Какво дава и взима времето пред екрана на децата в различните възрасти

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/7693252 www.24chasa.bg
СНИМКА: Pixabay

Времето, което детето ви прекарва пред екрана, невинаги се отразява зле на представянето му в училище. Преглед на 58 проучвания от 23 страни разкрива, че само времето, прекарано пред телевизора или в игра на компютърни игри, води до лоши оценки, пише CNN.

Прекомерното гледане на телевизия се отразява лошо върху математическите и езиковите способности при децата между 4 и 18 години и е причина за поведенчески проблеми и недобри хранителни навици.

Видео игрите имат отражение предимно върху успеха на тийнейджърите – при тях се наблюдава некачествен сън и спад във вербалната памет. От друга страна компютърните игри развиват моторните и пространствените способности на децата.

Препоръчително е децата под 18 месеца да не се излагат на никакъв вид екранен носител, освен ако не става дума за видео чат с роднини. Учени посочват, че наличието на телевизор в стаята пречи на бебетата и малките деца да общуват и да си играят.

За 2-годишните е позволено ученето на думи от видео чат или интерактивен тъчскрийн, като ученето е ефективно в присъствието на родител, който да наблюдава детето и да му преповтаря наученото от екрана съдържание.

Децата между 3 и 5 години могат да извлекат полза от качествени телевизионни сериали, които да им помогнат в научаването на нови думи и подобряването на когнитивните им способности. От друга страна много приложения за смартфон и таблет под категорията „обучаващи“ всъщност не предоставят качествено образователно съдържание на подрастващите. Интерактивните приложения за деца трябва да изискват по-задълбочени действия от натискане и приплъзване на екрана. И тук важи правилото, че децата учат представеното съдържание много по-ефективно заедно с възрастен до себе си.

При децата на 6 години и по-големи следва родителите да въведат ограничение във времето за гледане на телевизия.

За тези в основното училище е препоръчително възрастните да обяснят различните видове съдържание, с които децата могат да се сблъскат в интернет. Целта е подрастващите да възприемат доза скептицизъм към онлайн съдържанието, за да не станат жертви на дезинформация в "мрежата". Важно е да се обясни характерът на рекламното съдържание, публикациите в социалните мрежи, както и термини като „хакване“, „интернет трол“ и „спам“. Желателно е на децата да се разяснят и триковете, които приложенията използват, за да задържат потребителя по-дълго време на своята платформа – чрез привлекателен дизайн и нотификации. Така ще се намали шанса от пристрастяването на подрастващите към интернет.

Насърчава се родителите да гледат телевизия и да играят компютърни игри дори и с по-големите си деца.

Препоръчително е също семействата винаги да прекарват конкретни моменти от деня без телевизия или друг вид технологии. Според проучвания децата са по-уравновесени и успешни в училище, когато говорят с родителите си по време на вечеря, вместо семейството да прекарва времето за хранене пред телевизора.