Боулдър - новият олимпийски спорт, който лекува депресия

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/7722166 www.24chasa.bg
СНИМКА: РОЙТЕРС

С концентрацията, която изисква, този вид катерене действа като хормонален регулировчик

Пилотно проучване на немски учени в градовете Ерланген, Берлин и Мюнхен може да вкара в речника на психиатрите и психолозите нова думичка – боулдър. Това е сравнително нов алпинистки спорт, разновидност на катеренето.

Превзето казано, връзката му с науките за душата буквално са хормонални. Семплото обяснение - концентрацията до краен предел и кофите адреналин, които изливаш по време на това занимание, се оказват разтоварващи и терапевтични при хроничен стрес, депресия и тревожност.

За разлика от спортното катерене боулдър катеренето е без въжета. Най-често като релеф стената наподобява скала. Под нея се слага дебел дюшек срещу тежки контузии - за всеки случай. Ако си мислите, че това намалява адреналина от катеренето без осигуровка, пробвайте и след това ще си говорим.

Около стените има колкото катерачи, толкова зяпачи. Изисква се добра физическа форма и пълна концентрация, но обикновено в залите има и “детски” стени - с по-лесни маршрути, за начинаещи.

Паралено на спортната новина, че спортът става олимпийски догодина на игрите в Токио, немските изследователи съобщават резултати от проучването си върху психичното здраве: боулдърът разрежда хормоните на стреса, помага в лечението на депресия и тревожност.

Оказва се, че изискващото върховна концентрация и контрол на тялото упражнение показва ефект като от вече утвърдените методи за лечение на леките психични разстройства. И дори дава по-забележими резултати от терапевтичните беседи. Вместо тях участниците в проучването провеждали разговори за възможностите на тялото, техничното използване на силата, увеличаването на възможностите за баланс и т.н.

При леки депресии и уверена тревожност болдърингът дава огромно предимство.

Освен всичко останало помага на участниците да научат повече за справянето със страха и как той да бъде контролиран. Например със съзнателно дишане и целенасочено натоварване на определени мускули. Тактиката може да се използва не само в спортната зала, а и когато човек с тревожност се срещне с предизвикателство в живота, обясняват изследователите.

Ангажиращото тялото и ума катерене води до редица физиологични промени в организма. Сред тях е стимулирането на образуване на хормоните на щастието серотонин и допамин, увеличаването на нивото на растежните фактори, намаляването на стрес хормоните.

Според учените ефектът върху песимистичните мисли и тревожността е много по-забележим, отколкото от монотонни спортове като колоездене, бягане или плуване. При тях мозъкът може да продължи да потъва в черните мисли, докато при катеренето е зает буквално с оцеляването.

Други физически занимания, които имат антидепресивна роля, са тенисът на маса и танцуване на румба.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Кристиан Ериксен пристигна в Милано, за да финализира трансфера си в "Интер". Датският национал е собственост на "Тотнъм", но договорът му изтича през лятото и той не желае да го поднови. Поради тази причина "шпорите" искат да го продадат на "нерадзурите" още сега, в противен случай ще го изпуснат без пари лятото

11 часа преговори не стигнаха на "Манчестър Юнайтед", за да успее да привлече 22-годишния талант на РБ "Лайпциг" Жан-Кевин Аугустин, пише "Атлетик". За подписа на нападателя се пребори "Лийдс", а футболистът набързо подписа договора си. В спора за правата му бяха още "Нюкясъл", "Кристъл Палъс" и "Брайтън"

Половинката на Кристиано Роналдо - Джорджина Родригес, успя да разбуни духовете на 26-ия си рожден ден. Направи го, споделяйки снимка от семейния празник. "Чеcтити 26 за мен. Не биx могла да иcкaм повече от живота - написа тя отдолу. - Само много здpаве за моето cемейcтво и за мен, за да мога дo им cе pадвам винаги