Как да оцелеем по Нова година с фамилията (и при нужда да свалим кръвното без хапче)

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/8017742 www.24chasa.bg

Близките ни са такива, каквито са, грешка е да очакваме, че на празничната вечеря ще са по-различни - приемете факта предварително. При планирането най-щадяща е формулата 2 от 3. За катастрофална грешка в навигацията на семейната идилия най-простото работи най-добре - никой не чува какво си мислите.

Средната възраст е като средно горещата вода за жабата - човек не усеща, че добрите намерения му идват повече, отколкото може да понесе с вдигането на температурата. Това е основният вътрешен конфликт, който може да му отрови празнуването с родителите и децата. Защото, нали е ясно, ги е поканил на гости. На теория е най-прекрасният план за посрещане на новата година. На практика за домакините покачването на напрежението може да гръмне в сублимния момент по-силно и от шампанското. Катастрофическото мислене обаче има и добра страна - подсеща ни да парираме очакваните неблагополучия с превенция. Универсалното е 3 дни предварително и 3 след празника да си повтаряш мантрата: каквото и да стане, не ми пука. Обаче - трудна работа. Затова психолозите са измислили решение за всеки възможен проблем от празнуването с фамилията.

Много симпатична стратегия предлага д-р Джейми Груман. От висотата на специалист по организационно поведение съветва

да се отнасяме към

неприятните моменти

от празника като към

алергия (социална)

Логично профилактиката включва да се намали времето, в което си изложен на алергена. Поканете само за вечерята човека, който дразни почти всички останали от рода, включително вас. В никакъв случай не допускайте да дойде още на обед с благовидния претекст да ви помага. И така с всичко останало, което ще ви напряга - възможно най-кратка експозиция. “Свеждайки до минимум времето, в което сте в контакт с алергените, вие атакувате проблема директно и улеснявата възстановяването си от въздействието. Но ако въпреки всички усилия социалните алергени започнат да ви притесняват, обърнете внимание на собственото си вътрешно раздразнение, без да го оценявате. Не се вкопчвайте в него, но и не го пъдете от главата си. Просто го следвайте”, казва Груман.

В същия дух е и “откритието”, че никой не може да се докосне до вашите мисли. “Свободни сте в тези кътчета на ума си,

мислете каквото искате,

смейте се на другите или

ако ви е нужно, си

подарете съчувствие,

докато навигирате

вечерята по сложния

семеен пейзаж,

изпълнен с хълмове и долини”, напътства клиничният психотерапевт Пат Пиърсън. Неговият акцент е върху факта, че близките ни са такива, какаквито са, и е грешка да очакваме, че точно на семейната вечеря ще са по-различни. Ако това ви извади от равновесие, последното средство за защита е трезвата мисъл, че това как хората се държат и какво говорят е отражение на това кои са. Няма нищо общо с вас и вашите мисли, чувства и планове за празника.

Освободете се от нереалистични амбиции и очаквания.

Не се поддавайте на

реклами и пресилени

внушения от постове

във фейсбук, инстаграм и т.н. от сорта на “Вие го заслужавате!” и “Така си прекарваме ние”. Просто по празници е жътва за тези, които искат да ви продават някакви неща. И за тези, които очакват лайкове или да създадат митология за щастие около себе си, независимо от реалния им живот.

Въоръжени с тези философски брони, пристъпете към чисто практическите неща. Още сега.

На първо място:

планирайте

Точно както пише в учебниците. Напишете списък на нещата, които искате да подготвите. И го оставете да “почине”. На следващия ден зачертайте последната 1/3 от него на принципа на приоритетите. Горе-долу с такава пропорция човек надценява силите си.

Това според психолога д-р Уин Дей ще ви избави от неминуемия риск да станете жертва на собствените си илюзии за идеалния празник.

Разпределете

навреме задачите

Няма нужда да го казва авторитет - знаете го и от опит. Достатъчно е да се освободите от лъжовното чувство, че понеже вие ще свършите най-добре работата, тя се пада на вас. Опомнете се. По-важно е списъкът да се пълни с чавки за отметнати покупки, подаръци, подреждане, чистене, отколкото резултатът да става за перфектната снимка в социалните мрежи. Помислете за

забавления, които

парират 3456-ото

разказване на история,

която всички от фамилията знаят, но някой от поколението преди вас държи да припомни. Или порасналите деца започнат да си гледат телефоните. Или баба ви неодобрително въздиша - поводи ще намери много.

Със сигурност не става дума за гледане на телевизия или поне не цяла вечер. За състезание по ядене и пиене - също. Вие си знаете най-добре какво може да се хареса на близките ви. В краен случай планирайте няколко занимания по интереси според възрастта или групата. По-лесно е да се каже, отколкото да се изпълни. Но си струва да опитате - имате цели няколко дни.

И с едно последно намигване: ако въпреки всички усилия се провалите в опита да опазите нервите си за празниците - вижте простите безлекарствени методи за понижаване на кръвното. Те обаче са си автентични.

Правете

упражнение за

сила с дланите

Доказано е, че ако стискате спортни “дръжки” или малки топки в 4-5 серии по 2 минути, с минута почивка между тях, съдействате за понижаване на кръвното си. Същото можете да постигнете и с орехотрошачката. 

Ходете бързо

30 минути на ден

Това е част от грижата за сърдечносъдовото здраве. Има и ефект в момента, но истинската полза се усеща след създаване на траен навик.

Спрете тютюна

във всичките

му форми

Всяка цигара повишава кръвното ви налягане в продължение на много минути, след като приключите. Спирането на тютюна под всяка от формите му помага на кръвното ви налягане да се нормализира.

Не солете,

ако храната

позволява -

обезсолете

Например сиренето, маслините, туршиите. Готварската сол - натриев хлорид, е признат фактор за повишаване на кръвното налягане за около 2/3 от хората. Останалите щастливци най-често изобщо не са в групата на хипертоноците.

За повече калий

яжте банани,

портокали,

зелени салати

Калият помага на тялото да се отърве от натрия и облекчава натиска върху кръвоносните съдове. Богати на калий са бананите, портокалите, авокадото, кайсиите - в сегашния сезон сушени, доматите, зелените салати, спанакът, картофите, млякото - нека е киселото, риба тон, сьомга, семената и ядките.

Вместо баклава

- тъмен шоколад

Традиционната новогодишна баклава си е вкусна, но за контрол на кръвното няма ефект или по-скоро той е отрицателен. Малки количества натурален шоколад обаче имат положителен ефект. Това е така, защото черният шоколад благодарение на многото какао е богат на флавоноиди - растителни съединения, които помагат за разширяване на кръвоносните съдове и съответно понижаване на налягането.

Пийте сок от

червено цвекло

Доказано е, че наред с всички други полезни свойства този зеленчук има съдейства за отпускането на артериите и по този начин за намаляване на налягането на кръвта върху тях. Яденето на чесън също понижава налягането. 

Туширайте стреса

с йога, тай чи,

медитация, хоби,

творчески занимания

При такива дейности напрежението спада, а с него и условията за поддържане на високи стойности на кръвното. При всеки човек моментният гняв вдига стойностите. Разликата е, че при съдово здраве за 10-ина минути след премахване на дразнителя налягането се нормализира. При хипертониците изходната позиция се възстановява сред 3-5 пъти по-продължително време.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Футболистите на "Левски" ще получат заплати и този месец. Клубът успя да събере средства, за да се разплати с тях на 20 февруари. Тогава е датата, на която играчите взимат месечните си възнаграждения. Парите постъпиха в касата на "сините" благодарение на отличната посещаемост на дербито с ЦСКА-София. На Националния стадион имаше над 27 000 зрители

Звездата на "Манчестър Сити" Габриел Жезус отново е свободен мъж. Той се раздели с гаджето си Фернанда Куироз след едва няколкомесечна връзка. Красивата моделка и нападателят заживяха заедно в именито му в Чешир през октомври. Те започнаха да се срещат през лятото. След това тя се премести в Англия от Бразилия, за да бъде с 22-годишния играч

350 бона приблизително ще влязат в касата на "Левски" от дербито с ЦСКА-София. Парите са от продадените билети и карти за мача. Двубоят е днес от 14,45 ч. на Националния стадион. Феновете на "сините" изкупиха предвидените за тях пропуски в секторите "А" и "Б". Тези за централната трибуна свършиха първи. Тяхната цена бе между 15 и 30 лв