Дълъг живот с макробиотика

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/7023789 www.24chasa.bg
СНИМКА: PIXABAY

Макробиотичната диета е прилаган от векове начин на хранене с много вариации. При нея трябва да слушаш тялото си, което ти казва какво да ядеш. Затова е различна за всеки човек. Нейните закони и философия развива преди 100 години японецът Жорж Осава. В основата ѝ е древната китайска медицина, която цели равновесие на силите и енергиите ин и ян, от които зависят нашето здраве, щастие, благополучие и хармония с околния свят. Името “макробиотична” е съставено от латинското “макро” – голям, дълъг, и “био” – живот.

Какво представлява

Повечето макробиотични диети са вегетариански и дори веган и наблягат на натурални, органични храни местно производство. Пълнозърнест ориз, ечемик, овес, ръж, елда оформят дневното меню. Зеленчуците – зеленолистни и грудкови, бобовите, соята също са важна част от него.

Плодове, риба, морски дарове, семена и ядки се препоръчват 1-2 пъти седмично. Млечни храни, яйца, червено месо и преработени продукти почти напълно се изключват.

Естествената, “жива” храна се смята за източник на изобилие от енергия и важни фактори според последователите на диетата са къде е расла тя и как е приготвена, за да бъде тази енергия правилно насочена в тялото.

Хранителните продукти са разделени на разхлаждащи (ин) и сгряващи (ян). Колкото по-дълго се варят те във вода или на пара, толкова повече се добавя към ястието съставката ян и балансът се нарушава. За да променяме минимално свойствата на храната, най-добре е ястието от зърнени култури да се приготви в тенджера под налягане, а зеленчуците - само да се бланшират за кратко във вряла вода. Най-добра за съхраняване на енергията е консумацията на храната сурова.

Препоръчва се въглехидратите да са с нисък гликемичен индекс, както и солта да се замества с калий, а киселинните храни - с алкални.

Ред други правила определят този начин на хранене в зависимост от личния избор. Ученикът на Осава - Мичио Куши, написал няколко бестселъра по макробиотика, съветва всяка хапка да се дъвче поне 50 пъти, за да се подпомогне храносмилането. Той отхвърля електрическите котлони и микровълновите фурни, съветва да се изхвърлят тенджерите от метал и да се готви само в глинени съдове.

Хранителните продукти се класифицират въз основа на киселинността, мястото, където са расли - влажна или суха почва, по цвят, форма, аромат, консистенция. Основа на диетата са енергийно неутралните естествени продукти като пълнозърнените храни. Те трябва да съставят около половината от дневното меню.

Примерното меню включва овесена каша с плодове или черен хляб с лъжичка мед, чай или билкови отвари на закуска, зеленчукова супа, суши, тофу на обяд, ябълка за междинно хранене, кюфтета от просо и зеленчуци, настъргана ряпа със запечени водорасли за вечеря. Алкохолът не е препоръчителен.

Институтът “Куши” в САЩ препоръчва физически упражнения като бързо ходене, йога, танци най-малко 2,5 часа седмично и гимнастика за разтягане на мускулите. Някои разновидности на диетата включват медитация и будистки ритуали. 

Действие и точки

Макробиотичният хранителен режим предпазва от редица заболявания, лекува диабет, сърдечни проблеми и дори рак, казват последователите му. Той е условие за дълъг живот в добро здраве.

26-а в общата класация заедно с диетата “Абс”, макробиотичната диета е 26-а и по критерия “най-добро здравословно хранене”; 11-а е в сектора “най-добра растителна диета”; 15-а е в “най-добра за сърцето”; 18-а е в “най-добра срещу диабет”; 28-а е в областта “бързо сваляне на килограми”; 29-а е като “най-добра за отслабване”; 31-а е в “лесна за изпълнение”.

Колко струва

Пълнозърнестите и пресните натурални храни не са евтини, но пестите от пазаруването на месо.

Лесно ли се спазва

Този хранителен режим е различен от повечето диети и зачерква цели групи храни, което го прави труден за изпълнение и някои ентусиасти бързо се отказват. За рецептите трябва да ровите из книги и в интернет и да спазвате препоръчания начин на готвене, да се откажете от модерните съдове, от микровълновата.

Отслабва ли се

Според изследванията, ако в продължение на 10 дни ядете 3 пъти дневно варени, пържени, намачкани или смлени зърна, ще отслабнете до 4 кг. Менюто може да включва плодове и зеленчуци, но зърнените трябва да съставят 70% от него. Храненето завършвайте с туршия (можете да е със зеле, целина, краставици) - много важна част от макробиотичното меню.

Кой я следва

Сред най-известните последователи на диетата е Мадона, чийто личен готвач е специално обучен да приготвя менютата. Актрисата Гуинет Полтроу също постоянно е на пълнозърнести, зеленчуци, плодове, семена, бобови, риба, ядки и супата мизо и твърди, че това я подмладява с години. 

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Камен Тонов свързан с неофициалния охранителен бизнес на Балбузанов Участник от „Биг брадър“ се оказа коз на прокуратурата срещу Камен Балбузанов-Куката. Камен Тонов-Михаловски бе викнат в спецсъда, за да даде показания по дело за рекет, палежи и побои срещу плевенския ъндърграунд герой заради връзките си с неофициалния му охранителен бизнес,

Живея чрез изкуството. То ми е необходимо, за да съм това, което съм. Така обяснява работата и призванието си актрисата и художник Диана Димитрова. Шармантната красавица, която спечели симпатиите на широката публика след превъплъщението си в образа на д-р Зорница Огнянова от популярния сериал "Откраднат живот",

"Аз съм левскар. Искам да победим ЦСКА. Дали ще успея да им вкарам гол или не, е Божа работа!". Това заяви пред "България Днес" новата звезда на "Ботев" (Вр) Валери Божинов. Още повече че преди време той носеше синята фланелка на любимия си български отбор. Валери ще излезе срещу ЦСКА тази събота от 20 часа.