Китайски учени направиха важно откритие за „протеина на младостта"

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/7040039 www.24chasa.bg

Китайските учени откриха, че „протеинът на младостта", или SIRT6, който регулира стареенето при гризачите, е възможно да повлияе върху развитието на нечовекоподбните примати. Това откритие дава нови прозрения за изследването и лечението на нарушения, забавящи развитието, и метаболитните заболявания при хората, съобщава bulgarian.cri.cn

През 1999 г., учени, които изучават остаряването, откриха, че сиртуин гените и техните протеини, сред които е и SIRT6, имат връзка с дълголетието. През 2012 г. те установиха, че изобилието от SIRT6 протеини може да удължи живота на мъжките мишки с около 16%. Но ефектът от този протеин при по-развитите бозайници не бе проучен.

За да се справят с това предизвикателство, китайските учени с помощта на биоинженерството създадоха първите макаци в света, като премахнаха гените, които произвеждат протеина SIRT6. Това им позволи да наблюдават директно ефекта от липсата на протеина при приматите. Резултатите им бяха публикувани наскоро в научното онлайн списание „Nature".

Макар и при макаците без SIRT6 да не било забелязано ускорено стареене, както при гризачите, сериозни се оказал проблемът с вродените дефекти, причинени от забавения растеж на клетките, например в тъканите на мозъка, мускулите и други органи. Макаците, на които им липсвал протеинът, обикновено умирали няколко часа след раждането.

„Ефектът от недостига на SIRT6 е като да върнете биологичния си часовник наполовина назад", казва Джан Уейци, учен от Института по биофизика към Китайската академия на науките и един от водещите учени в настоящето проучване.

Ако същият ефект се приложи при хората, това означава, че плодът може да се развие само до петия месец в корема на майката, макар и да остане там до края на бременността.

Освен това Джан и екипът ѝ открили, че недостигът на SIRT6 в човешките нервни стволови клетки може да застраши правилното им превръщане в неврони. Това проучване предоставя допълнителни доказателства в подкрепа на неотдавнашното откритие на американски учени, които съобщиха за загуба на функции в произвеждащите SIRT6 гени в човешкия ембрион, което може да доведе до неравномерно развитие или смърт.

„Това означава, че SIRT6 е кандидат за човешки протеин на дълголетието, който може да регулира продължителността на живота и развитието ни", казва Джан.

SIRT6 може да бъде приложим и в разработването на лекарства за лечението на нарушения в развитието, които могат да доведат до широк диапазон от умствени и двигателни увреждания при децата, добавя Джан Уейци.

При възрастните SIRT6 може да се използва за производството на медикаменти за лечението на хронични заболявания, особено тези свързани с чернодробния или сърдечния метаболизъм, обяснява ученият. Някои проучвания също показват, че SIRT6 може да е от значение при лечението на рак и невродегенеративни заболявания като болестта на Алцхаймер.

„Това ще бъде важна тема за бъдещите изследвания", казва Джан Уейци. „Отворихме нов прозорец за открития и проучвания на още човешки протеини на младостта в бъдеще.", добавя ученият.

Известният кримигерой Атанас Мечев, по-популярен като Наско Гаргата, избира с тайфата професионални фотоапарати, видя "България Днес". В компанията на респектиращите си авери разследваният от прокуратурата като тартор на наркобанда Наско доста компетентно боравеше с езика на фотографа при покупката на апарат.

Лошото момче на италианския футбол Марио Балотели има ново гадже. Това е певицата Елоди. Двамата се запознали в Милано, откъдето е изпълнителката. Според близки на нападателя на "Олимпик" (Марсилия) той е лудо влюбен в нея. Тя му отговаряла със същото. Новата любима на Супер Марио подобно на куп негови бивши гаджета има минало на модел.

Единственият, който може да спре Георги Аспарухов да вкарва голове е... съотборникът му Сашо Костов! Забавната история се разиграва по време на мач в Израел, в който "Левски" съсипва от бой домакините от "Апоел". "Сините" водят с 5:0, когато Сашо решава да се избудалка със своя съотборник. Приближава се до Гунди и му казва: "Хайде излизай.