Прост кръвен тест проверява функционирането на биологичния часовник

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/7051181 www.24chasa.bg

Учени от Северозападния университет в САЩ оповестиха, че разработили метод за бързо проверяване дали функционирането на биологичния часовник на пациент не е нарушено, предаде Франс прес, цитирана от БТА.

Това може да допринесе за създаване на по-персонализирани терапии.

Всички клетки в човешкия организъм са синхронизирани от циркаден ритъм. Трима американски генетици, които миналата година бяха отличени с Нобелова награда, откриха регулиращи циркадния ритъм молекулярни механизми. Този биологичен часовник регулира изключително важни функции на организма, като се започне със съня и телесната температура и се стигне до глада и имунната система. Редица проучвания откриха връзка между нарушеното функциониране на биологичния часовник и някои заболявания, като сърдечни болести, диабет и болестта на Алцхаймер.

Много учени предполагат, че медикаменти могат да бъдат по-ефикасни, ако се приемат в даден час. Става въпрос за лекарства, използвани при химиотерапия или срещу високо кръвно налягане. Понастоящем за да проверят дали функционирането на биологичния часовник не е нарушено, специалистите вземат кръвни проби на всеки кръгъл час и наблюдават генната активност на клетки през деня. Това позволява да се установи дали функционирането на биологичния часовник на индивид не е забавено или ускорено. Методът обаче е свързан с вземане на много кръвни проби. За да улеснят задачата, учените от Северозападния университет събрали голямо количество данни въз основа на 1000 кръвни проби, взети на всеки два часа от 73-ма индивиди. Всички данни били вкарани в компютър, за да бъде създаден по-прецизен модел на генната активност на клетките през деня. Оказало се, че на създадения от учените алгоритъм е нужно вземането на едва две кръвни проби, за да се определи дали функционирането на биологичния часовник не е нарушено.

Резултатите от изследването са публикувани в Proceedings of the National Academy of Sciences

Живея чрез изкуството. То ми е необходимо, за да съм това, което съм. Така обяснява работата и призванието си актрисата и художник Диана Димитрова. Шармантната красавица, която спечели симпатиите на широката публика след превъплъщението си в образа на д-р Зорница Огнянова от популярния сериал "Откраднат живот",

"Аз съм левскар. Искам да победим ЦСКА. Дали ще успея да им вкарам гол или не, е Божа работа!". Това заяви пред "България Днес" новата звезда на "Ботев" (Вр) Валери Божинов. Още повече че преди време той носеше синята фланелка на любимия си български отбор. Валери ще излезе срещу ЦСКА тази събота от 20 часа.

Моделът Александра Петканова отиде на преглед при акушер-гинеколог в столична болница, видяха топпапараците на "България Днес". Съпругата на Лудия репортер Даниел Петканов, с когото вдигнаха сватба в къщата на "ВИП брадър", е взела много сериозно бременността с първото си дете и спазва всички препоръки за бъдещи майки.