Здравата коса се гради в кухнята

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/7385480 www.24chasa.bg
СНИМКИ: ПИКСАБЕЙ

9 храни с протеин и витамини обещават по-гъста и лъскава грива

Много фактори, определящи качеството на косата, са наследствени или свързани с възрастта. Не можем да избираме дали да се родим с къдрици, или с права “като праз” грива. Нито какъв да е естественият ѝ цвят, гъстотата и бързината, с която расте. Това е работа на майката природа. Но има нещо важно, което може да направите, за да подпомогнете растежа на по-здрав косъм, който да не окапва лесно. То започва в кухнята - както с всеки друг телесен орган и състоянието на косите зависи от това какво ядем, пише сайтът за правилно хранене foodeatsafe.com. Изданието препоръчва 9 продукта за жива и лъскава коса.

1. Яйца

Те са начело на списъка, защото съдържат много протеин и витамина биотин, както и други елементи като цинк и селен. Фоликулите – онази част от скалпа, за която е прикрепен всеки косъм, са съставени главно от протеин и недостигът му води до косопад. Биотинът е основен нутриент за производството на определен вид протеин, наречен кератин. Консумирането на повече яйца ускорява растежа на косата и я заздравява. Неслучайно някои мият главата си с жълтък. Липсата на биотин значи рядка и изтощена коса.

2. Горски плодове

Къпините, малините, боровинките, дивите ягоди съдържат вещества и витамини, стимулиращи растежа на косъма. Най-важният е витамин C, който има силен антиоксидантен ефект. Антиоксидантите предпазват фоликула от вредното влияние на свободните радикали, съществуващи естествено в организма и свързани с възрастта. Тялото ни използва витамин C и за производство на колаген – протеин, без който косъмът става крехък и трошлив. Същият витамин помага на организма да усвоява желязото и предпазва от анемия, предизвикваща косопад. 

3. Спанак

Това тревисто растение от семейство лободови е прекрасен източник на хранителни вещества като фолиева киселина, желязо, витамин А и С. Всяко от тях играе роля за растежа на здрава коса. Витамин А подпомага кожните жлези да произвеждат себум – мастен секрет, овлажняващ скалпа и поддържащ косъма здрав. Желязото помага на червените кръвни клетки да пренасят кислород в тялото – факт, свързан с качеството на косата. Купичка спанак на ден доставя 54% от препоръчителното количество витамин А, 4% от желязото за жени и 10% от това за мъже.

4. Тлъста риба

Сьомгата, херингата, скумрията и други мазни риби стимулират растежа на косата заради високата концентрация на мастни киселини омега-3. Изследване на 120 жени с рядка коса и косопад, приемащи рибено масло и антиоксиданти, показа, че косата им се е сгъстила и окапването е намаляло.

Ако не сте любители на рибата, рибеното масло е отлична алтернатива. Рибните продукти съдържат и други полезни за косъма съставки като протеин, селен, витамини D3 и B.

5. Сладки картофи

Те са в класацията заради бета-каротина, който тялото превръща във витамин А, подпомагащ производството на секрета себум. Той пък е решаващ за здравето на скалпа, тъй като го овлажнява. Витамин А стимулира и растежа на косата и я сгъстява, предпазва фоликулите от разпад. Един среден сладък картоф на ден доставя 43,8% от препоръчителния прием на витамин А.

6. Авокадо

Освен че е вкусно, то съдържа “добри” мазнини и здравословни количества витамин Е. А той, както и витамин С, е антиоксидант, който неутрализира вредните свободни радикали и стимулира растежа на косата. Изследване на хора с косопад показа, че растежът на косъма е нараснал с 34% след 8-месечен прием на витамин Е. Той играе важна роля и в опазване на скалпа от оксидативен стрес, водещ до натрупване на свободни радикали. А сухият и увреден скалп има по-малко активни фоликули на косата. Основните мастни киселини в авокадото са критични за градежа на клетките и дефицитът им води до косопад.

7. Стриди

Те са с особен вкус и ако не ви понасят, решение има. Съдържанието на цинк в тези мекотели подпомага силно растежа на косата и я възстановява, но можете да си го доставите и чрез червено месо, бобова храна, млечни продукти, яйца, пълнозърнени, ядки и семена. 

Недостигът на цинк е свързан с форма на косопад, известна като телогенен ефлувиум. Той е обратим чрез увеличаване на приема на елемента. Но имайте предвид, че твърде много цинк може да засили косопада. Препоръчително е да си го набавяте в малки здравословни дози с храна, иначе може да предозирате.

8. Скариди

Протеин, витамини B и D, цинк, желязо, които скаридите съдържат, са предпоставка за здрави кичури. В тях има и скромно количество омега-3, въпреки че като цяло съдържат много малко мазнини. Основните мастни киселини поддържат косата, а недостигът на витамин D3 води до косопад. Обсъдете с лекаря си допълнителен прием на витамин D. Той е субстанция, синтезирана с помощта на слънчевата светлина, а все повече хора прекарват времето си в затворени помещения.

9. Бобови храни

Ако искате да откажете месото, но държите на протеина, бобовите са отлично решение. Освен протеини те съдържат и желязо, биотин, цинк, фолиева киселина, които са решаващи за здрава коса. При това тези продукти са достъпни и евтини, така че можете да ги ядете в изобилие. Ако се борите с косопад, който не е генетичен или хормонален, като следродилен период или мъжка плешивост, търсете причината в храната. На това може да се дължи и фактът, че косата ви расте много по-бавно от средните 13-ина милиметра на месец, или 15-ина сантиметра годишно.

Фокусирайте се върху продукти, богати на протеини, витамини А, C, D и E, основни мастни киселини, желязо. Цинкът, фолиевата киселина, биотинът също са фактори за здрава коса.

Добре подбраната и балансирана диета цери много болести, а гъстата и лъскава коса е един от белезите, че сте здрави отвътре и отвън.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Индианец от племето команчи. Така ще се впише на преброяването на населението догодина проф. Петър Иванов, който преди близо десетилетие се определи като марсианец. Русенският писател и общественик отново силно критикува методите на преброяването, като го определя като "скъпо и ненужно". Затова и със самоопределянето като индианец показва своя

Наталия Сименова може и да е изпълнена с "Море от любов" в себе си, но на пътя явно блондинката си е за цяло "Море от наказания". Тв водещата бе засечена от "България Днес" да говори по телефона, докато шофира мощния си скъпарски джип. Наред с това има проблем с левия фар, чиято крушка е изгоряла. И това бяха видимите нарушения. Наталке, не така

Хващат семействата на елита с дрога, проститутки и алкохол Надя Панкова Човек не си избира роднините. Това е единствената утеха на много от българските популярни лица от властта, сцената и спорта, щом стане дума за семействата им. Масово едни от най-успелите у нас (а и не само) имат кръвна връзка с черна овца