Прост кръвен тест проверява функционирането на биологичния часовник

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/7051181 www.24chasa.bg

Учени от Северозападния университет в САЩ оповестиха, че разработили метод за бързо проверяване дали функционирането на биологичния часовник на пациент не е нарушено, предаде Франс прес, цитирана от БТА.

Това може да допринесе за създаване на по-персонализирани терапии.

Всички клетки в човешкия организъм са синхронизирани от циркаден ритъм. Трима американски генетици, които миналата година бяха отличени с Нобелова награда, откриха регулиращи циркадния ритъм молекулярни механизми. Този биологичен часовник регулира изключително важни функции на организма, като се започне със съня и телесната температура и се стигне до глада и имунната система. Редица проучвания откриха връзка между нарушеното функциониране на биологичния часовник и някои заболявания, като сърдечни болести, диабет и болестта на Алцхаймер.

Много учени предполагат, че медикаменти могат да бъдат по-ефикасни, ако се приемат в даден час. Става въпрос за лекарства, използвани при химиотерапия или срещу високо кръвно налягане. Понастоящем за да проверят дали функционирането на биологичния часовник не е нарушено, специалистите вземат кръвни проби на всеки кръгъл час и наблюдават генната активност на клетки през деня. Това позволява да се установи дали функционирането на биологичния часовник на индивид не е забавено или ускорено. Методът обаче е свързан с вземане на много кръвни проби. За да улеснят задачата, учените от Северозападния университет събрали голямо количество данни въз основа на 1000 кръвни проби, взети на всеки два часа от 73-ма индивиди. Всички данни били вкарани в компютър, за да бъде създаден по-прецизен модел на генната активност на клетките през деня. Оказало се, че на създадения от учените алгоритъм е нужно вземането на едва две кръвни проби, за да се определи дали функционирането на биологичния часовник не е нарушено.

Резултатите от изследването са публикувани в Proceedings of the National Academy of Sciences

Дербито между "Левски" и ЦСКА-София още не е започнало, а "сините" вече се поздравиха с изразителен успех. Те са безспорните победители сред секси половинките. За това спомогнаха и трансферите през зимата. "Левски" се подсили с Николай Михайлов и Валери Божинов. Това означава, че на трибуните на Националния стадион утре една до друга ще седнат

Присъда от 4 години затвор получи разложката кримка Атанас Мечев-Гаргата! В сряда новата шефка на спецсъда Мариета Райкова призна за виновен кримигероя като тартор на наркобанда и му определи първоначален общ режим, научи "България Днес". Освен Гаргата Темида наказа и двамата му авери Ивайло Говедарев и Славчо Джупанов.

Световният шампион в Мото GP Марк Маркес най-накрая бе издебнат с гадже. Пилотът на "Хонда" гушка красива моделка. Връзката на мотоциклетния ас и Лчсия Ривера бе разкрита от испанското списание "Хола". Папараци на изданието издабнали двамата да си разменят целувки на улицата в дните около Свети Валентин.