Китайски учени откриха нов ген, свързан със загубата на слуха

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/7562670 www.24chasa.bg

Китайски учени направиха пробив, откривайки ген, отговорен за глухотата. Резултатите от изследването им могат да се прочетат в онлайн версията на международното списание „Генетика в медицината" (Genetics in Medicine), предава Радио "Китай". Те описват гена като АВСС1, който има варианти, свързани със загубата на слух и играе ключова роля за поддържане функцията на ушния охлюв, който представлява слуховата зона на вътрешното ухо и позволява ефективното възприятие на звуци.

С помощта на генно сканиране, проследяване и други методи за анализ на човешките гени, учените от болница „Сиен'я" към Централно-южния университет в провинция Хунан, са открили, че варианти на АВСС1 могат да работят като „помпа" за премахване на токсичните вещества и метаболитни отпадъчни продукти от вътрешното ухо. При експериментите с мишки екипът е установил, че дисфункция на тези варианти на гена могат да доведат до загуба на слуха.

Оглушаването е едни от най-често срещаните здравословни проблеми, които се засилват чувствително с напредване на възрастта и хроничното излагане на прекомерно висок шум. Един на всеки 500 души в световен план има някакви проблеми със слуха. С откриването на няколко гени, отговорни за оглушаването, през0 90-те години, ролята на генетичните фактори получава повишено внимание от научната общност.

Според ръководителя на китайски екип Фън Юн, който се занимава над две десетилетия с проучвания на проблемите със слуха, разкриването на механизма как тези отделни генни варианти функционират може да помогне за ранното предупреждение и разработването на нови методи за лечение на глухота.

С условни присъди се разминаха шестима граничари, обвинени, че са прибирали подкупи, за да пропускат безпрепятствено камиони и автобуси през ГКПП Малко Търново. Като виновни за участие в престъпна банда за взимане на рушвети са признати Кирил Костов, Благой Димитров, Сергей Атанасов, Петко Грудов, Георги Ташев и Денис Юсеин