Дефицитът на витамин D увеличава риска от инфекции при децата

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/7004656 www.24chasa.bg
Проучване отчита всеобщ недостиг на витамина сред българските деца. На малката снимка - д-р Надежда Римпова СНИМКА: Pixabay

Достатъчно е 3 пъти седмично да се пекат краката и ръцете за 5 до 15 минути

За ползите, важността и необходимостта от витамин D знае всеки. Обикновено той се свързва с функцията му да усвоява калция в организма, което спомага за здравината на костите. Все повече проучвания в последните години обаче доказват връзката му с по-сериозни заболявания като рак, диабет, сърдечна недостатъчност, автоимунни заболявания и дори затлъстяване. Децата с добър статус на витамин D пък боледуват по-малко от грип, настинка и други вирусни и бактериални инфекции на дихателните пътища.

Причината е, че той

действа като хормон,

който регулира

активността на

повече от 200 гена,

а рецептори за него се намират в почти всички тъкани и органи - мозък, кръвоносни съдове, бял дроб и др.

Български екип проучва в момента връзката между дефицита на витамин D и по-честото боледуване от пневмония и други респираторни заболявания при децата.

““Искаме да проверим дали децата с оптимален статус на витамин D боледуват по-малко от пневмония. Знаем, че витамин D е един от факторите, който има положително влияние върху имунната система”, обяснява д-р Надежда Римпова, педиатър в Клиниката по пулмология и интензивно лечение на Специализираната детска болница “Проф. Иван Митев”.

Връзката между витамина и влиянието му върху респираторните заболявания се проучва от години.

Рецептори за витамин

D се откриват в

имунните клетки -

моноцити и

макрофаги, борещи

се с инфекциозните

причинители –

вируси, бактерии и гъби.

“В лигавицата на дихателните пътища той насочва имунните клетки да произвеждат антиинфекциозни протеини и в този смисъл помага в борбата с респираторни инфекции. Те са най-често срещаните заболявания в детската възраст, което е и причината все повече да се интересуваме от влиянието му върху тяхната честота. Все повече данни сочат, че при достатъчни нива на витамин D малките деца боледуват по-рядко от грип, бронхит и пневмония”, обяснява д-р Римпова.

На първо време резултатите от проучването обаче показват, че масово сред децата стойностите на витамин D са недостатъчни. Това означва под 75 nmol/l, като остават такива дори и след като са се върнали от лятна ваканция на морето например, а би трябвало да са натрупали дори в повече, казва педиатърката.

Различни проучвания през последните години показват, че изненадващо голям брой хора в света имат дефицит на витамин D. Това се отнася и за България.

“Една от причините е, че не се излагаме на слънце. Децата също, те стоят повече вкъщи. Друга причина е, че в големите урбанизирани градове като София например

мръсният въздух

също пречи за

усвояването

на витамин D”,

казва педиатърката.

Най-много витамин D се синтезира в кожата ни, когато сме изложени на слънчева светлина. Тя осигурява 90% от нужните количества, като за такива са приети от 75 nmol/l нагоре. Под 50 nmol/lсе говори за дефицит, от 50 до 75 nmol/l за недостатъчност, а над 75 nmol/l е достатъчно ниво, като е най-добре да е между 100 и 110 nmol/l. Освен това, когато витаминът е натрупан в кожата, издържа 2-3 пъти повече от този, който се приема под формата на таблетки например.

Най-подходящото време да си набавим нужните количества е лятото. Тогава UVB лъчите, под действието на които витамин D се образува в кожата, са по-директни, за разлика от останалите месеци, когато падат по-косо.

Достатъчно е 3 пъти седмично да се пекат краката и ръцете за 5 до 15 минути между 10 и 15 часа. Когато сме на плажа, стигат и 5 минути, защото там излагаме цялото тяло. Също и в планината, защото там сме по-близо до лъчите. Не трябва и да сме се намазали със слънцезащитно мазило, тъй като то спира поглъщането на лъчите. Времето е кратко и за повечето хора не крие риск от изгаряне, подчертава д-р Римпова. След това може да се приложи слънцезащитно средство с подходящ фактор. Децата под една година, разбира се, трябва да седят под шарена сянка и да се пазят от директна слънчева светлина.

Витамин D може да се приема под формата на добавки, които съдържат препоръчителния дневен прием, а именно, за кърмачетата той е 400 – 600 IU дневно. Те могат да приемат и до 1000-1500 IU дневно. За децата до 18 год., както и за възрастните, се препоръчват 600 UI, като може да се достигне до 4000 IU на ден.

“Звучи много, но е доказано, че е безопасно”, казва д-р Римпова.

Друг източник на витамин D е храната, с която да набавим останалите 10%. Той се съдържа в млечни продукти, черен дроб, яйца и мазна риба - сьомга, треска, тон, скумрия. Една от първите храни, с които се захранват децата, е именно жълтък.

Дори новородените могат да развият дефицит на витамин D. “От една страна, са рискови, защото нивото на витамина зависи от това на майката – ако тя е дефицитна, и детето ще е дефицитно. А от друга страна, ако приемат само майчина кърма, няма как да имат достатъчно витамин D, защото в един литър има 40 единици. Затова и новородените, и децата до една година получават задължително между 400 и 600 единици витамин Д през устата. Това е профилактика на костното здраве в тази възраст”, обяснява педиатърката.

При възрастните пък рисковите групи са хората със заболявания, намаляващи синтеза или усвояването на витамина, например целиакия, кистична фиброза, възпалителните чревни заболявания, както и някои по-тежки заболявания с бъбречна и чернодробна недостатъчност. В групата попадат и хората със затлъстяване, тъй като витамин D е мастноразтворим и остава в натрупаните мазнини, вместо да се освободи в кръвообращението.

Няма един симптом,

който да подскаже

дефицит на

витамина

Недостигът се проявява с отпадналост, мускулна слабост, умора, обилно изпотяване, неспокойствие.

За да се избегнат, е най-добре да полагаме всички усилия, за да си го осигурим. Ако човек синтезира достатъчно витамин D през лятото, т.е. е достатъчно време на слънце, той ще натрупа количество, което ще го пази зимата. Разбира се, излагането на слънце не отменя консумацията на продуктите, които го съдържат, както и обратното, категорична е д-р Римпова.

Освен това т. нар. “некласически функции” на витамин D се проявяват при стойности над 75 nmol/l. Причината е, че организмът първо си “взема” витамин D за нуждите на костната система и всичко, което е в повече, отива в помощ на други органи”, обяснява педиатърката. Ако при децата тази функция е да намали респираторните заболявания, то при възрастните е фактор, който може да предотврати инфаркт, исхемична болест на сърцето и други заболявание на сърдечносъдовата система.

Твърде многото количество синтезиран витамин D обаче може да има и обратен ефект и трябва да се внимава. Тъй като той подпомага резорбцията на калций, може да се получи хиперкалциемия, т.е. да се повиши нивото на калций в организма, който да се отложи в бъбреците, съдовите стени и др. Опасност от хипервитаминоза обаче няма, ако човек получава витамин D от слънцето, защото в кожата съществува механизъм за регулация, който не допуска излишък.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Божигол чуква 33 г. с баджанака, Лозанова също идва на празника на бившия, татуира си името на вратаря 33 години празнува днес новата звезда на "Левски" Валери Божинов. "България Днес" научи от отлично запознати източници, че нападателят няма да прави шумен купон. Божигол ще посрещне Христовата възраст у дома.

Националите по риболов девети сред гръмотевици и мълнии Точно 734,51 килограма шарани улови България по време на традиционния шампионат на планетата в тази дисциплина. Това стигна на нашите риболовци да влязат в престижната десетката на най-добрите. Националите завършиха на девето място от 24 участващи държави. Шампион е ЮАР.

Млади влюбени в България открито демонстрираха чувствата си по случай днешния международен ден на любовта Св.