Китайски учени направиха важно откритие за „протеина на младостта"

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/7040039 www.24chasa.bg

Китайските учени откриха, че „протеинът на младостта", или SIRT6, който регулира стареенето при гризачите, е възможно да повлияе върху развитието на нечовекоподбните примати. Това откритие дава нови прозрения за изследването и лечението на нарушения, забавящи развитието, и метаболитните заболявания при хората, съобщава bulgarian.cri.cn

През 1999 г., учени, които изучават остаряването, откриха, че сиртуин гените и техните протеини, сред които е и SIRT6, имат връзка с дълголетието. През 2012 г. те установиха, че изобилието от SIRT6 протеини може да удължи живота на мъжките мишки с около 16%. Но ефектът от този протеин при по-развитите бозайници не бе проучен.

За да се справят с това предизвикателство, китайските учени с помощта на биоинженерството създадоха първите макаци в света, като премахнаха гените, които произвеждат протеина SIRT6. Това им позволи да наблюдават директно ефекта от липсата на протеина при приматите. Резултатите им бяха публикувани наскоро в научното онлайн списание „Nature".

Макар и при макаците без SIRT6 да не било забелязано ускорено стареене, както при гризачите, сериозни се оказал проблемът с вродените дефекти, причинени от забавения растеж на клетките, например в тъканите на мозъка, мускулите и други органи. Макаците, на които им липсвал протеинът, обикновено умирали няколко часа след раждането.

„Ефектът от недостига на SIRT6 е като да върнете биологичния си часовник наполовина назад", казва Джан Уейци, учен от Института по биофизика към Китайската академия на науките и един от водещите учени в настоящето проучване.

Ако същият ефект се приложи при хората, това означава, че плодът може да се развие само до петия месец в корема на майката, макар и да остане там до края на бременността.

Освен това Джан и екипът ѝ открили, че недостигът на SIRT6 в човешките нервни стволови клетки може да застраши правилното им превръщане в неврони. Това проучване предоставя допълнителни доказателства в подкрепа на неотдавнашното откритие на американски учени, които съобщиха за загуба на функции в произвеждащите SIRT6 гени в човешкия ембрион, което може да доведе до неравномерно развитие или смърт.

„Това означава, че SIRT6 е кандидат за човешки протеин на дълголетието, който може да регулира продължителността на живота и развитието ни", казва Джан.

SIRT6 може да бъде приложим и в разработването на лекарства за лечението на нарушения в развитието, които могат да доведат до широк диапазон от умствени и двигателни увреждания при децата, добавя Джан Уейци.

При възрастните SIRT6 може да се използва за производството на медикаменти за лечението на хронични заболявания, особено тези свързани с чернодробния или сърдечния метаболизъм, обяснява ученият. Някои проучвания също показват, че SIRT6 може да е от значение при лечението на рак и невродегенеративни заболявания като болестта на Алцхаймер.

„Това ще бъде важна тема за бъдещите изследвания", казва Джан Уейци. „Отворихме нов прозорец за открития и проучвания на още човешки протеини на младостта в бъдеще.", добавя ученият.

Орлин Павлов изпя хитови свои парчета на представянето на новия сезон на сериала "Скъпи наследници" по bTV в кино "Люмиер" вчера. Освен него присъстваха Даяна Ханджиева, Китодар Тодоров, Рая Пеева и Веселин