Учени: Нивата на протеини определят три етапа в стареенето на човека

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/7954616 www.24chasa.bg

Нивата на протеини в човешката кръв са естествен биологичен часовник, те определят три етапа в стареенето на човека - 34, 60 и 78 години. Това разкри проучване на група учени, публикувано в списанието Nature Medicine, цитирано от TACC.

"Нивата на 373 протеинa в кръвта показват важни неща за състоянието на човешкото здраве. Около една трета от видовете протеини, които учените са изследвали, се променят с възрастта и по този начин стават естествени индикатори за стареенето. Вероятно е това да е не само показател, но и причина за стареенето" , се казва в статията.

Изследването е проведено от екип от учени от Медицинското училище в университета в Станфорд, ръководено от Беноа Лехалие. В хода на изследването учените са провели плазмени тестове на 4 300 души на възраст от 18 до 95 години, предава "Фокус".

"Протеините са работните коне за клетки на тялото и когато тяхното ниво в кръвта се променя значително, това означава промени в целия човек. Общата картина на нивата на хиляди протеини в кръвната плазма може да покаже за състоянието на цялото тяло", казва един от авторите на изследването, професор Тони Уис -Корей (Tony Wyss-Coray), чиито изследвания бяха публикувани от университета в Станфорд.

Освен това в човешкия живот има три времеви точки, през които съдържанието на протеини в кръвта намалява или нараства значително: това се случва на 34, 60 и 78 години. Такива нива могат да се видят при кръвни тестове, когато се сравняват биологичната и действителната възраст на хората, от които се взема кръв. Оказва се също, че здравословното състояние влияе пряко върху биологичния часовник: хората, чиято възраст „според кръвта“ се оказва значително по-ниска от възрастта „по паспорт“, са много по-здрави от своите връстници.

"Изследователите успяха да извлекат формула на нивата на протеини, която с точност от три години определя реалната възраст на човека. От приблизително три хиляди протеина, които бяха открити в плазмата на всеки субект, почти 1 400 протеина се явяват индикатори за възрастта, а 373 протеина прогнозират възрастта с голяма точност “, се казва в статията.

Дори и на години, българките са най-красиви Лили АНГЕЛОВА Най-красивите баби в света са българки! Това са Силвия Домозетска и Стефи Стаменова. Силвия е журналист, продуцент и водещ на радио- и тв програми в Благоевград, на 51 години, а Стефи се окичи с лентата Мисис Баба на Балканите. "Щастлива съм с титлата