687 www.24chasa.bg

Учени от Торонто извадиха вкусно портфолио за здраво сърце

Растителните храни са известни като полезни за сърцето и кръвоносната система, защото не носят риск да наслоят мазнини по артериите и да стеснят диаметъра им - риск за високо кръвно и опасните последици от него.

Дали някои от плодовете на земята са особено подходящи за профилактика на високия холестeрол?

Да, казва екип от Департамента за науки за храненето към Университета в Торонто, Канада. Твърдението е подкрепено с доказателства за ефекта от “портфолио” с 4 групи храни. Изследванията им показват, че застъпването на продуктите в менюто има потенциал да пречи на складирането на холестерол. Той представлява комплекс от стероид и алкохол и е жизненоважен за организма, но когато неговата “лоша” разновидност - липопротеините с ниска плътност, е

в прекомерни количества,

става като бомба

със закъснител

Доказа се, че не ограничаването на определени храни, а наследствеността има основна роля. Около 80-85% от холестерола се произвежда от тялото ни, а само оставащата част постъпва с храната. Затова при генетично предразположение за свръхпродукция е важно едновременно ограничаване на богатите на холестерол храни и добавяне на такива, които съдействат за извеждане на липопротеините с ниска плътност от тялото.

Монреалската група нарежда в портфолиото за контрол на холестерола

храни, които са достъпни

и в най-бедната държава

Ако се степенуват по критерий “вкусно”, на първо място е групата на ядките. Фаворит са орехите и бадемите, но няма проблем да се заменят с достъпни местни видове: фъстъци, лешници, кайсиеви ядки и др. Малка шепичка може да намали с 5% лошия холестерол, а мазнините им са от най-полезните за сърцето.

Добре е всеки ден да се хапва и нещо, приготвено с бобови култури - фасул, грах, леща, нахут, соя и продукти от нея като тофу и соево мляко. Порция такова ястие или чаша напитка изважда още 5-6% от баланса на лошия вид липопротеини.

Гръбнак на портфолиото са растителните храни, богати на разтворими фибри - разнородна група, в която обаче базовият продукт е овесът и всички храни, в които е вложен щедро. Други много достъпни представители на групата са ечемикът, патладжаните, ягодите, гроздето,боровинките, ябълките, цитрусовите плодове. Този вид фибри “арестуват”, свързват холестерола и го извеждат от тялото, преди да премине в кръвта, където би бил опасен.

Мазните риби и растителните масла с полезни омега-3 мазнини са четвъртата група. Те помагат по два начина - омега-3 мастните киселини намаляват пряко триглицеридите в кръвта, а косвеният ефект е, че рибата замества в менюто месото, което съдържа повече от вредния вид животински мазнини. 

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Фолклегендата Руси Русев стана учител! Изпълнителят на вселенския хит "На бургаската гара" преподава на деца в училище "Христо Ботев" в бургаския кв. Долно Езерово. "Започнах втора учебна година като вокален педагог. Музикалната ми кариера продължава - имам участия и концерти, опитват се да правя нови песни, но и искам да уча деца.

Оплюваната и сочена с пръст за глупава плеймейтка Нора Недкова прецака Биг брадър! Блондинката изненадващо беше изгонена от риалити шоуто, но реално тя печели от цялата ситуация. Предисторията. В деня на напускането си на къщата Нора се скарва с продуцентите, защото личният й фризьор не я посещава достатъчно често.

Чалгарки + лоши момчета = класическа комбинация. Представителките на кръшния жанр имат силно влечение към мъже, които имат проблеми със закона. Или към парите им. Жоро Бирмата е последният виден любовник на фолкпевици, който е преследван от органите на реда и беше обявен за издирване. Младежът дълго време имаше връзка с Преслава,