Предозирането с витамини е опасно за здравето

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/7219580 www.24chasa.bg
ДОЦ. ЛАЛКА РАНГЕЛОВА

Твърде много витамин А може да намали здравината на костите

Няма съмнение колко са важни витамините и минералите за правилното функциониране на всички органи в човешкото тяло. Дори и напълно здрави, хората прибягват до прием на хранителни добавки, за да подпомагат имунната си система. Употребата им се засилва особено през по-студените месеци.

Прекомерният им прием обаче може да е опасен за здравето, предупреждават специалистите.

Всичко, което трябва да знаете за:

“Здравият човек

не се нуждае от

допълнителен

прием

на витамини под формата на хранителни добавки. Достатъчно е да се храни здравословно, балансирано и адекватно. Да има нормална за възрастта си физическа активност и да се излага на слънце поне 15 минути дневно”, обяснява доц. Лалка Рангелова, специалист по хранене и диететика в Националния център по обществено здраве и анализи.

Витамините участват при осъществяване на много процеси и функции, като стабилизиране на клетъчните мембрани, донори са на водород и електрони, имат действие на хормони и катализатори, повишават имунобиологичната реактивност и устойчивост на организма, необходими са за нормалния метаболизъм на другите хранителни вещества и много др.

Те се съдържат в храни, както от растителен, така и от животински произход. Количеството в тях не е голямо, но ежедневният прием на разнообразна храна е напълно достатъчен, за да осигури необходимите дози от повечето витамини с изключение на витамин D. За него е установено, че 90% от нужните количества се набавят при излагането на пряка слънчева светлина.

Сред основните витамини, от които има нужда организмът, са, А, Е, К, D, С и тези от група В. Първите 4 са мастноразтворими и техните неизползвани количества могат да се натрупат като запаси в организма. Витамин С и тези от група В са водноразтворими и възможностите им за образуване на запаси са значително по-малки. Изключение е витамин В 12, обяснява доц. Рангелова. 

“Ако не е установен дефицит на конкретен витамин,

за предпочитане

е те да се

приемат от

натурални

източници,

т.е. чрез храните,

а не под формата на синтетични съединения, каквито са в хранителните добавки”, допълва тя.

Основните хранителни източници на витамин А са черен дроб, яйца, масло, моркови, кайсии, тикви и др.; на витамин D - рибеното масло, мазни риби, хайвер, яйца; на витамин Е - растителни масла, зърнени храни, ядки; на витамин В1 - бирена и хлебна мая, овесени ядки, пълнозърнести храни, черен дроб, бъбреци; на витамин В2 -мляко, млечни продукти, яйца и риба, на витамин В6 - месо, риба, фасул, пълнозърнести храни; на фолат - зелени листни зеленчуци, пълнозърнести продукти, бобови, броколи; на витамин В12 - черен дроб, миди, стриди, месо, яйчен жълтък, и на витамин С – шипки, червени пиперки, цитрусови плодове, листни зеленчуци.

“При доказани дефицити на витамини обаче е необходим прием не само чрез храните, които ги съдържат, но и чрез хранителни добавки. Целта е бързо да се попълнят липсващите количества, тъй като недостигът им се отразява сериозно на физическата и умствената работоспособност и качеството на живот. Много важно е да се знае, че дефицитите от витамини дълго време протичат без изразени специфични симптоми, което значително затруднява диагнозата”, обяснява доц. Рангелова.

Извън тези случаи приемането на витамини чрез хранителни добавки крие риск за здравето, защото може да се предозира.

“Ако за част от витамините не са установени токсични количества или неблагоприятни ефекти върху организма, при прием на много по-големи от препоръчваните дози, то

токсичните

ефекти на

витамините

А, D, Е и К са

добре проучени”, предупреждава доц. Рангелова.

Витамин D води до повишаване на нивата на калция в кръвта и свързаните с това ефекти - апатия, анорексия, запек, диария, сухота в устата, чувство на страх, главоболие, гадене, жажда и обща слабост. По-късните прояви на интоксикация пък са свързани с калцификация на меките тъкани и включват болки в костите, сърдечна аритмия, високо кръвно налягане, бъбречни увреждания, загуба на тегло.

Свръхприемът на витамин Е може да повиши риска от сърдечна недостатъчност, а на витамин С - от образуване на камъни в бъбреците.

С особено внимание трябва да се консумира черен дроб, тъй като съдържанието на витамин А в него е много високо. По тази причина и това е единственият витамин, с който може да се предозира чрез храна. Той може да намали здравината на костите, както и да предизвика сухота и лющене на кожата, дерматит, нарушаване на растежа на косата, болки в костите и ставите, главоболие, умора, безсъние.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Лошите новини за мениджъра на "Манчестър Юнайтед" Оле Гунар Солскяер нямат край. "Червените дяволи" са в невиждана от години криза, а сега се яви пореден проблем. Вратарят Давид де Хеа се контузи по време на евроквалификацията на Испания срещу Швеция (1:1) във вторник вечерта. Стражът получи мускулна травма на "Арена Солна" при опита си да изчисти

Фотосесия на модел събра очите на минувачите до известен столичен мол. В ролята на импровизирана съблекалня се превърна колата на моделката, която сменяше тоалетите на самата улица и предизвика фурор сред преминаващите покрай автомобилът и

Навръх рождения си ден бе привикана пред Темида силиконовата миска Гергана Райчевска, видя "България Днес". Скандалната плеймейтка е призована като пострадала от трафик на хора, за да даде показания срещу сочените за нейни сводници. Напук на топлото и слънчево време едрогърдата мадама се появи вчера в спецсъда на столичната ул