5 храни пазят очите здрави

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/7446399 www.24chasa.bg

Не само морковите са полезни за доброто зрение

Сигурно са ви казвали, че ако искате да имате добро зрение, трябва да ядете моркови. Има известна истина – този зеленчук съдържа бета-каротин, който се превръща във витамин А, който е полезен за здравето на очите.

Но има други, още по-необходими за това важно сетиво храни, пише сайтът “Фуд Привент”.

1. Спанак

Това зеленолистно растение, както и зелето, снабдява окото с два антиоксиданта в макулата – онази част от ретината, която пази зрението от вредния ефект на ултравиолетовите лъчи.

Тези биохимични вещества са лутеин и зеаксантин. Лутеинът е жълт пигмент, който се съдържа в листата на спанака. Той е богат и на каротеноида зеаксантин, който също е съставка от ретината.

2. Червени чушки

Някои от тях са люти, изгарят гърлото, носът потича, а очите сълзят, което всъщност е полезно за овлажняването им. Червената чушка съдържа мощния антиоксидант витамин C. Освен че пази от настинка, този витамин образува и поддържа съединителна тъкан, включително колаген, който е част от очната роговица. Витамин C поддържа здрави кръвоносните съдове, включително деликатните капиляри в ретината. 

3. Бадеми

Във всеки списък със здравословни храни ще откриете бадеми и други ядки, полезни за целия организъм. Причината: те са богати на мастни киселини омега-3, протеин, калий, въглехидрати, фибри, калций, желязо, магнезий, витамин B. Но да вземем само бадемите – те съдържат витамин Е – силен антиоксидант, който пази очите от свободните радикали, които разрушават здравата тъкан.

Доказано е също, че този витамин действа добре срещу свързаната с възрастта дегенерация, както и срещу катаракта, или очно перде. 

4. Риба

Много се говори за растения с витамини А, Е, D, K, необходими за добро зрение. Но не всички знаят, че те са безполезни без мазнини, които да ги пренасят, където са нужни. Тези витамини се разтварят в мазнина за разлика от C и B, които са разтворими във вода.

А рибата е източник на всички важни мазнини, особено прясната сьомга и рибата тон. Те са пълни с мастни киселини омега-3, укрепващи кръвоносните съдове.

Помагат на вътреочната течност да преминава през зеницата и играят съществена роля за предотвратяване на синдрома на сухото око и глаукомата. 

5. Яйца

Това също е суперхрана, доставяща на окото всичко необходимо. Едно твърдо сварено яйце е източник на калий, витамини А, D, B12, желязо, калций, магнезий – съществени за здраво зрение.

Също както спанака, в жълтъка има два важни антиоксиданта - лутеин и зеаксантин, които действат срещу дегенерация на макулата и пазят от ултравиолетовите лъчи на слънцето. 

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

На дюнери и цигари кара през последно време режисьорът Нидал Алгафари, видяха топпапараците на "България Днес". Видимо наедрял от нездравословните закуски, Нидал бе изловен на улицата с поредната покупка на арабски сандвич. В другата ръка нагизденият в бяла риза бивш пиар стискаше димящ фас. Нездравословно!

Шеф-готвачът Дани Спартак не е изкусен майстор само в кухнята. Бива го и в механиката! Победителят от първия сезон на "Хелс Китчън" бе уловен от папараците на "България Днес" да поправя кола пред столичен ресторант. Спартак излезе директно от кухнята, като даже нямаше време да махне престилката си, с която забърква гурме ястията.

Част от ул.Иван Вазов, която в момента е в ремонт бе превърната в импровизиран тенис корт от група ентусиасти. Игрището се намира в непосредствена близост до къщата-музей на великият писател центъра на София. снимка: Мариа